Ik wil graag weten hoe een vrouw de Woedhoe-e dient te doen. Ik vraag deze vraag des te meer om mijn echtgenote, kan u ook mij adviseren in de manier hoe ik de aayaat al-Koersie fonetisch kan lezen, dus niet met Arabische letters. Ik vraag Allah om onze boodschapper Barmhartig te wezen, zijn familie en metgezellen.
Alle lof is voor Allah. Ik ben Allah dankbaar dat Hij voor jou de leiding vergemakkelijkt heeft en jouw borst heeft verruimd. Verder vraag ik Allah om mij en jou standvastigheid te geven in het geloof. Verder ben ik je dankbaar voor jouw gedrevenheid het geloof te willen leren. Ook het advies je uiterste best te dien in het leren van de Arabische taal zodat je het lezen van de Qor-aan onder de knie kunt krijgen, en ook om zaken te leren waarmee je aanbiddingen op de juiste manier kunt verrichten, wij vragen Allah ons de juiste kennis te schenken.
Wat betreft de manier van het verrichten van de Woedhoe-e: er zijn twee manieren hiervan:
De eerste manier: de verplichte manier van de Woedhoe-e en dat is:
1. Het eenmaal compleet wassen van het gezicht, waaronder "Madmadhah' (het wassen van de mond) en "Istinshaaq'( het wassen van de neus).
2. Het eenmaal wassen van de handen tot en met de ellebogen.
3. Het vegen over het hoofd waaronder de oren.
4. Het wassen van de voeten, de enkels inbegrepen; dit dient men ook eenmaal te doen. Men dient erop te letten dat het gehele lichaamsdeel gewassen dient te worden.
5. Alles in volgorde verrichtten, d.i. dat eerst met het gezicht begonnen wordt, daarna de handen, vervolgens het vegen van het hoofd en de oren, en als laatst het wassen van de voeten met de enkels. Aangezien de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) de Woedhoe-e verrichte op deze manier.
6. al-Moewaalaat: dat betekent dat de Woedhoe-e- handelingen ononderbroken verricht moeten worden, dat is door geen lange onderbreking tussen de te wassen lichaamsdelen te laten zijn.
Dit zijn wat betreft de verplichte onderdelen van de Woedhoe-e, die noodzakelijk nagekomen dienen te worden willen wij spreken van een juiste manier van de Woedhoe-e. Het bewijs van deze pilaren van de Woedhoe-e is de uitspraak van Allah (de Verhevene): "O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de salaat, wast dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en wrijft over jullie hoofden en wast jullie voeten tot de enkels. Indien jullie Djoenoeb zijn, reinigt jullie dan. En indien jullie ziek zijn, of op reis, of als een van jullie van het toilet gekomen is, of jullie hebben jullie vrouwen aangeraakt en jullie vinden dan geen water: verricht dan Tayammoem met schone aarde. En wrijft ermee over jullie gezichten en jullie handen. Allah wil het jullie niet moeilijk maken, maar Hij wil jullie reinigen, zodat Hij Zijn genieting voor jullie vervolmaakt. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn." (Soerat al-Maa-idah (5) aayah 6).
De tweede manier: de aanbevolen manier van de Woedhoe-e en dat is wat vermeld is in de Soennah van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem). De uiteenzetting van deze aanbevolen handelingen zijn als volgt:
1. Dat degene die de Woedhoe-e wil gaan verrichten een intentie (in zijn hart) heeft om de staat van onreinheid op te heffen, hij mag de intentie niet uitspreken. Dit geldt overigens voor alle andere vormen van aanbiddingen
2. Het noemen van de naam van Allah.
3. Het driemaal wassen van de handen bij het begin van de Woedhoe-e
4. Het water van de ene kaak naar de andere laten lopen en vervolgens uitspoelen (al-Madmadhah). al-Istinshaaq en al-Istinthaar. al-Istinshaaq is opsnuiven van water en al-Istinthaar is uitsnuiven van water.
5. Het driemaal wassen van het gezicht vanaf de bovenkant van het voorhoofd bij de haargroei tot het einde van de kin (onderkant) en van oorlel tot oorlel (in de breedte). De man dient zijn baardharen te wassen, want dit behoort tot het gezicht, wanneer het een lichte baard betreft dient hij de bovenkant en de huid onder de baard te wassen, wanneer het een volle baard betreft en de huid bedekt dient alleen de bovenkant gewassen te worden en de baard te fatsoeneren (Tekhleel).
6. Het driemaal wassen van de handen tot en met de ellebogen, de grens van de handen is vanaf de vingers (nagels) tot en met de ellebogen, het is verder noodzakelijk dat men verwijdert wat op de huid of nagels zit zoals deeg, nagellak, of zaken die water tegenhouden de huid te raken,
7. Het eenmaal vegen van het hoofd met de oren met nieuw water. De manier van het over het hoofd vegen is dat er met nat water begonnen wordt met de voorkant van het hoofd en met zijn handen naar de achterkant van het hoofd tot aan zijn nek te strijken en vervolgens terug te gaan met zijn handen waar hij begonnen was. Met de wijsvingers dienst hij de binnenkant van zijn oren schoon te maken en de bovenkant van de oren met zijn duimen te vegen. Wat betreft de haren van de vrouw: zij dient over haar haren te vegen, het maakt niet uit of haar haar los of gevlochten is. Het vegen begint bij de voorkant van het haar tot aan haar nek, het is niet verplicht om tot aan het einde van de haargroei op haar rug te vegen.
