Wat moet een vrouw, die op h'adj is, doen als zij haar menstruatieperiode bereikt, waardoor zij geen tawaaf Al-Wadaa' (afscheidsrondgang om de Ka'bah) kan verrichten?
Sheikh Moeh'ammed Ibn Saalih' al-"Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei hierover:
Wanneer een vrouw de tawaaf van Al-Ifaadhah heeft verricht en vervolgens haar menstruatieperiode bereikt, nadat zij al haar h'adj-rituelen heeft verricht en slechts de tawaaf van Al-Wadaa' rest, krijgt zij hiervoor vrijstelling. Dit is gebaseerd op hetgeen overgeleverd is van Ibn "Abbaas (moge Allah met vader en zoon tevreden zijn) over tawaaf al-Wadaa': "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft de mensen bevolen om dit het laatste contact met het Huis te laten zijn en hij heeft dit voor de menstruerende vrouw vergemakkelijkt (opgeheven)." Overgeleverd door Al-Boekhaarie (1756) en Moesliem (1338).
Een ander bewijs is de overlevering waarin aan Safiyyah bintoe h'oeyyay (moge Allah tevreden met haar zijn) - die menstrueerde nadat zij tawaaf al-Ifaadhah had verricht - werd gezegd: "Ga (nu) dan weg." Overgeleverd door Al-Boekhaarie (1757) en Moesliem (1211). De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gaf haar vrijstelling voor tawaaf al-Wadaa'.
Tawaaf Al-Ifaadhah wordt niet opgeheven, doordat een vrouw menstrueert. De vrouw dient in dat geval in Mekkah te blijven, totdat zij rein wordt en vervolgens tawaaf al-Ifaadah te verrichten, of zij dient terug te keren naar haar land (zonder de tawaaf al-ifaadhah te verrichten) en later in reine toestand terug te keren om haar tawaaf al-Ifaadah te voltooien en iets van haar hoofdharen te nemen.
Als zij hiertoe op geen enkele wijze in staat is, dient zij voor bescherming te zorgen, zodat er geen mogelijkheid is dat haar menstruatiebloed de moskee onrein maakt. Vervolgens dient zij de tawaaf te verrichten, omdat er voor haar sprake is van noodzaak. Dit volgens de meest juiste uitspraak van de geleerden.