Ik ben een student aan een Duitse universiteit, en we hebben een ruimte voor het vrijdaggebed en het gezamenlijk gebed in de studentenhuisvesting, maar deze plaats is ongeveer tien minuten lopen van de universiteit, dus de studenten zijn nu gewend om op hun studiekamers te bidden of achter een college gebouw waar er een geschikte plaats is voor het gebed. In een poging het gebed in gemeenschap te vergemakkelijken in een plaats binnen de universiteit zelf heeft de vereniging van islamitische studenten binnen de universiteit een verzoek ingediend om ons te voorzien van een ruimte voor dit doel. Maar de universiteit zag dat het onmogelijk is ons een aparte plek hiervoor te geven, want wij hebben al een gebedsplaats gekregen in onze wooncampus. Maar in antwoord op ons verzoek heeft de universiteit een stilteruimte aangewezen dat door de meeste studenten van verschillende religiën. De leiding van de universiteit heeft er voor gezorgd dat de ruimte vrij is van religieuze symbolen, zoals kruisen en beelden etc. We verwachtten dat deze ruimte niet gebruikt zal worden als wij eenmaal begonnen zijn met het gezamenlijk gebed hierin. En inderdaad, het geschiedde zoals wij verwacht hadden. De islamitische studenten –waarvan het aantal in sommige gevallen tot ongeveer 20 studenten is– zijn begonnen met het uitvoeren van de gezamenlijke gebed in regelmaat en alle lof en dank is voor Allah, behalve dat er klein probleem aan de orde is: er bevinden zich een aantal voor de christenen heilige boeken, maar er is niemand die zich hiermee bezighoudt. Mijn vraag is: is het toegestaan het gebed uit te voeren in deze kamer in dit geval?
Alle lof is voor Allah.
Er is niets mis met het bidden van de vijf dagelijkse gebeden en het vrijdaggebed in deze ruimte, het is zelfs een plicht voor jullie aangezien het in zulke landen religieuze zaken niet gemakkelijk zijn zoals dit het geval is in islamitische landen van de aanwezigheid van moskeeën en gebedsplaatsen waarin het vrijdagsgebed en het gezamenlijke gebed uitgevoerd worden. Aldus is die multifunctionele ruimte jullie moskee. En de aanwezigheid van enkele van de boeken van de christelijke religie, of een andere religie is geen belemmering van het houden van het vrijdaggebed of het gezamenlijk gebed.
De geleerden van het permanente comité zeiden: “Als er voor de moslims een toegewezen plaats is die zij als moskee kunnen gebruiken en niet gedeeld wordt met de volgelingen van andere godsdiensten, dan is dit ideaal. Als dit niet mogelijk is, dan dienen zij Allah te aanbidden op de plaats waar zij dit gezamenlijk kunnen, ook aal zijn zij met de volgelingen van andere religies onder een dak, gescheiden of niet-gescheiden uitgaande van de uitspraak van Allah (de Verhevene): “Vreest daarom Allah volgens jullie vermogen.” (Soerat at-Taghaaboen (64) aayah 16).
Sheikh ‘Abdulaziz ibn Baaz en Sheikh ‘Abdarazaaq ‘Afifi. Fataawa van het permanent comité (2/80, 81).
Aangezien er in de ruimte die je noemt geen beelden, afgoden of kruizen aanwezig zijn dienen jullie je geen zorgen te maken over deze kwestie. Als het gebed in een kerk waar geen beelden en afgoden zijn toegestaan is, dan is het gebed in een ruimte waar dit niet is ook toegestaan.
Daarom: als de christenen hun gebeden uitvoeren in deze ruimte is dit geen belemmering voor ons om in dezelfde ruimte het vrijdagsgebed en de rest van de gebeden te houden. Er is geen gelijkenis tussen hun gebed en ons gebed waardoor er geen verwarring ontstaat bij iemand tussen hun gebeden en onze gebeden. Dit zijn twee van elkaar verschillende gebeden.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.