Vraag & Antwoord

Wat zijn de voornaamste kenmerken van de Geredde Groep?

Wat zijn de voornaamste kenmerken van de Geredde Groep? Leidt het tekortkomen in deze kenmerken tot het feit dat een persoon buiten de Geredde Groep valt?

Sheikh Moh'ammed Ibn Saalih' al-"Oethaymien heeft hierover het volgende gezegd:

Het voornaamste kenmerk van de Geredde Groep, is het vasthouden aan hetgeen waar de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zich op bevond in de geloofsleer, de aanbidding, de gedragsvormen en de omgang. Men ziet dat de Geredde Groep uitstekend is in deze vier zaken:

In de geloofsleer ("Aqiedah) zie je dat zij (de Geredde Groep) zich vasthoudt aan hetgeen bewezen is door het Boek van Allah (de Verhevene) en de Soennah van Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) betreffende de zuivere verklaring van de Eenheid van Allah in het recht om aanbeden te worden (Tawh'iedoe l-Oeloehieyyah), alsook Zijn Heerschappij (Tawh'iedoe r-Roeboebieyyah) en Zijn Namen en Eigenschappen (Tawh'iedoe l-Asmaa-ie wa s-Sifaat).

Met betrekking tot de aanbiddingen zie je dat deze groep zich onderscheidt door het volledig vasthouden aan, en het praktiseren van hetgeen waar de profeet van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zich op bevond betreffende de aanbiddingen en haar vormen, eigenschappen, hoeveelheden, tijdstippen, plaatsen en redenen. Je zult bij hen geen innovaties in de religie aantreffen. In plaats daarvan nemen zij het beste gedrag in acht jegens Allah (de Verhevene) en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem); zij plaatsen niets voor Allah (de Verhevene) en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) in het introduceren van aanbiddingen die niet door Allah (de Verhevene) zijn toegestaan.

Wat betreft de gedragsvormen zie je tevens dat zij onderscheidend zijn jegens anderen door hun goed gedrag, zoals het liefhebben van het goede voor de moslims en het hebben van een verruimde borst, een opgewekt gezicht, een goede manier van spreken, gulheid, dapperheid en andere goede en uitmuntende gedragingen.

Betreffende de omgang zie je dat zij de mensen behandelen met oprechtheid en openheid, de twee zaken waarnaar de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) verwezen heeft in zijn uitspraak: "Beide partijen in een transactie hebben het recht om het te annuleren zolang ze niet uit elkaar zijn gegaan. Als zij waarachtig zijn en alles duidelijk maken aan elkaar * dan zullen zij gezegend worden in hun transactie, maar als ze (iets) verbergen en liegen, dan zal de zegening uit hun transactie worden weggenomen." (Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van de Transacties, in het Hoofdstuk: Als de twee handelende partijen verduidelijken en niet verbergen en handelen uit goed geloof (2079); en door Moesliem in het Boek van de Transacties in het Hoofdstuk van waarachtigheid in handelen en het verduidelijken (1532)).

Een tekortkoming in een van deze kenmerken laat een persoon niet buiten de Geredde Groep treden. Echter, voor eenieder is er een niveau als gevolg van hetgeen zij verricht hebben (aan handelingen); en tekortkomingen in zaken van Tawh'ied (de Eenheid van Allah) kunnen een persoon buiten de Geredde Groep laten vallen, zoals tekortkomingen in ikhlaas (hier draagt het de betekenis van het verrichten van handelingen voor Allah alleen, oprechtheid, zuiverheid van daden, voor de zaak van Allah de Verhevene, de Almachtige) alsook het begaan van innovaties. Het is mogelijk dat hij innovaties introduceert die hem buiten de Geredde Groep laten treden.

Met betrekking tot het punt van de gedragsvormen en de omgang, gebreken hierin laten een persoon niet buiten de Geredde Groep vallen, ondanks het feit dat dit zijn niveau wel vermindert.

Het is mogelijk dat wij meer uitleg nodig hebben betreffende het punt van de gedragsvormen, want tot het belangrijkste gedrag behoort de eenheid van het woord (Tawh'iedoe l-Kaliemah) en de overeenstemming over de waarheid die Allah de Verhevene ons heeft opgedragen in Zijn Uitspraak: "Hij heeft jullie de godsdienst uitgelegd: wat Hij heeft opgedragen aan Noeh', en hetgeen Wij aan jou geopenbaard hebben en wat Wij aan Ibraahiem en Moesa en 'Iesa hebben opgedragen: dat jullie de godsdienst onderhouden en dat jullie daarover niet verdeeld raken." (Soerat As-Shoeraa (42), aayah 13).

En Hij heeft bericht dat Moh'ammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) ver verwijderd is van degenen die hun religie opgesplitst hebben; Allah (de Verhevene) heeft namelijk gezegd: "Voorwaar, degenen die hun godsdienst opsplitsten en tot partijen werden: jij (O Moh'ammed) bent in niets verantwoordelijk voor hen..." (Soerat Al-An'aam (6), aayah 159).

