Wat is de regelgeving omtrent het bezoeken van de graven, het reciteren van de Soerat Al-Faatih'ah, en het bezoeken van graven door vrouwen?
Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) heeft hierover het volgende gezegd:
Het bezoeken van de graven is een Soennah welke door de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) bevolen is nadat hij het eerder verboden had, zoals door hem (Allah's vrede en zegen zij met hem) bevestigd is in zijn woorden:
"Ik had jullie eerder het bezoeken van de graven verboden, maar jullie mogen ze nu bezoeken, daar het jullie aan het Hiernamaals zal herinneren." (Overgeleverd door Moeslim in het Boek van Begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Het verzoek van de profeet aan zijn Heer, de Almachtige, de Sublieme, om het graf van zijn moeder te mogen bezoeken (977)).
Het bezoeken van de graven met als doel (aan het Hiernamaals) herinnerd worden en ter vermaning, is een Soennah. Wanneer iemand deze overledenen in hun graven bezoekt, en deze mensen waren gisteren (m.a.w. pas geleden) nog bij hem op het aardoppervlak, etend zoals hij eet, drinkend zoals hij drinkt, en van hun leven op deze wereld genietend, en nu zijn ze van hun daden afhankelijk geworden: Als ze goed waren, dan zal zijn situatie goed zijn, en als ze slecht waren, dan zal het slecht zijn. Dus hij dient zich dan gewaarschuwd te voelen en zijn hart dient zich te verzachten, en hij moet zich tot Allah de Almachtige, de Sublieme richten, afzien van ongehoorzaamheid aan Hem in ruil voor gehoorzaamheid aan Hem.
Het is degene die de graven bezoekt aanbevolen smeekbedes te verrichten, en hierbij de woorden die de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gebruikte en die hij aan zijn mensen onderwees, te gebruiken:
(Assalaamoe "alaykoem daara qawmien moe-minien, wa innaa in shaa-a llaahoe bikoem laah'iqoen, yarh'amoe llaahoe lmoestaqdimiena minnaa wa lmoesta-e-khirien, nas-aloe llaaha lanaa walakoemoe l'aafiyah. Allaahoemma laa tah'rimnaa adjrahoem, walaa taftinnaa ba'dahoem, waghfir lanaa wa lahoem)
"Moge de Vrede (van Allah) met jullie zijn, verblijfplaats der gelovig volk, en wij zullen jullie met de Wil van Allah volgen. Moge Allah genade hebben met de eersten van ons en de laatsten. We vragen Allah ons en jullie welzijn te schenken. O Allah! Onthoud ons niet hun beloning, en beproeft ons niet na hun, en vergeeft ons en hun." (Zie Sah'ieh' Moeslim, het Boek der begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Wat er gezegd wordt bij het betreden van de begraafplaats).
Het is niet van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) overgeleverd dat hij Soerat Al-Faatih'ah reciteerde bij het bezoeken van de graven, en derhalve druist het aan het graf reciteren van Soerat Al-Faatih'ah in tegen hetgeen door de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) is gelegaliseerd.
Het is vrouwen echter niet toegestaan de graven te bezoeken, daar dit onwettig is, daar de profeet ïپ² vrouwen die de graven bezochten en diegenen die ze tot plaatsen van aanbidding nemen en ze illumineren, vervloekte. (Overgeleverd door Aboe Daawoed in het Boek der begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Vrouwen die de graven bezoeken (3236); en door At-Tirmidzie in het Boek van gebed, in het Hoofdstuk: Hetgeen gezegd is over de verafschuwing van het nemen van een graf tot plaats van aanbidding (320); en door An-Nasaa-ie in het Boek der begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: De ernstigheid van het vestigen van lichten over de graven (2042); en door Ibn Maadjah in het Boek der begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Wat gezegd is over het verbod voor vrouwen om graven te bezoeken (1575)).
Het is dus voor een vrouw niet wettig de graven te bezoeken; dit wanneer ze met de intentie om de graven te bezoeken de deur uitgaat. Indien ze echter bij een graf passeert zonder de intentie te hebben gehad het te bezoeken, dan is er geen zonde aan haar te blijven staan en de bewoners van de graven te begroeten met de vredesgroet, de smeekbede die de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan zijn gemeenschap leerde, gebruikend.
Wat betreft vrouwen is er dus een verschil tussen iemand die met de intentie om de graven te bezoeken de deur uitgaat, en degene die bij de begraafplaats passeert zonder hier de intentie voor te hebben gehad, dan blijft staan en groet met de groet van de vrede: De eerste, die haar huis uitging om de graven te bezoeken, heeft iets onwettigs gedaan, en ze heeft zichzelf blootgesteld aan de Vloek van Allah de Almachtige, de Sublieme, terwijl wat de tweede betreft; er rust geen zonde op haar.