Wat is het oordeel m.b.t wat Al-Imsaak heet?
In een overlevering van Zaid bin Thaabit, wordt verhaald dat de boodschapper van Allah stopte met het eten en drinken in een tijdspanne waarin men 50 verzen kan reciteren voor de komst van Fadjr. In een eerdere uitspraak heeft u gezegd dat het (expres) stoppen met eten en drinken voor Fadjr een bid'ah (vernieuwing) is, maar deze h'adieth bewijst toch het tegendeel?
Sheikh Mohammad Saalih' al Moenadjied antwoordde hierop met het volgende:
Al-Boekhaarie (1921) heeft van Anas overgeleverd, dat Zayd bin Thaabit zei: "wij aten sah'oer met de boodschapper van Allah, daarna stond hij op om te bidden." Ik (Anas) zei: "hoe lang zat er tussen de adzaan en de sah'oer" Hij zei: "zo lang als het duurt om 50 verzen te reciteren."
Deze h'adieth toont aan dat de boodschapper van Allah zijn sah'oer at zoveel tijd voor de adzaan, en geenszins dat de boodschapper van Allah begon met vasten en dus stopte met eten en drinken zoveel tijd voor Fadjr. Er is een verschil tussen het tijdstip van sah'oer en het stoppen met eten en drinken, dat is duidelijk, Alle lof zij Allah. Het is net als het zeggen, "Ik at sah'oer twee uur voor Fadjr." Dit wil niet zeggen dat je begon met vasten vanaf dat tijdstip, maar dat je simpelweg aangeeft wanneer jij sah'oer hebt gegeten,
Wat opgemaakt kan worden uit de h'adieth van Zaid bin Thaabit (moge Allah tevreden met hem zijn), is dat het moestah'abb is om de sah'oer uit te stellen en dat het niet moestah'abb is om te stoppen met eten en drinken zoveel tijd voor Fadjr. Allah heeft degenen die de intentie hebben om te vasten geboden om te eten en drinken, totdat zij er zeker van zijn dat de zonsopkomst gekomen is. Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fadjr (ochtendschemering); voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." (Soerat al-Baqarah (2), aayah 187) (Vervaardigd door Aboe Bakr al-Djassaas in Ah'kaam al-Qor-aan, 1/265)
Het is dus toegestaan om geslachtsgemeenschap te hebben, te eten en te drinken gedurende de nachten van de Ramadan, vanaf het begin van de nacht, tot zonsopkomst - hierna zijn wij geboden om te vasten totdat de nacht valt.
Al-Boekhaarie (1919) en Moesliem (1092) hebben van 'Aa-ieshah overgeleverd, dat Bilaal gewoon was de adzaan te verrichten 's nachts en dat de boodschapper van Allah zei: "Eet en drink, totdat Ibn Oemm Maktoem de adzaan verricht, want hij verricht de adzaan niet totdat de zonsopkomst komt."
An-Nawawi zei in al-Majmoe' (6/406): "Onze metgezellen en andere geleerden hebben overeenstemming bereikt, over het feit dat sah'oer Soennah is en dat het uitstellen ervan de voorkeur heeft. Het bewijs hiervoor zijn de authentieke overleveringen. Ook doordat de sah'oer, en het uitstellen ervan, men helpt om te vasten en zij een onderscheid met zich mee brengen ten opzichte van de koeffaar. Bovendien is de dag het tijdstip van het vasten, dus zit geen logica in het uitstellen van de iftaar of het wegblijven van het eten van sah'oer aan het einde van de nacht."
Het permanente Comité (10/284) werd gevraagd: ik heb in sommige tafsiers (d.w.z. uitleg van de Qor-aan) gelezen, dat de vastende persoon dient te stoppen met eten en drinken, 20 minuten voor de adzaan van Fadjr en dit is omschreven als het zich bevinden aan de veilige zijde. Hoeveel tijd dient er te zijn tussen het stoppen met eten en drinken en de adzaan van Fadjr in de Ramadan? Wat is het oordeel over degene die de moe-adzien (oproeper tot het gebed) hoort zeggen; "as-salaatoe khayroen min an-nawm (het gebed is beter dan de slaap)" en hij drinkt totdat de adzaan ophoudt - is dit correct"
Zij antwoordden: het basisprincipe betreffende de vastende persoon, wanneer hij dient te beginnen en stoppen met eten en drinken, is de vers waarin Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fadjr (ochtendschemering); voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." (Soerat al-Baqarah (2), aayah 187)
Het is toegestaan om te eten en drinken tot zonsopkomst, hetgeen dat de witte draad van licht impliceert; dat is het uiterste tijdstip tot wanneer men mag eten en drinken. Wanneer de tweede zonsopkomst komt, is het haraam om te eten en drinken en andere zaken te verrichten die het vasten verbreken. Degene die drinkt, terwijl de adzaan van de Fadjr verricht wordt: indien de adzaan komt na de tweede zonsopkomst, dan dient hij de dag in te halen, maar indien dit was voor de (eerste) zonsopkomst, dan dient hij niets in te halen.
Sheikh ibn Baaz (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd over het stoppen met eten en drinken 15 minuten voor de Fadjr. Hij (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde: ik ken hiervoor geen basis, in tegenstelling hiertoe toont de Qor-aan en de Soennah ons aan dat wij dienen te stoppen met eten en drinken wanneer de zonsopkomst komt, omdat Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fadjr (ochtendschemering); voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." (Soerat al-Baqarah (2), aayah 187)
De boodschapper van Allah zei ook: "De zonsopkomst is van twee typen, een zonsopkomst wanneer het h'araam wordt om te eten en toegestaan is om te bidden en een zonsopkomst wanneer je niet dient te bidden (d.w.z. het Fadjr-gebed) en het toegestaan is om te eten." Overgeleverd door ibn Khoezaymah en al-H'aakim, die het als Sah'ieh' heeft geclassificeerd in Boeloegh al-Maraam.
Tevens zei de boodschapper van Allah: Bilaal verricht de adzaan 's nachts, dus eet en drink totdat Ibn Oemm Maktoem de oproep tot het gebed verricht." De overleveraar zei: Ibn Oemm Maktoem was een blinde man die de oproep tot het gebed niet verrichte, totdat iemand tegen hem zou zeggen, 'de morgen is gekomen, de morgen is gekomen.'" Sah'ieh' - Moettafaqoen 'aleyh
(Uit: Madjmoe' Fataawa Ibn Baaz, 15/281)