Is het toegestaan om namens een overledene de "Oemrah te verrichten?
Sheikh Mohammed Ibn Saalih' Al-'Oetaymin heeft gezegd: Het is toegestaan om de "Oemrah te verrichten namens een overledene. Net zoals het toegestaan is namens een overledene H'adjj te verrichten. Eveneens is het toegestaan namens een overledene Tawaaf te verrichten. Ook is het toegestaan alle vormen van oprechte daden namens een overledene te verrichten. Imaam Ah'mad (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Elke oprechte daad die iemand verricht, en waarvoor hij de beloning aan een levende of overleden moslim toekent; het zal hem tot nut zijn. Het verrichten van smeekbeden voor de overledene is echter beter dan het afstaan van een beloning aan hem. Het bewijs hiervoor is in de uitspraak van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Wanneer iemand overlijdt, stoppen al zijn daden, behalve drie: een voortdurende liefdadigheid, kennis waar de mensen voordeel van opdoen, of een oprechte zoon (of dochter) die smeekbeden voor hem verricht." Overgeleverd door Moeslim in het Boek van Testamenten, in het Hoofdstuk: de beloning die men na zijn dood ontvangt (1631).
Het bewijs uit deze H'adieth is dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) niet gezegd heeft dat het gaat om een "een oprechte zoon (of dochter) die daden van aanbidding voor hem verricht, of de Qor-aan reciteert of bidt, of de "Oemrah verricht of vast," of iets dergelijks, heeft gezegd. Ondanks het feit dat de H'adieth daden betreft, en het over de daden die door overlijden stoppen spreekt. Dus als het een vereiste zou zijn dat hij namens zijn vader of zijn moeder daden verricht, dan zou de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) hebben gezegd: "of een oprechte zoon (of dochter) die namens hem daden verricht."
Maar wanneer iemand oprechte daden verricht en de beloning daarvoor aan een moslim toekent, dan is dit toegestaan.
En Allah weet het het beste.
Het team van al-Islaam.Com