Is de "Oemrah een verplichting of een aanbevolen Soennah?
Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:
Alle lof zij Allah. De geleerden hebben overeenstemming bereikt over de legitimiteit en de voortreffelijkheid van de "Oemrah. Echter, zij hebben een meningsverschil betreffende het wel of niet zien als verplichting. Al-Imaam Aboe H'aniefah, Maalik en Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyyah zijn van mening dat het een aanbevolen Soennah is en geen verplichting.
Zij hebben hun uitspraak gebaseerd op de h'adieth die At-Tiermiedzie (931) van Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd, waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) werd gevraagd of de "Oemrah verplicht is of niet? Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) antwoordde: "Nee, maar als jullie de "Oemrah verrichten dan is het beter." Deze h'adieth is echter zwak, zoals As-Shaafi'ie, Ibn "Abdoe l-Barr, Ibn H'adjar, An-nawawie en Al-Albaanie in dha'ief At-Tiermiedzie hebben laten zien; en ook anderen hebben de overlevering als zwak gefalsificeerd.
As-Shaafi'ie (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: deze h'adieth is zwak, en men kan het niet als argument gebruiken en over de "Oemrah is er geen enkel bewijs dat aantoont dat het slechts een vrijwillige handeling is.
Ibn "Abdoe l-Barr heeft gezegd: dit is (d.w.z. dat de "Oemrah een vrijwillige handeling is) overgeleverd met niet-authentieke ketens die niet als geldig argument gebruikt kunnen worden.
An-Nawawie heeft in "Al-Madjmoe' (6/7)"gezegd: de h'adieth kenners zijn het met elkaar eens betreffende het feit dat deze h'adieth zwak is. Wat ook aanduidt dat deze h'adieth zwak is, is dat Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zelf vast heeft gesteld in een uitspraak dat de "Oemrah verplicht is zoals wij duidelijk zullen maken.
Al-Imaam As-Shaafi'ie en Ah'mad delen de mening dat de "Oemrah verplicht is. En dit was tevens de mening van Al-Imaam Al-Boekhaarie (moge Allah genadig met hen allen zijn).
De groep geleerden die van mening zijn dat het een verplichting is gebruiken verschillende bewijzen hiervoor:
1.De overlevering die door Ibn Maadjah (2901) is overgeleverd van "Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) waarin zij heeft gezegd: "Ik zei, 'O boodschapper van Allah, is er een Djihaad die voor vrouwen verplicht is?' Hij zei: 'Jawel, op hen rust er een djihaad waar geen strijd gevoerd wordt, Al-H'addj en Al-"Oemrah.'" An-Nawawie heeft in Al-Madjmoe' (4/7) gezegd: (de keten van overleveraars van deze h'adieth is authentiek in de versie die in Al-Boekhaarie en Moesliem is geciteerd, en deze h'adieth is als goed geclassificeerd door Al-Albaanie). Het bewijs in deze h'adieth dat de "Oemrah verplicht is, is zijn uitspraak (Allah's vrede en zegen zij met hem) "op hen rust er"; dit duidt een verplichting aan.
2. De bekende h'adieth van Djiebriel (moge Allah tevreden met hem zijn) toen hij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) over Al-Islaam, Al-Imaan, Al-Ih'saan en het Uur en haar tekenen vroeg. Deze h'adieth is door Ibn Khozaymah, Ad-Daaraqotnie van "Oemar Ibnoe l-Khattaab (moge Allah tevreden met hem zijn) overgeleverd waarin een extra toevoeging is waarin Al-"Oemrah naast Al-H'addj is genoemd, en deze luidt: "dat je getuigt dat er geen God is naast Allah (die aanbeden wordt) en dat Moh'ammad de boodschapper van Allah is, dat je het gebed verricht, Zakaat betaalt, dat je de h'adj en "Oemrah verricht naar het Huis, de Ghoesl verrichten voor Al-Djanaabah, de wodhoo-e volledig verricht en dat je vast tijdens de Ramadhaan." (Ad-Daaraqotnie heeft gezegd: de keten van deze h'adieth is authentiek)
3. De overlevering die door Aboe Daawoed (1799) en An-Nasaa-ie (2719) van As-Sabiyy Ibn Ma'bad is overgeleverd, (waarin) hij zei: "ik was een christelijke bedoeïen...ik kwam naar "Oemar en zei: 'O leider der gelovigen, ik ben moslim geworden, en ik ben er achter gekomen dat de H'adj en "Oemrah voor mij verplicht zijn en ik maakte de intentie en riep de telbiyyah daarop.' "Oemar zei: 'je bent geleid naar de Soennah van je profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem).'
4. Dit was de uitspraak van een grote groep metgezellen waaronder Ibn "Abbaas, Ibn "Oemar en Djaabir Ibn "Abdoellaah (moge Allah tevreden met hen zijn).
Djaabir heeft gezegd: op elke moslim rust de verplichting om op "Oemrah te gaan. Al-H'aafidhz heeft gezegd: dit is overgeleverd door Ibn Al-Djahm Al-Maalikie met een goede keten.
Al-Boekhaarie (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: hoofdstuk, de verplichting om de "Oemrah te verrichten en haar voortreffelijkheid. Ibn "Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "op elke persoon rust de verplichting om de H'adj en "Oemrah te verrichten. En Ibn "Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "het is de partner van Al-H'addj in het Boek van Allah: "En verricht de H'adj en de 'Oemrah voor Allah." (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 196)
Sheikh Ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: "de juiste uitspraak is dat Al-"Oemrah één keer in het leven verplicht is zoals de H'adj." (Madjmoo' Fataawa Ibn Baaz (16/355)).
Sheikh Ibn "Oethaymien heeft gezegd in "Sharh' Al-Momti' (7-9)": de geleerden zijn het niet met elkaar eens over de "Oemrah; is deze verplicht of is het een aanbevolen Soennah? En wat mij duidelijk is geworden, is dat het een verplichting is.
Ook is er vermeld door het permanente comité (Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah) (11/317): de juiste uitspraak van de twee meningen van de geleerden is dat de "Oemrah verplicht is, omdat Allah de Verhevene heeft gezegd: "En verricht de H'adj en de 'Oemrah voor Allah." (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 196.)
En er zijn verschillende ah'adieth hierover overgeleverd. En Allah weet het beste.
(Zie Al-Moeghnie (5/13), Al-Madjmoe' (4/7), Fataawa Ibn Taymiyyah (26/5), Sharh' Al-Moemti' van Sheikh Ibn "Oethaymien (7/9))
(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)