Ik heb een aantal dagen van de Ramadhaan niet gevast gevolg van de menstruatie, en dit deed ik voor meerdere jaren. Ik heb deze dagen tot op heden nog niet gevast, wat moet ik nu doen?
Alle lof is voor Allah.
De geleerden zijn het met elkaar eens dat degene die dagen van de Ramadhaan eet met een reden hij deze dagen dient in te halen voor de komst van de volgende Ramadhaan.
Als bewijs hebben zij de overlevering aangehaald die overgeleverd is door Imaam al-Boekhaarie (1950) en Moeslim (1146) van 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) die zei: “"Het kwam (dikwijls) voor dat ik dagen van Ramadhaan moest inhalen, maar dat ik niet in staat was om deze in te halen, behalve in Sha'baan; vanwege het bezig zijn met de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem).”
Al-H’aafidhz ibn H’adjar zei: “Haar ijver om dit te doen in de maand Sha’baan betekent dat het niet toegestaan is het inhalen uit te stellen totdat de volgende Ramadhaan komt.” Eindt citaat.
Als iemand het vasten uitstelt tot de volgende Ramadhaan, dan is een van twee dingen aan de orde:
Het eerste geval:
Dat er voor deze vertraging een geldige excuus is, zoals het geval van ziekte en deze ziekte bleef aan tot de volgende Ramadhaan komt. In dit geval is er geen zonde in het vertragen van het inhalen, omdat hij een verontschuldiging heeft. Hij dient in dit geval alleen maar de dagen in te halen, hij dient het aantal dagen dan in te halen die hij niet gevast heeft.
Het tweede geval:
Dat er geen enkel excuus is voor het vertragen van het inhalen, zoals iemand die in staat was in te halen, maar hij haalt niet in door laksheid totdat de volgende Ramadhaan zijn intrede doet.
Deze persoon zondigt door het inhalen te vertragen zonder geldige reden en excuus. De geleerden zijn het met elkaar eens dat deze dagen ingehaald moeten worden, maar zij verschillen van mening: moet hij het inhalen gecombineerd worden met het voeden van een arme voor elke dag of niet?
De imaams Maalik, as-Shaafi'i en Ah’mad zijn de mening toebedeeld dat het voeden verplicht is. Als bewijs nemen zij wat aangehaald is van een aantal van de metgezellen, zoals Aboe Hurayrah en Ibn Abbaas, moge Allah tevreden met hen zijn.
En Imaam Aboe H’anifah (moge Allah hem genadig) is van mening dat het niet verplicht is het inhalen te combineren met het voeden van de arme.
Als bewijs noemt hij dat Allah degene die in de Ramadhaan niet vast (vanwege redenen) heeft bevolen alleen in te halen en er niet het voeden van de arme aan de orde is. Allah (de Verhevene) zegt: “Maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” (Soerat al-Baqarah (2) aayah 185). Zie: al-Madjmoe’ (6/366) en al-Moeghnie (4/400).
Deze tweede visie werd gekozen door Imaam al-Boekhaarie (moge Allah hem genadig zijn) hij zei in zijn Sah’ieh’: Ibraahiem an-Nakha'ie (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Als iemand nalatig is geweest in het inhalen totdat de volgende Ramadhaan komt dient hij de niet-gevaste dagen in te halen en niet de armen te voeden. Er wordt gezegd over Aboe Hoerayrah en Ibn ‘Abbaas dat er wel een arme gevoed dient te worden. Imaam al-Boekhaari zei: “Allah heeft het voeden van een arme niet vermeld (in het vers). Allah zegt: “Dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” (Soerat al-Baqarah (2) aayah 185). Einde citaat.
Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei, en hij benadrukt dat het niet verplicht is te voeden bij het inhalen van de niet-gevaste dagen, het volgende: “De opvattingen van de metgezellen als bewijs nemen in het verplichten van het voeden bij het inhalen van niet-gevaste dagen is niet waarschijnlijk, want dit is in tegenstelling met de duidelijke betekenis van de Qor-aan, omdat Allah alleen heeft bevolen om een aantal andere dagen te vasten en niet meer dan dit. Hiervan uitgaand dienen wij de dienaren van Allah niet met iets te verplichten wat Allah hen niet verplicht heeft gesteld, behalve met een duidelijke bewijs. Wat overgeleverd is van Ibn ‘Abbaas en Aboe Hoerayrah kan gezien worden als aanbevelingswaardig en niet zozeer als een verplichting. De juiste zienswijze in deze zaak is dat het niet verplicht is dan het inhalen alleen, behalve dat het een zonde is wanneer iemand de inhaaldagen uitstelt tot de volgende Ramadhaan.” Einde citaat. Zie Sharh’ al-Moemti’ (6/451).
Hiervan uitgaand kunnen wij over deze kwestie zeggen dat alleen maar het inhalen verplicht is, en wanneer iemand daarbij ook nog voor de zekerheid een arme voedt voor elke niet-gevaste dag dan is dit is dit goed.
De zuster die deze vraag stelt dient berouw te tonen aangezien zij het inhalen heeft uitgesteld en vastberaden moet zijn niet weer in herhaling te vervallen in de toekomst.
En Allah is de Enige die ons leidt naar wat Hem behaagt.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.