Hoe kunnen wij de h'adieth van Djiebril (vrede zij met hem), waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) Al-Imaan heeft uitgelegd met: "Dat je gelooft in Allah, Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn boodschappers en de Laatste Dag, en al-Qadar, het goede ervan en het slechte ervan," * verzoenen met de h'adieth van de delegatie van "Abdoel Qays waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) Al-Imaan heeft uitgelegd met: "Het getuigen dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah alleen, Hij heeft geen deelgenoten, en het verrichten van het gebed, het geven van de zakaat en het betalen van al-khoemoes van de oorlogsbuit?" **
*(Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Al-Imaan, in het hoofdstuk "Het vragen van Djiebril aan de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) over Al-Imaan en Al-Islaam en al-Ih'saan" (50); alsook Moesliem in het Boek van Al-Imaan, in het Hoofdstuk "Al-Imaan en Al-Islaam en al-Ih'saan" (9))
**(Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Al-Imaan, in het Hoofdstuk van "Het betalen van 1/5 deel van de oorlogsbuit behoort tot Al-Imaan" (53); alsook door Moesliem in het Boek van Al-Imaan, in het Hoofdstuk "Al-Imaan in Allah de Verhevene en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem)" (17)).
Sheikh Moh'ammed ibn Saalih' Al-'Oethaymien heeft hierover gezegd:
Voordat het antwoord op deze vraag gegeven wordt, wil ik graag zeggen dat er nooit tegenstrijdigheid bestaat tussen het Boek en de Soennah. In de Qor-aan is er niets wat tegenstrijdig is aan elkaar, noch is er in de authentieke Soennah, die overgeleverd is van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem), iets wat tegenstrijdig is aan elkaar, noch is er in de Qor-aan of Soennah iets wat ooit tegenstrijdig is aan de werkelijkheid. De werkelijkheid is namelijk waarheid en het Boek en de Soennah zijn waarheid, en tegenstrijdigheid in de waarheid is nooit mogelijk. Als je deze grondregel begrijpt, dan zal je ontdaan worden van vele twijfels. Allah de Verhevene heeft gezegd: "Denken zij dan niet na over de Qor-aan? En wanneer (die) niet van Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden." (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 82).
Als de zaak dus zo is, dan (betekent het dat) de overleveringen van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) nooit tegenstrijdig kunnen zijn. Als de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) Al-Imaan heeft uitgelegd met een bepaalde uitleg en op een andere plaats heeft hij het uitgelegd met een (andere) uitleg die in jouw zienswijze tegenstrijdig is aan de eerste uitleg, als je dan goed zou nadenken dan zou je geen tegenstrijdigheid aantreffen: in de h'adieth van Djiebril (vrede zij met hem) heeft de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) de religie namelijk in drie categorieën verdeeld:
De eerste categorie: Al-Islaam
De tweede categorie: Al-Imaan
De derde categorie: al-Ih'saan
En in de h'adieth van de delegatie van "Abdoe l-Qays heeft hij slechts één categorie genoemd en dat is Al-Islaam. Al-Islaam in het algemeen omvat Al-Imaan omdat het onmogelijk is dat men de rituelen van de Islaam verricht behalve wanneer men een gelovige is. Als Al-Islaam dus apart wordt genoemd, dan omvat het Al-Imaan, en wanneer Al-Imaan apart genoemd wordt dan omvat het Al-Islaam, en wanneer zij samen genoemd worden, dan heeft Al-Imaan betrekking op de harten en heeft Al-Islaam betrekking op de ledematen – en dit is een belangrijke les voor de student van kennis. Als Al-Islaam dus apart genoemd wordt, dan omvat het Al-Imaan. Allah de Verhevene heeft gezegd: "Voorwaar, de (enige) godsdienst bij Allah is de Islaam..." (Soerat Aal-"Imraan (3), aayah 19).
Het is bekend dat de religie van Al-Islaam geloofsovertuiging, geloof en rituelen zijn, en wanneer Al-Imaan alleen genoemd wordt, dan omvat het Al-Islaam, en wanneer zij samen genoemd worden dan heeft Al-Imaan betrekking op de harten en Al-Islaam betrekking op de ledematen. (De bekende grondregel van Ahloe-s Soennah luidt: "Als zij bijeenkomen, dan gaan zij uit elkaar (in betekenis), en als zij uit elkaar gaan, dan komen zij bij elkaar (in betekenis)." Dat wil zeggen, als Al-Imaan tezamen met Al-Islaam genoemd wordt, dan draagt Al-Imaan de betekenis van hetgeen in het hart gevestigd is (het innerlijke) en krijgt Al-Islaam de betekenis van de uiterlijke handelingen. Wanneer Al-Islaam of Al-Imaan echter apart worden genoemd (in een bepaalde tekst of bewijs), dan omvat dit de gehele religie (die bestaat uit geloof en handelingen)).
Om deze reden zeiden enkelen van de selef (vrome voorgangers): "Al-Islaam is openbaar en Al-Imaan is verborgen," dit omdat het in het hart rust. Het is om die reden dat je wellicht een hypocriet zult aantreffen die het gebed verricht en in liefdadigheid geeft en vast: dit is dan uitwendig (gezien) een moslim, maar geen gelovige (innerlijk), zoals Allah de Verhevene heeft gezegd: "En er zijn er onder de mensen die zeggen: "Wij geloven in Allah en in de Laatste Dag,' terwijl zij geen gelovigen zijn." (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 8).