8. Het driemaal wassen van de voeten tot en met de enkels.
Het bewijs van deze handelingen is de overlevering van H'oemraan de dienstknecht van "Oethmaan ibn "Affaan (moge Allah tevreden met hem zijn) voor hem water haalde waarmee hij hiermee de Woedhoe-e verrichte, hij waste zijn handen driemaal en deed daarna de Madhmadah en al-Istinshaaq, vervolgens waste hij zijn gezicht driemaal en daarna zijn rechterhand driemaal tot en met de ellebogen, hetzelfde deed hij met zijn linkerhand, daarna veegde hij zijn hoofd en als laatst waste hij zijn voeten beginnend met zijn rechtervoet driemaal en daarna zijn linkervoet driemaal. Daarna zei hij: "Ik heb de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) dezelfde Woedhoe-e zien verrichten zoals de Woedhoe-e die ik heb verricht." "Oethmaan zei daarna: "Ik heb de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) horen zeggen: "Wie dezelfde Woedhoe-e verricht zoals de Woedhoe-e die ik heb verricht en vervolgens opstaat en twee Raka'aat bidt en niet afdwaalt van de concentratie in het gebed worden de voorgaande zonden vergeven." (Overgeleverd door imaam Moeslim, hoofdstuk "at-Tahaara' (reinheid), 331).
Wat betreft de voorwaarden van de Woedhoe-e dit zijn: islam, verstand, het onderscheid kunnen maken (Temyeez), en intentie. De Woedhoe-e van een ongelovige is nutteloos, eveneens van een krankzinnige of een klein kind die nog geen onderscheid kan maken. Wie geen intentie heeft de Woedhoe-e te verrichten heeft geen Woedhoe-e zoals iemand die alleen maar zich wast ter verkoeling. Het is ook een voorwaarde dat het water rein dient te zijn, onrein water is niet geschikt voor de Woedhoe-e. Alles wat water tegenhoudt de huid te bereiken dient verwijderd te worden zoals nagellak die een vrouw aanbrengt op haar nagels.
Het noemen van de Naam van Allah bij de aanvang van de Woedhoe-e is gegrond en wettelijk bij de overgrote gedeelte van de moslimgeleerden. Er is echter onderlinge meningsverschillen tussen hen over het feit of het een verplichting is of aanbevolen. Het is gepast voor degene die zich de Bismillah (Het zeggen van "Bismillah' (in naam van Allah)) herinnert aan het begin of tijdens de Woedhoe-e dit op te zeggen. Er is geen verschil tussen de man en de vrouw wat betreft de Woedhoe-e handelingen. Het is aanbevolen om na de Woedhoe-e de volgende smeekbede op te zeggen: "Ash-hado alla ilaaaha illa llaah wah'dahoe laa sharika lah wa ash-hadoe anna Moh'ammadan "abdoehoe wa rasoelloeh" (ik getuig dat er geen god is dan Allah, de Ene. Hij heeft geen deelgenoten. En ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is) uitgaande van de profeet's uitspraak: "
De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Wanneer iemand van jullie nauwkeurig zijn Woedhoe-e heeft verricht en dan opzegt: "Ash-hado alla ilaaaha illa llaah wah'dahoe la sharika lah wa ash-hadoe anna Moh'ammadan "abdoehoe wa rasoelloeh" (ik getuig dat er geen god is dan Allah, de Ene. Hij heeft geen deelgenoten. En ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is) zullen voor hem alle acht poorten van het Paradijs geopend worden, hij kan daar door iedere poort welke hij wil naar binnengaan." (Overgeleverd door imaam Moeslim, hoofdstuk "at-Tahaara' 345) In Soenen at-Tirmidzie is er een aanvullend smeekbede die men hierna kan zeggen en dat is: "Allaahoemma idj'alnie mina t-tawwabiena wadj'alnie mina lmotatahirien." (O Allah laat mij behoren tot degenen die berouw tonen en die hun best doen om rein te zijn). (Soenen at-Tirmidzie hoofdstuk at-Tahaara, 50 en authentiek verklaard door Sheikh al-Albaanie in Soenen Aboe Daawoed nummer 48. zie ook "al-Molakkhas al-Fiqhie" van Sheikh al-Fawzaan: 1/36)
Wat betreft jouw uitspraak: "Ik vraag Allah om onze boodschapper Barmhartig te wezen, zijn familie en metgezellen" zeggen wij dat het gepast is de zegeningen en vrede over de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) uit te spreken zoals Allah ons hiermee heeft bevolen in zijn uitspraak: "O jullie die geloven, smeekt om genade voor hem en spreekt de vredewens over hem uit." (Soerat al-Ah'zaab (33) aayah 56).
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih al-Moenadjid. Vraagnummer: 11497.