Is het toegestaan een zieke te helpen bij het verrichten van de Woedhoe-e /Tayyammoen die zelf geen Woedhoe-e of Tayyammoem kan verrichten vanwege ziekenhuisapparaten die aangesloten zijn op zijn handen of elders? Als dit mogelijk is, hoe dient dan "al-Madhmadhah' en "al-Istinshaaq' verricht te worden?
Alle lof is voor Allah. Het is verplicht voor de zieke dezelfde reinigingshandelingen te verrichten als iemand die gezond is. In oorsprong dient de zieke water te gebruiken, dus de Woedhoe-e te doen bij een kleine "H'adath' en een wassing bij een grote "H'adath' (kleine "H'adath' is wanneer de Woedhoe-e verbroken wordt door middel van toiletteren, diepe slaap, bewusteloosheid enz. En een grote "H'adath' is wanneer de Woedhoe-e verbroken wordt door middel van geslachtsgemeenschap e.d.). Wanneer hij echter niet in staat is zelf de Woedhoe-e te verrichten is het toegestaan voor iemand anders hem hierbij te helpen.
Imaam al-Boehoetie zei: "Wanneer degene waarvan de arm geamputeerd of verlamd is of de zieke die niet in staat is zelf de Woedhoe-e te verrichten iemand vindt die hem hierbij kan helpen en wassen met een vergoeding is de zieke verplicht dit te doen. Want hij is dan hetzelfde als de gezonde persoon." Einde citaat. (Zie Kishaaf al-Qinaa' 1/103)
En als de zieke niet zelf in staat is de Woedhoe-e te verrichten en niemand vindt die hem hierbij kan helpen, dient hij de Tayammoem (Woedhoe-e is de rituele wassing voor het gebed en Tayammoem is een alternatief van de Woedhoe-e door middel van zand, steen klei wanneer er geen water voorhanden is of wanneer gebruik van water schadelijk of onmogelijk is) te doen. Al is dit bij een muur of een deken die stof heeft, of zand in een zak of emmer te doen die voor hem gehaald wordt waarmee hij de Tayammoem kan doen. Als ook dit niet mogelijk is bidt hij in zijn situatie.
Al-Boehoetie zei: "En als de zieke niemand vindt die hem kan helpen bij het verrichten van de Woedhoe-e of de wassing dat hij bijvoorbeeld geen geld heeft degene te vergoeden of niemand vindt die hem hierbij voor een vergoeding wil helpen, bidt hij in zijn situatie." Einde citaat. (Zie Kishaaf al-Qinaa' 1/103)
Hiervan uitgaand zeggen we:
Het is toegestaan om de zieke te helpen bij het verrichten van zijn Woedhoe-e. Dat is bijvoorbeeld door water te gieten over hem en dat hij zelf de Woedhoe-e verricht, of dat jezelf zijn gezicht, handen, armen en voeten wast als de zieke zelf niet in staat is dit te doen. Wat betreft de "al-Madhmadhah' (al-Madhmadhah is het spoelen van de mond en al-Istinshaaq is het snuiten van de mond. Deze twee handelingen behoren tot de verplichte onderdelen van de Woedhoe-e) en "al-Istinshaaq': wanneer de zieke niet in staat is dit zelf te doen, treft hem geen zonde als hij dit nalaat. Maar hij dient na de Woedhoe-e als alternatief hiervoor de Tayammoem te doen, want hij heeft een onderdeel van de Woedhoe-e uit onmacht nagelaten. Er is reeds in vraag 88066 vermeld de verduidelijk dat de Woedhoe-e niet compleet is behalve met "al-Madhmadhah 'en "al-Istinshaaq'. Als de zieke wat Tayammoem betreft dit niet zelf kan doen, dan is het voor jou toegestaan om met je handen op zand te slaan en hiermee zijn gezicht en handen mee te vegen, daarmee is de Tayammoem dan compleet.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih al-Moenadjid. Vraagnummer 106758.