Bismillah Arahmani Arahim
In de moskee hebben wij een onenigheid gekregen, over hoe lang het gebed eigenlijk dient te zijn. Kunt u ons misschien vertellen wat er wordt voorgeschreven, betreffende deze zaak? wassalam
Sheikh 'Abd-Allaah ibn 'Abd ar-Rahmaan al-Bassaam antwoordde op deze vraag met het volgende:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Het is overgeleverd dat Djaabir heeft gezegd: "Moe'aadzh leidde zijn metgezellen in het 'ishaa-e gebed en hij maakte het gebed lang. De profeet zei tegen hem: 'wil jij een bron van fitnah zijn? Wanneer je de mensen in het gebed leidt, reciteer dan Wa's-shamsi wa doehaahaa (as-Shams 91), Sabbih'ie sma rabbik al-A'laa (al -A'laa 87), Iqra-e bismi Rabbik (al-'Alaq 96), en Wa l-layli idza yaghshaa (al-Layl 92).'" (Moetafaqqoen 'aleih; deze versie is overgeleverd door Moesliem)
Al Haafidhz zei: wanneer mensen het gebed verrichten zoals de profeet dit deed, door het dus kort en compleet te doen, dan zal er niemand zijn die zal klagen dat het gebed te lang duurt. De beschrijving van het gebed van de profeet is wijdverspreid. We moeten hierbij realiseren dat de kortheid van het gebed relatief is, doordat het gemeten wordt aan de lengte van het gebed van de profeet. De lengte van het gebed komt dus geenszins voort uit de wensen van de leden van de gemeenschap. In As Sah'ieh'ayn is overgeleverd dat Anas zei: "ik heb nooit achter iemand gebeden, die het gebed korter of perfecter maakte, dan de boodschapper van Allah."
Hij zei in Al-Moebi': het gebed van de profeet (vrede en zegen zij met hem) is geëvalueerd en zijn soedjoed duurde even lang als het 10 keer zeggen van Soebh'aana rabbiya l-A'laa. Zijn roekoe' was van soortgelijke lengte. De profeet zei tevens: "bidt zoals jullie mij hebben zien bidden."
Sheikh al-Islaam [ibn Taymiyyay] zei: de imaam heeft niet het recht om het gebed langer te maken, dan dat is voorgeschreven. De imaam zou het gebed moeten verrichten, zoals de profeet dit gebruikelijk deed; het gebed kan langer of korter worden gemaakt naar omstandigheden, zoals de profeet dit ook deed.
Ibn 'Abd Al-Barr zei: het is moestah'ab (aangeraden) dat de imaams de gebeden kort houden (Vertaler: wanneer men leest dat de gebeden kort gehouden moeten worden, dan moet er te allen tijde gerealiseerd worden, dat dit in vergelijking is met de gebeden van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem)). Hierover is namelijk overeenstemming bereikt tussen de geleerden. De voorwaarde is echter wel, dat de gebeden compleet moeten zijn!
De h'adieth van Djaabir, die eerder in deze fatwa geciteerd is, geeft welke (soortgelijke) soewar gereciteerd moeten worden, opdat een gebed van gemiddelde lengte zal zijn. De lengte voor de roekoe' en de soedjoed dient ongeveer even lang te zijn als de recitatie.
En Allah Weet het het beste
Tawdieh' al-Ah'kaam min Boeloeghie al-Maraam door 'Abdoellaah ibn 'Abd ar-Rahmaan al-Bassaam, p. 253