Hoe moet over de sokken van leer of van stof geveegd worden (tijdens woedhoo-e)?
Alle lof aan Allah. De manier waarop iemand over zijn voeten dient te vegen, is door zijn natte vingers op zijn tenen te leggen en dan over de voet richting zijn been te vegen; de rechtervoet dient met de rechterhand geveegd te worden en de linkervoet met de linkerhand. De vingers dienen gespreid te zijn tijdens het vegen en het moet niet herhaald worden (oftewel, de handeling wordt slechts één keer verricht). Zie al-Moelakhas al-Fiqhi door Sheikh al-Fawzaan, 1/43
Sheikh Ibn ‘Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: “Dit betekent dat wat geveegd zou moeten worden de bovenkant van de sok is, door de vingers te bewegen van de tenen tot het been, en dat men met beide handen beide voeten samen en tegelijk moet vegen. D.w.z., de rechterhand zou de rechtervoet moeten vegen en de linkerhand de linkervoet en dit moet tegelijkertijd gebeuren, net zoals men de tranen veegt, omdat dit de betekenis is van de Soennah, zoals al-Moeghierah ibn Shoe’bah : zei: “Toen veegde hij ze beiden.” Hij zei niet dat hij eerst met de rechter(voet) begon, maar dat hij ‘ze beiden veegde’. Dus is dit de blijkbare betekenis van de Soennah. Als we aannemen dat hij één van zijn handen niet kan gebruiken, dan zou hij met de rechter moeten beginnen en daarna de linker. Veel mensen vegen de rechtervoet met beide handen en dan de linkervoet met beide handen, maar hiervoor is geen bewijs voor zover ik weet. Op wat voor manier het ook gedaan wordt, het vegen van de bovenkant van de slipper (of sok) is voldoende, maar wat we hier hebben gezegd is beter. Zie Fataawa al-Mar-ah al-Moeslimah, vol. 1, p. 250
Men zou niet over de zijkanten of onderkant van de sok moeten vegen, omdat er geen overlevering is die deze handeling voorschrijft.
Sheikh Ibn ‘Oethaymien zei: “Iemand zou kunnen denken dat over de onderkant van de slipper of sok geveegd moet worden, omdat deze in contact komt met viezigheid en vuil. Maar als wij hierover nadenken, zullen we zien dat de bovenkant logischer is, omdat het vegen niet als doel heeft schoon te maken. Het is een daad van aanbidding. Als we over de onderkant van de sok zouden moeten vegen, zou het juist viezer worden. En Allah weet het beste.
Zie Sharh’ al-Moemti’ door Ibn ‘Oethaymien, vol. 1, p. 213.