Wat is het oordeel over het leggen van de dode liggend op zijn rug in het graf wanneer hij begraven wordt?
Alle lof zij Allah.
Het is niet toegestaan om een dode liggend op zijn rug in het graf te leggen, maar het is verplicht om de dode richting de Qiblah te plaatsen. Dit is gebaseerd op de overlevering van 'Aamir ibn Qataadah dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "(Mekkah) is jullie Qiblah zowel levend als bij de dood." (Overgeleverd door Aboe Daawoed (2874) en als Hassan geclassificeerd door Sheikh al-Albaanie in Irwaa-e:3 / 154).
Het is beter om de dode op zijn rechter zijde te zetten in het graf, en wanneer de dode gezet wordt op zijn linkerzijde gezet wordt dan zit hier geen verwijt in, maar er wordt iets wat beter is nagelaten.
Volgens een voetnoot Ibn "Aabidin (2 / 236): "...het is verplicht de dode te in de richting van de Qiblah te plaatsen, en het is gepast de dode op de rechterzijde te plaatsen in zijn graf." Einde citaat.
al-Imaam an-Nawawie (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Het is verplicht de dode in zijn graf op zijn rechterzijde te plaatsen richting de Qiblah. De geleerden zijn overeengekomen dat het wordt aanbevolen dat de dode op zijn rechterzijde geplaatst wordt. Wanneer de dode op zijn linkerzijde geplaatst wordt richting de Qiblah in het graf gelegd wordt, dan is dit toegestaan. Echter, is dit niet het beste .." Einde citaat uit Sharh'oe al-Moehaddab:5/258.
al-Imaam al-Mardaawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Het zetten van de dode in zijn graf op zijn rechterzijde heeft de voorkeur, zonder meningsverschil tussen geleerden. Wat betreft het plaatsen van de dode richting de Qiblah: dit is verplicht volgens de juiste mening van de (H'anbalie) leer..." Einde citaat uit het boek al-Insaaf (2/546).
al-Imaam al-Boehoetie (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Het is verplicht dat de dode richting de Qiblah geplaatst wordt vanwege de uitspraak van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): "(Mekkah) is jullie Qiblah zowel levend als bij de dood." Het is ook de manier waarop moslims hun doden begraven." Einde citaat uit het boek: "Daqaa-ieq oeloe n-Noehaa" (1/372).
Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd: "Op welk zijde dient de dode geplaatst te worden in het graf?"
Hij antwoordde, "Het is aan te raden om de dode op zijn rechterzijde te leggen in het graf, en het is verplicht dat hij in de richting van de Qiblah gezet wordt want de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "(Mekkah) is jullie Qiblah zowel levend als bij de dood." Einde citaat uit het boek: "Fataawa ibn "Oethaymien (17/182).
Wanneer de dode niet in de richting van de Qiblah begraven wordt, is het verplicht om de dode op te graven en alsnog de richting de Qiblah te plaatsen, behalve als er een lange tijd voorbij gegaan is aan het begraven en de dode in een verregaande staat van ontbinding is, dan wordt het stoffelijk overschot niet opgegraven.
In het boek "al-Moeghnie al-Moeh'taadj" (2/35) is het volgende gekomen: " ...als de dode niet in de richting van de Qiblah begraven wordt is het verplicht hem op te graven en alsnog richting de Qiblah te begraven, behalve als de dode in verregaande staat van ontbinding is, dan wordt hij niet opgegraven." Einde citaat.
al-Imaam al-Mardaawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: ".. Volgens de (H'anbalie) leer: "Wanneer de dode niet in de richting van de Qiblah geplaatst wordt in zijn graf is het verplicht de dode alsnog in deze richting te begraven."
Ibn "Aqiel zei: "Onze metgezellen zeiden:"...de dode (die niet richting de Qiblah begraven is) wordt opgegraven, behalve als men vreest dat hij uit elkaar valt door de ontbinding." Einde citaat uit het boek "al-Insaaf".
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohamed Saalih' al-Moenaddjid (moge Allah hem behouden).