Ik had een vriendin die “Sanaa-e” heette. Zij droeg altijd kleding van jongens, zij hield altijd van de dingen waarvan jongens houden en haar gedrag is ook als het gedrag van jongens. Dan, na 12 jaar kom ik haar tegen op het internetforum en ik was verbaasd toen zij mij vertelde dat zij nou een man was en haar naam nu “Shahied” was. Ze/hij zei dat zij op haar 28e jaar naar Engeland was afgereisd voor werk. En op haar 31e heeft zij een aantal medische en chirurgische ingrepen ondergaan waardoor zij zichzelf heeft veranderd tot een man… Is deze handeling toegestaan in de Islaam? Is het toegestaan voor hem om H’adjj of 'Oemrah uit te voeren zonder een Mah’ram (met het argument dat zij oorspronkelijk vrouwelijk is). Hij is van plan te trouwen, is dit toegestaan voor hem?
Alle lof is voor Allah.
Allereerst:
We moeten onderscheid maken tussen twee soorten chirurgische ingrepen: 1.het corrigeren van het geslacht en 2. het veranderen van het geslacht. Er is een groot verschil tussen deze twee zaken, wat resulteert in een verschil in wettelijke bepalingen en oordelen.
Wat betreft de eerste: dit is het corrigeren van het geslacht, dit is voor mensen die een onbalans hebben in de geslachtsklieren, wat resulteert in de aanwezigheid van een persoon waarbij het niet duidelijk is of het nou een man of een vrouw is. Dit is wat bij de geleerden bekend is als een “Khoentha” (hermafrodiet) *. Geslachtskenmerken zijn dan niet duidelijk te onderscheiden tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid.
In dit geval biedt een operatieve ingreep uitkomst om de juiste geslacht te bepalen, want Allah heeft de mens geschapen in twee geslachten: man en vrouw.
Imaam al-Qasaa-ie zei: “Een persoon kan niet feitelijk een man en tegelijkertijd ook een vrouw zijn. Een persoon is of een man of een vrouw.” Einde citaat uit het boek “Badaa-i’ as-Sanaa-i’” (7/327).
Want hoewel het voor ons niet duidelijk is over het geslacht van een desbetreffende persoon, is deze persoon in feite hetzij man of vrouw. En deze operatieve ingreep onthult de realiteit van zijn situatie en geslacht. Er dient rekening gehouden te worden met wat dichter bij hem is van mannelijkheid en vrouwelijkheid.
Er is een religieuze Fatwa van geleerden, en het permanent comité voor Wetenschappelijk Onderzoek en Fataawa, en de Fiqh Raad van de Muslim World League in Mekkah, dat operatieve ingreep toestaat om het juiste geslacht te bepalen.
Volgens de Islamitische Fiqh Raad: "Als een persoon geslachtskenmerken heeft van zowel een vrouw als een man, dan dient er gekeken te worden wat de overhand heeft. Wanneer het mannelijke de overhand heeft dan is een medische ingreep toegestaan wat de twijfel van vrouwelijkheid opheft, en wanneer het vrouwelijk de overhand heeft, is een medische ingreep toegestaan wat de twijfel van het mannelijke opheft. Het maakt overigens hierbij niet of de behandeling een operatie of een hormoontherapie betreft, omdat dit een ziekte is en de behandeling is bedoeld om te genezen, niet het veranderen van de schepping van Allah de Almachtige ". Einde citaat uit "De beslissingen van de Islamitische Fiqh Raad” blz. 97
Wat betreft de tweede ingreep, het veranderen van het geslacht. Deze “geslachtsverandering" is een proces waarbij de man omgevormd wordt tot vrouw of een vrouw omgevormd wordt tot man door middel van een operatie waarbij de uiterlijke geslachtkenmerken veranderd worden zodat zij lijken op de geslachtskenmerken van het andere geslacht.
In dit geval is de persoon die deze operatie ondergaat van nature een man of vrouw als het gaat om zowel de interne als de externe geslachtskenmerken. In dit geval is er geen medische reden en een rechtvaardiging voor dit proces, en alleen maar een verlangen van een persoon naar verandering van zijn geslacht.
Dit soort operaties bevatten het spelen met de schepping van Allah, en het volgen van de weg van de duivel die het verbond op zich nam om de kinderen van Aadam te laten dwalen.
Zoals er vermeld is in de beslissingen van het Islamitische Fiqh Raad: "De man die volledige mannelijke geslachtskenmerken heeft, en de vrouw die volledige vrouwelijke geslachtskenmerken heeft zijn niet toegestaan zich door middel van een operatie om te vormen tot het andere geslacht. Het veranderen van het geslacht is een misdaad en de dader dient hiervoor gestraft te worden, omdat hij/zij de schepping van Allah verandert en Allah heeft het veranderen van de schepping verboden: “En ik (Shaytaan) zal hen (de mensen) bevelen de schepping van Allah te veranderen." (Soerat an-Nisaa-e(4) aayah 119). Einde citaat de beslissingen van de Islamitische Fiqh Raad, blz. 97.
Ten tweede:
Als de operatie die door je vriendin uitgevoerd is behoort tot de eerste type, oftewel: een proces van het “corrigeren van het geslacht", dan is deze handeling toegestaan. De regels en bepalingen van het oorspronkelijke geslacht worden dan gehanteerd. Ze wordt nu beoordeeld als man zijnde, voor haar is toegestaan wat voor mannen toegestaan is, en verboden wat voor mannen verboden is.
Maar als de operatie het “wijzigen van het geslacht" betreft, dan is dit een verboden zaak dat niet aanvaardt wordt door de islamitische wetgeving. Deze geslachtverandering heeft geen gevolgen in een verandering in de wettelijke bepalingen met betrekking tot hen, ze blijft nog steeds een vrouw (ondanks de verandering van het geslacht), en aan haar gerelateerde bepalingen met betrekking tot vrouwen blijven rechtsgeldig. Voor haar is toegestaan wat voor vrouwen toegestaan is, en verboden voor haar is wat voor vrouwen verboden is.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.
Een hermafrodiet heeft zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Daardoor kan verwarring ontstaan of het om een man of een vrouw gaat.