Een man heeft geslachtsgemeenschap met zijn vrouw zonder te ejaculeren tijdens de dag in de Ramadan, wat is de uitspraak en oordeel hierover? En wat als de vrouw onwetende was?
Alle lof is voor Allah.
Wie geslachtsgemeenschap heeft gedurende de dag in de Ramadan terwijl hij een vastende en een ingezetene is dient hij een boetedoening te doen. Dit is het vrijkopen van een slaaf, en als hij deze niet vindt dan het vasten van twee opeenvolgende maanden en als hij hiertoe niet in staat is dan het voeden van zestig armen.
Dit geldt ook voor de vrouw wanneer zij hiermee tevreden is en dit ook zelf wenst. Echter,als zij dit ongewild moest doen dat treft haar niets van verwijt. Als zij reizende zijn dan treft hen geen zonde, en hoeven zij geen boetedoening te doen, en hoeven zij ook niet de resterende dag hun vasten te completeren. Want het vasten is voor hen als reizigers niet verplicht. Dit geldt ook voor degene die het vasten uit nood verbreekt zoals het redden van een leven van een dood dat hem bedreigt. Wanneer iemand geslachtgemeenschap heeft op de dag dat het toegestaan is voor hem te eten (zoals een reiziger) dan treft hem niets van verwijt, want hij heeft de verplichting van het vasten niet overschreden.
Op degene die geslachtsgemeenschap heeft terwijl hij geen excuus heeft (zoals een reis) zijn
vijf oordelen van toepassing:
1 – Hij heeft hiermee een zonde gepleegd.
2 – Het vasten is ongeldig geworden.
3 – De verplichting om de rest van de dag het vasten te completeren.
4 – Hij moet deze dag inhalen.
5 – Het is hem verplicht om een boetedoening (Kafaarah) te doen.
Het bewijs is de overlevering van Aboe Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) over de man die geslachtsgemeenschap had met zijn vrouw gedurende de dag van de Ramadan. Deze overlevering is als volgt:
Aboe Hoerayrah verhaalt: "Toen wij op een dag bij de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zaten, verscheen er een man die zei: "O boodschapper van Allah! Ik ben geruïneerd!! De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) vroeg: " Wat is er toch aan de hand?!" Hij zei: "Ik heb de daad met mijn vrouw gedaan terwijl ik vastende ben!" De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Kun je een slaaf vrijkopen?" Hij antwoordde: “Nee." De boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Kun je zestig dagen achter elkaar vasten?!" Hij zei:"Nee." De boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Kun je zestig armen voedden?!" Hij antwoordde: "Nee." Aboe Hurayrah verteld verder: “En zo zaten wij een poosje toen kwam er iemand binnen met een mand vol met dadels. De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Waar is de vraagsteller?" Ik ben hier zei de man!" De boodschapper van Allah tegen hem: "Neem dit en geef het weg als Sadaqah aan de armen. De man antwoordde: "Is er iemand die armer is dan ik het ben o boodschapper van Allah?! De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) lachte totdat zijn boventanden te zien waren en zei: "Neem dit en voed er je gezin mee!" (Overgeleverd door al-Boekhaari en Moslim).
Deze man was niet in staat om te vasten en ook niet in staat om zestig armen te voeden, waardoor de boetedoening voor hem wegvalt omdat Allah geen ziel boven haar vermogen belast, er is geen verplichting bij de onmogelijkheid deze uit te voeren. Er is geen verschil tussen het hebben van een ejaculatie of niet zolang geslachtsgemeenschap plaats heeft gevonden. Dit is in tegenstelling tot degene die een ejaculatie heeft zonder geslachtsgemeenschap (zoals masturbatie). Deze persoon heeft een zonde gepleegd door deze verachtelijke daad, maar hierin zit geen boetedoening; en hij dient de rest van de dag zijn vasten af te maken en deze dag in te halen.
Zie Fataawa al-Mara’al-Moslimah (Fataawa voor de islamitische vrouwen), deel 1, blz. 348.