Dient de schuld van een overleden persoon betaald te worden als hij geen enkele Zakaat nagelaten heeft?
In de naam van Allah, de Barmarhtige, de Genadevolle
Ibn "Abdoel-Barr en Aboe "Oebayd zeiden dat de schuld van een overleden persoon niet van Zakaat betaald mag worden, volgens de consensus van de geleerden. Het feit is echter dat de kwestie een onderwerp van meningsverschil tussen de geleerden is, al zegt de meerderheid van de geleerden: Een schuld van een overledene mag er niet van betaald worden, daar de overledene naar het Hiernamaals gegaan is, en de vernedering van de schuld die hij verschuldigd is hem niet zullen volgen, eveneens de levenden. En daar de profeet niet de schulden van de overledenen van de Zakaat betaalde; in plaats daarvan betaalde hij hun vanuit de bezittingen van de oorlogsbui, toen Allah hem de overwinning schonk. Dit toont aan dat het niet correct is de schuld van de overledene van de Zakaat te betalen.
Het is ook gezegd dat als de overledene gewoon was de bezittingen van de mensen te nemen, en als hij de intentie had het te retourneren, dan zal Allah het voor hem betalen door Zijn Genadigheid en Goedgeefsheid. Indien hij het echter bewust nam om het te verspillen, dan heeft hij een groot nadeel jegens zichzelf begaan en dan blijft de schuld aan hem, en het zal op de Dag der Opstanding gevorderd worden. Naar mijn mening is de meest correcte opinie dat een schuld van een overleden persoon ervan betaald mag worden. Er kan gezegd worden dat er een verschil is tussen het geval wanneer de levenden door armoede, Djihaad, een schuld, of iets dergelijks, nodig hebben, en het geval waarin de levenden er geen behoefte aan hebben. In het geval waarin de levenden het nodig hebben, dan gaan de levenden voor de doden, terwijl in het geval waarin de levenden er geen behoefte aan hebben, dan is er geen zonde in wanneer het gebruikt wordt om de schulden van de doden, die zijn overleden zonder enig geld achtergelaten te hebben, te betalen. En wellicht is dit een middenweg tussen de twee (zojuist vermelde) meningen.
Bron: Fatawa arkaanoe l-islaam van Sheikh Mohammed ibn Saalih Al-"Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn).