Vraag & Antwoord

Menstruerende vrouw wordt rein vóór de aanvang van het Fadjr-gebed, is haar vasten geldig?

Als de menstruerende vrouw rein wordt vóór de aanvang van het Fadjr-gebed en pas na de Fadjr de wassing verricht, is haar vasten dan geldig?

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Haar vasten is geldig wanneer zij zeker weet dat ze rein was vóór de aanvang van het Fadjr-gebed. In ieder geval dient de vrouw zeker te zijn van het rein zijn, omdat er sommige moslimvrouwen zijn die denken rein te zijn van menstruatie maar in werkelijkheid zijn zij nog niet rein van menstruatie. Zo kwamen de vrouwen eerst naar 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden over haar zijn) en lieten dan de tekenen van rein zijn zien. 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden over haar zijn) zei daarbij: "Wees niet gehaast totdat je een witte afscheiding ziet (die duidt op reinheid na menstruatie)."

Een moslimvrouw dient dus niet haastig te werk te gaan tot ze zeker weet dat ze schoon is van menstruatie. En als ze zeker is van reinheid dan dien ze de intentie aan te nemen om te vasten, ook al stelt zij de wassing uit tot na het opkomen van Fadjr. Zij dient wel rekening te houden met het gebed en de wassing te verrichten zodat zij het Fadjr-gebed op tijd kan bidden (voordat de zon opkomt). Het is ons ter ore gekomen dat er sommige moslimzusters zijn die rein worden na de tijd van het Fadjr-gebed of vóór het Fadjr-gebed, maar het Fadjr-gebed uitstellen tot na het verstrijken van de tijd ervan met het argument dat het dan beter en reiner is. Dit is zonder twijfel een fout zowel in de maand Ramadhaan als buiten de maand Ramadhaan, aangezien de vrouw zich dient te haasten met de wassing zodat zij het Fadjr-gebed op tijd kan bidden. Zij kan alvast een wassing nemen die het haar mogelijk maakt te bidden, en als zij wat uitgebreider de wassing wil doen na het opkomen van de zon dan kan zij dat doen. Als deze menstruerende vrouw of iemand met djanaabah pas bij het (begin) tijd van Fadjr de wassing doet, is hun vasten gewoon correct. Het is overgeleverd dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) tijdens het aanbreken van de tijd van het Fadjr-gebed nog steeds djoenoeb was en hij vastte en deed de wassing na het aanbreken van de tijd van Fadjr (maar vóór de opkomst van de zon, en daarna als imaam optrad bij het Fadjr-gebed). En Allah weet het beste.

Fatawa arkaanoe l-islaam van Sheikh Mohammed ibn Saalih Al-"Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn).

^ Het uitstellen van de in te halen dagen tot na de daaropvolgend Ramadhaan?


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN