Wat is de geschikte leeftijd om de kinderen seksuele voorlichting te geven?
Alle lof is voor Allah.
Allereerst:
Men moet weten dat kinderen een verantwoordelijkheid is van de ouders zoals dit is gekomen in de overlevering van ‘Abdullah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn): “Een ieder van jullie is een hoeder en is verantwoordelijk voor diegene waarover hij gevolmachtigd is. Bijgevolg is de heerser een hoeder die waakt over en verantwoordelijk is voor degenen waarover hij gevolmachtigd is, en de man is de hoeder over zijn familie en is verantwoordelijk voor diegene waarvoor hij moet zorgen; een vrouw is een hoeder over het huis van haar man en is verantwoordelijk voor diegene waarvoor zij moet zorgen; een bediende is een hoeder over de rijkdommen en bezittingen van zijn meester en is verantwoordelijk voor datgene waarvoor hij zorg moet dragen. Dus een ieder van jullie is een hoeder over datgene waarover hij zorg moet dragen. Dus een ieder van jullie is een hoeder en verantwoordelijk over datgene dat hem is toevertrouwd.” Overgeleverd door al-Boekhaarie (853) en Moeslim (1829).
Deze verantwoordelijkheid van de ouders ten opzichte van hun kinderen omvat o.a.: het voorkomen dat ze blootgesteld worden aan zaken die hen bederven of een negatieve invloed hebben op hun moraal.
Ten tweede:
Het is bekend dat het onderwijzen van de zogenaamde "seksuele voorlichting" in het Westen een obsessie en waanzin is geworden, die een constante zorg voor hen is. Er zijn lessen en lesprogramma’s voor dit thema opgezet op scholen, en televisie programma's op televisie, en er worden zelfs seminars en conferenties hierover gehouden…! Helaas is de invloed van deze cultuur overgewaaid naar veel moslims, vooral degenen die bedrogen zijn door de Westerse cultuur en beschaving.
Er bestaat geen twijfel dat het onderwijzen van de seksuele voorlichting, en wat hiermee samengaat, aan kinderen in een vroege stadium vele kwaden met zich meebrengt.
Ten derde:
Wij dienen te weten dat het verplicht is de kinderen –zowel jongens als meisjes– op te voeden met de islamitische ethiek en moraal die betrekking hebben op ‘Awrah (Het gedeelte van het lichaam wat niet gezien mag worden door anderen), zoals het vragen van toestemming binnen te komen bij de ouders in hun slaapkamer, etc. Dit begint vanaf een jonge leeftijd, vanaf het moment dat zij onderscheid (Temyeez) kunnen maken tot net voor het bereiken van de volwassenheid. Hiervoor zijn er bewijzen uit de Qor-aan waaronder:
1. De uitspraak van Allah (de Verhevene): “O jullie die geloven! Laat de slaven waarover jullie beschikken en degenen onder jullie die de volwassenheid nog niet bereikt hebben, jullie bij drie gelegenheden toestemming vragen (om tot jullie te komen): voor het Fadjr gebed; wanneer jullie je gewaden afleggen vóór het Dohr gebed en na de 'Ieshaa-e gebed: de drie (gelegenheden) waarbij jullie je ontkleden. Het is geen overtreding voor jullie en voor hen als zij daarna rondgaan tot elkaar (om te bedienen). Zo maakt Allah jullie de Tekenen duidelijk. En Allah is Alwetend, Alwijs.” (Soerat an-Noer (24) aayah 58)
Ibn Kethir (moge Allah hem genadig zijn) zei als commentaar op dit vers het volgende: “Allah beveelt de gelovigen de mensen die zij onder hun hoede hebben en hun kinderen die nog niet de volwassenheid hebben bereikt te leren toestemming te vragen wanneer zij bij hen willen binnenkomen in drie gevallen: ten eerste: vóór het Fadjr gebed; omdat de mensen dan slapen. En als tweede: “wanneer jullie je gewaden afleggen vóór de Dhohr gebed” oftewel de tijd van het middagdutje, want het kan zijn dan een persoon ontkleed is. En als derde: na het late avondgebed (‘Ieshaa-e), omdat dit de tijd is voor het slapengaan.
De knechten, en kinderen dient geleerd te worden niet bij lieden van het huis binnen te komen om te voorkomen dat zij onverwachts zien bij de man en zijn vrouw bij het binnengaan.” Einde citaat. Zie Tefsir Ibn Kethir (6 / 82).
