Wat is de regelgeving omtrent het reciteren van de Qor-aan over de graven, het verrichten van smeekbeden voor de overledene aan de grafzijde, en een persoon die voor zichzelf smeekbeden verricht aan de grafzijde?
Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) heeft hierover het volgende gezegd:
Het reciteren van de Qor-aan over de graven is een innovatie die niet van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) noch van zijn metgezellen, moge Allah tevreden met hun zijn, overgeleverd is, dus we dienen deze innovatie niet uit onszelf te verrichten. In een overlevering die authentiek overgeleverd is, zei de profeet, Vrede en Zegeningen van Allah zij met hem:"Elke nieuwigheid (in de religie) is een innovatie, en iedere innovatie is een dwaling, en iedere dwaling is in het Vuur." (Overgeleverd door Moeslim in het Boek van het vrijdaggebed, in het Hoofdstuk: Het gebed licht houden, en de preek (867) (43)).
Het is een verplichting aan de Moslims om het voorbeeld van de Selef van de metgezellen, en degenen die hun oprecht volgden, te volgen, zodat ze goedheid en leiding zullen volgen. Dit is in samenspraak met de overlevering die van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) is overgeleverd, waarin hij zei: "Het beste woord is het Woord van Allah, en de beste leiding is de leiding van Moeh'ammad (Vrede en Zegeningen van Allah zij met hem)." (Overgeleverd door Moeslim in het Boek van het vrijdaggebed, in het Hoofdstuk: Het gebed licht houden, en de preek (867) (43)).
Wat het verrichten van smeekbeden voor de overledene aan de grafzijde betreft; hier is geen bezwaar in: Men dient aan het graf te staan en smeekbedes voor hem te verrichten, de smeekbeden die het makkelijks voor hem zijn gebruikend, bijvoorbeeld door te zeggen: (Allaahoemma ghfir lahoe, Allaahoemma rh'amhoe, Allaahoemma adkhilhoe ldjannata, Allaahoemma fsah' lahoe fie qabrih)
"O Allah! Vergeef hem. O Allah! Wees hem genadig. O Allah! Laat hem het Paradijs doen binnentreden. O Allah! Verruim hem zijn graf."- en andere smeekbeden.
Wanneer een persoon echter voor zichzelf aan het graf smeekbedes verricht, en hij dit bewust doet (m.a.w. hij kiest deze plaats bewust), dan is dit een vorm van innovatie, daar geen plek specifiek voor het verrichten van smeekbeden uitgekozen mag worden, behalve wanneer er enig bewijs voor is overgeleverd. En gezien er geen bewijs voor is, en het niet in de Soennah vermeld is, dan is het (ik bedoel het specifiek uitkiezen van een plaats om smeekbedes te verrichten), waar deze plaats ook moge zijn, een innovatie.