Wanneer mensen bij elkaar zijn voor het Djanaazah gebed wordt de doodskist waarin de dode ligt in de richting van de Qiblah geplaatst. Zij bidden als eerst het verplichte gebed en vervolgens het gebed over de dode. Wat is het oordeel hierover?
Alle lof zij Allah.
Er is niets mis met het leggen van de Djanaazah voor de bidders totdat zij het verplichte gebed bidden en vervolgens het Djanaazah gebed over de dode. Sheikh ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) werd hieromtrent gevraagd: "Wanneer de dode op de vrijdag naar de moskee gebracht wordt zodat er over hem gebeden wordt, dienen wij de dode dan voor de rijen te plaatsen of achter de rijen? Moge Allah jullie bedanken."
Hij antwoordde (moge Allah hem genadig zijn): "De kwestie is hieromtrent vrij: of de Djanaazah nou voor hen, achter hen, rechts van hen of links van hen geplaatst wordt. Er is niets mis hiermee. De dode wordt geplaatst in de moskee of in de buurt van de moskee zodat de mensen erover kunnen bidden. De dode wordt dan naar voren gedragen en de mensen bidden dan over de dode het Djanaazah gebed. Er is niets mee wanneer de Djanaazah geplaatst wordt voor de bidders, of aan hun rechterzijde, of linkerzijde, of achter hen. Men treft geen verwijt hierin." Einde citaat van "Noeroen "allaa ad-Darb" (2/1120).
Sheikh Ibn 'Oethaymeen (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd: "Wat is het oordeel over het zetten van de Djanaazah voor de bidders, zij bidden dan eerst het verplichte gebed en vervolgens bidden zij over de dode?"
Hij antwoordde: "Er is hier niets mis mee als we weten dat het niet de bidders bezig houdt. Maar wanneer wij weten dat dit hen bezig houdt, dan is het afgeraden om iets voor de bidders te plaatsen die hen bezig houdt. De Djanaazah zal de bidders niet bezig houden wanneer deze bijvoorbeeld in een hoek van de moskee geplaatst wordt en niet in het midden van de rij." Einde citaat van "Noeroen "allaa ad-Darb".
Sheikh Sulaiman ibn "Abdullah al-Maadjed (moge Allah hem beschermen) zei: "Er is niets mis mee dat het gebed verricht wordt terwijl de Djanaazah voor hen geplaatst wordt, want er is geen bewijs die hiervan weerhoudt. Wat betreft de uitspraak van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Bidt niet tot de graven". (Overgeleverd door imam Moeslim van de h'adieth van Aboe Marthad al-Ghanawi): er is hierin geen bewijs voor het verbod, omdat de Djanaazah geen graf genoemd wordt, niet in de taal, noch in de taalgebruik van de mensen, en ook niet op religieus gebied. En Allah weet het beste." Einde citaat uit de site van Sheikh Sulaiman ibn "Abdullah al-Maajed: http://www.salmajed.com/fatwa.
Er zijn sommige geleerden die dit hebben weerhouden. Zij baseren hun mening op de utspraak van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Ga niet zitten op de graven, en bidt niet in de richting van de graven." (Overgeleverd door imaam Moeslim: 972).
Sheikh al-Moebaarakfoeri (moge Allah hem genadig zijn) zei: "En bidt niet in de richting van de graven" oftewel: dat het graf in de richting van de Qiblah is.
al-Qaarie zei: "Wat dezelfde betekenis heeft of zelfs nadrukkelijker is, is de Djanaazah die geplaatst wordt voor de bidders. Het plaatsen van de Djanaazah is een zaak waarmee de mensen van Mekkah beproefd zijn, daar de Djanaazah geplaatst wordt bij de Ka'bah en vervolgens bidden zij in de richting van de Qiblah gezette doden." Einde citaat van Sharh'oe Toeh'fat al-Ah'wadie Sharh' Sah'ieh' Soenen at-Tirmidzie.
Sheikh Al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn) zei als commentaar op de bovenstaande woorden: "Ik zei: het zetten van de doden wanneer het verplichte gebed gebeden wordt. Dit is een beproeving die is overgeslagen naar het Shaam gebied (Jordanië, Syrië, Libanon en Palestina) en Anatolië (Turkije) en andere gebieden. Een maand geleden is ons een verwerpelijke foto getoond waarin een rij van gelovigen zich ter aarde werpen richting een reeks doodskisten die voor hen gelegd werden waarin de stoffelijke overschotten zitten van een groep Turken die om leven kwamen tijdens een scheepsramp..." Einde citaat uit het boek "Tah'dier as-Saadjied min iettiekhaadie al-Qoeboerie Masaadjid." ( De waarschuwing voor de bidder om graven als gebedsplaatsen te nemen).
En Allah weet het beste.
Bron: Sheik Mohammed Saalih' al-Moenaddjid (moge Allah hem beschermen)