Maar wanneer de kinderen de volwassenheid hebben bereikt dan dienen zij op elk tijdstip toestemming te vragen zoals Allah (de Verhevene) zegt: “En wanneer de kinderen onder jullie de volwassenheid bereiken, laat hen dan toestemming vragen zoals degenen vóór hen om toestemming vroegen. Zo maakt Allah jullie Zijn Tekenen duidelijk. En Allah is Alwetend, Alwijs.” (Soerat an-Noer (24) aayah 59).
2. ‘Abdullah ibn ‘Amr ibn al-‘Aas (moge Allah tevreden met hem zijn) levert over: “De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Draagt jullie kinderen op tot het gebed als zij de leeftijd van zeven bereiken, en slaat * hen ervoor op hun tiende (als zij het gebed dan niet verrichten) en scheidt hen in hun slaapplaatsen.” Overgeleverd door Aboe Daawoed (495), en authentiek verklaard door Sheikh al-Baanie in Sahieh Aboe Daawoed. (* Het slaan is de laatste optie en moet het kind laten zien dat het om een serieuze zaak gaat. Een tikje uitdelen is voldoende.)
Sheikh Mohammed Shamsul-Haq Azim Abadi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "al-Manaawi zei in Fet-h al-Qadier: “Oftewel:splits tussen uw kinderen in hun bedden waarin zij de leeftijd van tien jaar bereiken, al zijn het zusjes.”
De geleerde at-Tayyiebie zei: “Er is verenigd (in de overlevering) tussen het gebod de kinderen op te dragen te bidden en te splitsen tussen hun slaapplaatsen als een soort van ethiek en moraal gedrag, en het leren van discipline…” Zie ‘Awn al-Ma’boed: 2/115.
Dit zijn geboden en onderricht die gekomen zijn uit de Goddelijke openbaring die betrekking hebben op de ‘Awrah, en de leeftijd waarin de verlangens beginnen te ontwikkelen bij de kinderen. Dit is meestal vanaf het tiende jaar bij de meeste kinderen.
Net voor de puberteit dient de jonge kinderen de tekenen van volwassenheid geleerd te worden en de volwassenheidskenmerken die kenmerkend zijn voor zowel jongens als meisjes, en de soorten van vloeistoffen die voortkomen uit de edele delen van beide seksen. Zo dient hen ook de regelgeving van de Woedhoo-e, en de wassing (Ghoesl) geleerd te worden rekening houdend met de bewoordingen die je gebruikt in het onderricht. Dit moet gebaseerd moeten zijn op de noodzaak die er hiervoor is.
Er zijn ook twee belangrijk zaken die beginnen op een zeer jonge leeftijd –ongeveer het derde jaar– en die gekoppeld zijn aan een deze zaak:
1. De noodzaak om jongens en meisjes onderscheid te leren tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid. Wanneer dit verward is op een jonge leeftijd leidt dit tot een verstoring van de waarneming. Dus is het noodzakelijk om de jongen te leren dat hij niet de kleren aan moet trekken van zijn zus, en geen oorbel moet dragen in zijn oor, en geen polsbandje aan moet trekken, omdat dit alleen voor de meisjes zijn en niet voor jongens. Zo dient ook het meisje geleerd te worden dan ze zich niet moet kenmerken met de kenmerken van haar broer.
2. Leer kinderen de privacy van de ‘Awrah, en dat zij deze aan niemand mogen onthullen. Dit leert hen kuisheid en schaamte en voorkomt dat ze aangerand worden door mensen met een zieke geest.
Ten vierde:
De kwestie van seksuele voorlichting die betrekking heeft op geslachtsgemeenschap, of de algemeenheid van wat er tussen echtparen is van intimiteit: dit is alleen wanneer het nodig is. Zoals bijvoorbeeld bij het huwelijk om de wetenschapskwesties te kennen, zoals regelgeving met betrekking tot overspel e.d.
Opgemerkt moet worden dat wat nodig is hiervan (seksuele voorlichting) te weten van oorsprong instinctief is. Wat aan de kinderen geleerd moet worden dient geleidelijk te gaan, met de stadia van hun ontwikkeling, door middel van lessen van jurisprudentie (Fiqh), en kenniskringen rekening houdend met de juiste leeftijd om het onderwerp te behandelen. De jeugd dient gewaarschuwd te worden tegen de uitingen van morele verval bij de ongelovigen, en hen de deugden van de islaam zoals schaamte, bewaren van de kuisheid e.d. geleerd te worden.
En Allah weet het beste
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.