Vraag & Antwoord

Is het wettig te bidden voor een overledene die hoe dan ook afwezig is?

Is het wettig te bidden voor een overledene die hoe dan ook afwezig is, of zijn hier bepaalde voorwaarden voor?

Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) heeft hierover het volgende gezegd:

De meest correcte mening onder de uitspraken van de geleerden is dat het niet toegestaan is een begrafenisgebed te verrichten, behalve voor iemand waar nog niet over is gebeden, zoals wanneer men in een ongelovig land overlijdt en niemand over hem gebeden heeft, of hij is in zee, in een rivier of in een ravijn verdronken en zijn lichaam is niet gevonden. In dat geval is het een verplichting om over hem te bidden.

Wat betreft degene waarover reeds gebeden is; de correcte opinie is dat het (nogmaals) over hem bidden niet toegestaan is, omdat dit niet in de Soennah overgeleverd is, behalve in het verhaal van an-Nadjaasjie, over hem heeft niemand in zijn land gebeden, en dit is waarom de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) in al-Madienah over hem bad. (Overgeleverd door al-Boekhaarie in het Boek van de Voortreffelijkheden van de Ansaar, in het Hoofdstuk: Het Overlijden Van an-Nadjasjie 5:65; en door Moeslim in het Boek van Begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Het Verrichten Van Takbier Over De Overledene 2:656).

Invloedrijke mannen en leiders zijn tijdens het leven van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) overleden, en het is niet overgeleverd dat hij over ze bad; en enkele geleerden zeiden: "Als er iemand was die de mensen met zijn rijkdom, zijn daden of zijn kennis baatte, dan dient het begrafenisgebed voor hem verricht te worden ondanks zijn afwezigheid, maar met betrekking tot eenieder die niet hiertoe behoort; er dient niet over hem gebeden te worden." En sommige geleerden zeiden: "Er mag onder alle omstandigheden over de afwezige persoon gebeden worden." Dit is echter de zwakste mening.

En Allah weet het best.


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN