Ik wil vragen over de al-Khawaaridj, wie zijn dat?
Alle lof is voor Allah.
al-Khawaaridj behoren tot een van de dwalende groepen. De dwaling van deze groep is zowel door religieuze tekst als door de consensus van de geleerden bevestigd. Imaam al-Boekhaari (6934) en Moslim (1068) hebben van Yoesair ibn 'Amr overgeleverd dat hij zei: “Ik zei tegen Sahl ibn Hanif: “Hoorde je de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) iets zeggen over de al-Khawaaridj? ”Hij zei: “Ik hoorde hem zeggen –terwijl hij met zijn hand richitng Irak wees– : “Er zal van hieruit een natie voortkomen die de Qor-aan lezen die niet verder komt dan hun keel, zij zullen de Dien (religie) verlaten zoals een pijl de jachtdier verlaat.”
Ibn Maadjah (173) heeft van Ibn Abie Awfa overgeleverd dat de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “De al-Khawaardij zijn honden van de Hellevuur.” Authentiek verklaard door Sheikh al-Baanie.
De al-Khawaaridj zijn de mensen van de dwaling en innovaties. Maar wij plaatsen hen niet buiten de oevers van de islaam vanwege hun Bid’a (innovatie) zoals dit geval is bij de mensen van Bid’ah.
Imaam an-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "De mening van imaam Shaafi’ie en de meerderheid van de geleerden is dat de al-Khawaaridj niet buiten de oevers van de islaam geplaatst worden, zo ook de al-Qadariyah , de Moe’tazillah en de rest van de Ahloe al-Bida’.” Einde citaat uit Sharh Sahieh Moslim (7/160).
Sheikh al-Islam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) zei met betrekking tot de al-Khawaaridj: "al-Khawaaridj zijn hen waarmee de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft opgedragen deze te bestrijden. Zo heeft ook de leider van de gelovigen ‘Ali ibn Abie Taalib (moge Allah tevreden over hem zijn), een van de rechtgeleide Khaliefs, hen bevochten. De metgezellen en de Taabi’ien en hen die erna gekomen zijn, zijn het met elkaar eens dat zij bevochten dienen te worden. Echter heeft ‘Ali hen niet buiten de oevers van de islaam geplaatst, en zo ook niet Sa’d ibn Aboe Waqaas, en de anderen van de metgezellen. Zij beschouwden hen als moslims ondanks dat zij bestreden werden, zij werden pas bestreden nadat zij heilig bloed vergoten en de moslims aanvielen en hun bezitten en eigendommen onteigenden, zij werden bestreden om hun kwaad en onrecht af te wenden en niet omdat zij Kufaar waren. Daarom werden hun vrouwen niet als slavinnen genomen en hun bezittingen werden ook niet als oorlogsbuit genomen.”
Sheikh 'Abd al-Rahmaan ibn Saaleh al-Mahmoud (moge Allah hem beschermen) werd de volgende vraag gesteld: “Treden de al-Khawaaridj buiten de oevers van de islaam?”
Hij antwoordde: "De geleerden verschilden van mening over hun Koefr (ongeloof), en de juiste mening is dat zij niet buiten de oevers van de islaam worden geplaatst. ‘Ali ibn Abie Taalib werd reeds over hen gevraagd: “Zijn het ongelovigen?” Hij antwoordde: “Het is juist dat zij van ongeloof zijn gevlucht.” Zijn hebben een innovatie in hun religie die erop berust de tegenstander te verketteren en buiten de islaam te plaatsen. Wij dienen niet in een innovatie te vervallen door hen te verketteren en hen buiten de oevers van de islaam te plaatsen. En dit is de meest correcte mening in sha Allah, ook al wordt hun Bid’ah aangeduid met een Bid’ah Koefriyah (een innovatie dat buiten de oevers van de islaam plaatst). Einde citaat uit “Sharh Kitaab Loem’at al-I’tiqaad” (7/26).
Onder innovaties die in hun geloofscredo voorkomen is o.a.:
– Zij plaatsen iemand buiten de islaam als hij een verplichte zaak nalaat.
– Zij plaatsen iemand buiten de islaam wanneer hij een grote zonde verricht.
– Zij bestrijden en bevechten degenen die niet stroken met hun geloofsovertuiging van de mensen van de islaam.
– Zij beweren dat het geloof (Iemaan) niet toeneemt en ook niet afneemt.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.