Wanneer men het vrijdagsgebed heeft verricht, dient hij dan alsnog het Dhzohr-gebed te verrichten?
In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Wanneer men het vrijdagsgebed verricht heeft, dan is dit vrijdagsgebed het verplichte gebed voor de huidige tijd – d.w.z. het Dhzohr-gebed. Derhalve dient hij niet alsnog hetDhzohr-gebed te verrichten, en het verrichten van het Dhzohr-gebed na het vrijdagsgebed is een innovatie. Dit is omdat het niet in het Boek van Allah de Verhevene, noch in de Soennah van Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) vermeld is, dus het dient verboden te zijn, zelfs wanneer ze in een aantal moskeeën toch verricht worden, omdat het niet is toegestaan het Dhzohr-gebed na het vrijdagsgebed te verrichten – sterker nog; het is een afschuwelijke innovatie, daar Allah, de Meest Verhevene, de mensen niet opgedragen heeft meer dan een gebed op hetzelfde tijdstip te verrichten, en dat is het vrijdaggebed, en hij heeft deze reeds verricht.
Wat de redenering van degenen die dit betwisten betreft, door te zeggen dat het verrichten van het vrijdagsgebed in een aantal moskeeën niet toegestaan is en dat wanneer het in een aantal moskeeën wel verricht wordt, dan is het vrijdagsgebed voor de moskee die het eerst begint, en omdat de eerste moskee onbekend is, leidt dit tot de ongeldigheid van alle vrijdagsgebeden, en dat het Dhzohr-gebed derhalve erna verricht dient te worden; we zeggen tegen deze mensen: hoe kunnen jullie dit als een bewijs of als een rechtvaardiging aandragen? Is het gebaseerd op een fundament uit de Soennah of enig correcte opinie? Het antwoord is: neen.
Waarlijk, we zeggen dat wanneer het vrijdagsgebed vanwege een bepaalde behoefte op vele locaties verricht wordt, dan is elk vrijdagsgebed geldig, conform de Woorden van Allah, de Meest Verhevene: "Vreest daarom Allah volgens jullie vermogen." Soerat at-Taghaaboen (64), aayah 16
Wanneer de hoeken van de stad ver uit elkaar liggen, of het aantal moskeeën onvoldoende is en de vrijdagsgebeden uit noodzaak herhaald moeten worden, dan hebben deze mensen Allah (de Verhevene) zoveel ze konden gevreesd, en eenieder die Allah zoveel hij kan vreest, heeft voldaan aan hetgeen hem verplicht is. Hoe kan er dan gezegd worden dat zijn handeling ongeldig is en dat men een ander gebed ervoor in de plaats dient te verrichten, namelijk het Dhzohr gebed in plaats van het vrijdagsgebed?
Wanneer het vrijdagsgebed echter zonder enige geldige reden op een aantal verschillende plaatsen verricht wordt, dan bestaat er geen twijfel over dat dit tegen de Soennah en de handelswijze van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) en zijn rechtgeleide kaliefen indruist, en dat het onwettig is, conform de meerderheid van de geleerden. Desondanks zeggen we niet dat de daad van aanbidding ongeldig is, omdat de verantwoordelijkheid hier niet op de algemene bevolking rust, maar op degenen met gezag, die het toe hebben gestaan dat vele vrijdaggebeden zonder enige reden verricht worden.
Dus op deze basis zeggen we: het is degenen die de verantwoordelijkheid over de moskeeën dragen verplicht niet vele vrijdaggebeden toe te staan, behalve wanneer er behoefte aan is. Dit is omdat de Wetgever (Allah de Verhevene) het bij elkaar komen van de mensen met als doel het verrichten van daden van aanbidding, in een hoog vaandel heeft staan, opdat het in harmonie, affectie, het onderwijzen van de onwetenden en vele andere voordelen zal hebben.
De wettige bijeenkomsten zijn of wekelijks, of jaarlijks, of dagelijks, zoals welbekend is. De dagelijkse bijeenkomsten vinden plaats in de gemeenschappen, in de moskee van iedere plaats, omdat als de Wetgever de mensen verplicht zou hebben gesteld vijf maal per dag op een plek bij elkaar te komen, dan zou dit een zeer moeilijke taak voor hen zijn; daarom heeft Hij deze moeilijkheid voor hen verlicht, en de bijeenkomsten in de moskeeën gesteld; iedere gemeenschap in zijn eigen moskee.
Wat de wekelijkse bijeenkomsten betreft; dit is op vrijdag, zodat de mensen elke week bij elkaar komen, vandaar dat de Soennah vereist dat ze in één moskee en niet in een aantal moskeeën zijn, omdat deze wekelijkse bijeenkomsten hen niet schaden wanneer zij hier deel aan nemen, noch is het zeer moeilijk voor hen.
Er schuilt nog een groot voordeel in, omdat de mensen zich om een imaam en een khaatib (degene die de khoetbah (preek) geeft) heen verzamelen, die hen met een enkele lezing leidt, waardoor ze vertrekken na een enkele vermaning ontvangen te hebben, en een enkel gebed verricht te hebben.
Wat de jaarlijkse bijeenkomsten betreft, deze zijn bijvoorbeeld de "ied-gebeden; dit is een jaarlijkse bijeenkomst, en het is ook voor de hele stad, vandaar dat het niet toegestaan is dat het "ied gebed in een aantal moskeeën verricht wordt, behalve wanneer hier behoefte aan is, zoals in het geval van de moskeeën van de vrijdaggebeden.
Fatawa arkaanoe l-islaam van Sheikh Mohammed ibn Saalih Al-"Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn).