Wat is de regelgeving betreffende een man die zijn vrouw en haar zogende baby maar beperkt onderhoudt, zelfs niet genoeg voor een week. Hij claimt dat hij schulden heeft en een auto die kapot is. En elke keer neemt hij een lening boven de schuld dat hij al heeft en hij zegt tegen zijn vrouw: “Neem maar geld van jouw familie, of van jouw eigen geld.” Hij gebruikt altijd verbaal geweld. Anderzijds is hij altijd verkwistend en staat altijd klaar voor zijn familie die hulp niet nodig hebben. Zij spannen hem voor hun karretje en misbuiken hem financieel en geven hem pornografische films om zo zijn vrouw te verlaten door haar woedend te maken. In haar aanwezigheid lachen zij hem uit en verwijten hem van alles en nog wat. Hij bedreigt mij altijd met woorden als: “Ik zal jouw kind afpakken wanneer je scheiding wil en ik zal deze aan mijn familie geven, en je zult hem maar eens in de week te zien krijgen volgens de wet; ik zal zelfs je de kans niet geven hem een keer per week te zien!” Geef mij advies, o mensen van kennis betreffende de islamitische uitspraak in dit geval; is het verzoek van de vrouw voor een echtscheiding toegestaan? Moge Allah jullie rijkelijk belonen.
Alle lof is voor Allah.
Allereerst:
Het huwelijksleven is niet gebaseerd op dwang, zorgen, en angst, maar op de liefde, genegenheid, en daarom is het huwelijk een van tekenen van Allah. Er zal geen geluk en welzijn zijn wanneer de echtgenoten niet vriendelijk met elkaar omgaan, en elk van zijn plichten naar de ander nakomt vóór het opeisen van de rechten.
Het ziet ernaar uit –uitgaande van jouw vraag– dat jouw man tekortschiet met betrekking van rechten van zichzelf, en de rechten van zijn Heer, alsmede de rechten van zijn vrouw en zoon. Het is noodzakelijk hem hierin te adviseren, en te herinneren aan Allah van wat Hij heeft bevolen van de aandacht en zorg voor zijn gezin en dat het hem verboden is te vloeken en te schelden. Het is hem ook verboden van wie dan ook pornografische films aan te nemen, laat staan het kijken ernaar! Het is hem ook verboden om renteleningen te nemen; het is hem niet toegestaan het onderhoud voor zijn vrouw en kind te verzaken, en haar te beroven van haar rechten, waaronder het recht van het onderhouden. De Islaam heeft de man bevolen om voor zijn gezin te zorgen, ook al zou de vrouw rijk zijn.
Ten tweede:
Het is toegestaan voor een vrouw die schade ondervindt door haar man, als gevolg van zijn slechte karakter, of als gevolg van zijn weigering van het haar onderhouden, of het niet nakomen van de huwelijksrechten scheiding van hem aan te vragen. En voor haar komen de volledige rechten toe waar zij recht op heeft.
De vrouw heeft het recht om, wanneer het huwelijksleven slechts een bron van ellende en ongeluk is, echtscheiding op te eisen.
Een vrouw die een scheiding vraagt vanwege redenen die het haar toestaan dit te doen wordt niet opgenomen in de waarschuwing dat gekomen is in deze kwestie: Thawbaan verhaalt dat de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Voor elke vrouw die aan haar man de scheiding vraagt zonder dat er een reden daartoe is, zal de geur van het Paradijs verboden zijn.” Overgeleverd door at-Tirmidzie (1187), Aboe Daawoed (2226) en Ibn Maadjah (2055), en authentiek verklaard door Sheikh al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn) in Sah’ieh’ at-Tirmidzie.
Al-Haafidh Ibn Hadjar (moge Allah hem genadig zijn) zei: “De waarschuwing voor vrouwen om te scheiden van haar man is wanneer er geen reden is om dat te doen.” Einde citaat. Zie Fet-h’ al-Baarie (9/402).
Conclusie:
Ofwel de vrouw dient geduld te hebben voor de schade die zij ondervindt met haar man, en haar best doet hem op het goede pad te krijgen en te weerhouden van het kwade door rechtstreeks met hem praten, of door tussenkomst van verstandige mensen geleerden en wijsgeren die met wijsheid met hem discussiëren, of anders kan zij scheiding aanvragen wanneer dit allemaal geen zin en voordeel heeft in de verandering van het gedrag van haar man. In dit geval heeft zij haar volledige rechten en haar kind is onder komt onder haar hoede. Als hij de scheiding weigert en zij niet in staat is nog langer met hem te lijden, dan kan zij in dit geval de khoel’ en dit is de ontbinding van het huwelijk door het teruggeven van de bruidsschat die hij haar heeft gegeven.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.