Eenheid in het woord en de harmonie van de harten behoort dus tot de voornaamste kenmerken van de Geredde Groep, Ahloe s-Soennah wa l-Djamaa'ah; als er tussen hen een meningsverschil optreedt dat ontstaan is als gevolg van idjtihaad in de zaken waarin idjtihaad geoorloofd is, dan koesteren zij geen wrok tegenover elkaar, noch vijandschap of haat. In plaats daarvan zijn zij ervan overtuigd dat zij broeders zijn, ook al is dit meningsverschil tussen hen opgetreden, totdat het zelfs voorkomt dat een van hen het gebed verricht achter iemand waarvan hij van mening is dat hij geen Woedhoe-e (de staat van rituele reinheid na het verrichten van de kleine rituele wassing) heeft terwijl de Imaam van mening is dat hij wel Woedhoe-e heeft, bijvoorbeeld doordat een van hen het gebed verricht achter een persoon die kamelenvlees heeft gegeten en deze Imaam is van mening dat het geen verbreker van de Woedhoe-e is, terwijl de volgeling van mening is dat het wel de Woedhoe-e verbreekt – (ondanks dat) is hij van mening dat het gebed achter die Imaam geldig is. Dit alles (is het geval) omdat zij van mening zijn dat het meningsverschil dat ontstaan is als gevolg van zaken waarin idjtihaad toegestaan is, in werkelijkheid geen meningsverschil is omdat eenieder van degenen die een meningsverschil heeft, hetgeen gevolgd heeft wat verplicht is voor hem om te volgen aan bewijzen waarvan het niet toegestaan is om van af te wijken. Zij zien dus dat hun broeder, wanneer hij zich onderscheidt van hen in welke handeling dan ook, de bewijzen volgend, dat hij in werkelijkheid in overeenstemming is met hen omdat zij oproepen tot het volgen van het bewijs, waar of wat het ook is. Op het moment dat hij dus tegen hen in gaat, in overeenstemming (handelend) met het bewijs dat hij heeft, dan is hij in werkelijkheid in overeenstemming met hen omdat hij datgene heeft gevolgd waartoe zij opgeroepen en geleid hebben, d.w.z. het oordelen met het Boek van Allah (de Verhevene) en de Soennah van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem).

En het is niet verborgen gebleven voor vele geleerden wat er aan meningsverschillen opgetreden is tussen de metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) in zaken gelijk aan deze, zelfs tijdens het leven van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem), waarbij hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) op niemand boos was geworden. Toen hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) teruggekeerd was van de veldslag van Ah'zaab en Djiebril (vrede zij met hem) naar hem kwam en hem opriep om uit te trekken naar Banoe Qoeraydhzah (een bepaalde stam) die het verdrag geschonden had, toen spoorde de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) aan en zei: "Laat niemand van jullie al-"Asr verrichten behalve in Banoe Qoeraydhzah." (Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Angst, in het Hoofdstuk van het Gebed van Degene die zoekt en degene die gezocht wordt (946); alsook overgeleverd door Moesliem in het Boek van Djihaad en manoeuvres, in het hoofdstuk van het bespoedigen van het ten strijde trekken (1770)).

Zij vertrokken dus uit Al-Madinah naar Banoe Qoeraydhzah terwijl het "Asr-gebed onderweg aanbrak; enkelen van hen stelden het gebed dus uit totdat zij aankwamen bij Baanoe Qoeraydhzah, buiten de tijdslimiet van het gebed, omdat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) had gezegd: "Laat niemand van jullie al-"Asr verrichten behalve in Banoe Qoeraydhzah." En anderen van hen verrichtten het gebed op tijd en zij zeiden dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) het spoedig afleggen van ons wenste en hij wenste niet dat wij ons gebed buiten haar tijdslimiet zouden uitstellen – en zij zijn degenen die het goed hebben, maar ondanks dat is de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) op niemand van de twee groepen boos geworden, noch heeft iemand van hen rancune of wrok gekoesterd jegens de andere als gevolg van hun meningsverschil in het begrijpen van dit bewijs.

Daarom zie ik het als verplichting voor de moslims, degenen die zich toeschrijven aan de Soennah, dat zij één gemeenschap zijn en dat er geen partijen ontstaan tussen hen, waarbij deze zich toeschrijft aan een groep en de andere aan een andere (groep) en de derde weer aan een derde enzovoort, waardoor zij elkaar bestrijden met vijandige woorden en vijandschap en wrok tegenover elkaar tonen als gevolg van meningsverschillen waarin idjtihaad toegestaan is. Het is tevens niet nodig dat ik iedere groep specifiek (bij naam) noem, maar de verstandige begrijpt (waar ik het over heb) en de zaak wordt voor hem duidelijk.

Ik zie dus als een verplichting voor Ahloe s-Soennah wa l-Djamaa'ah dat zij zich verenigen, zelfs als zij meningsverschillen hebben in zaken waarin de bewijzen het noodzaken als gevolg van hun begrippen (van deze bewijzen). In deze zaak is namelijk werkelijke ruimte, alle lof zij Allah, en het belangrijkste is dat de harten harmonieus zijn en dat de meningen verenigd zijn. En er is geen twijfel mogelijk dat de vijanden van de moslims ervan houden dat de moslims verdeeld zijn, ongeacht of zij vijanden zijn die hun vijandschap kenbaar maken of dat zij vijanden zijn die loyaliteit of vriendschap aan de moslims tonen terwijl zij dat niet zijn. Het is dus verplicht dat wij ons onderscheiden met dit onderscheid, wat het onderscheid is van de Geredde Groep, en dat is de overeenstemming over één mening.

En Allah weet het best.

* D.w.z. dat zij de eigenschappen van hun handelswaar duidelijk maken: dat zij de gebreken in de handelswaar ook verduidelijken. Bijvoorbeeld: als iemand een auto verkoopt en hij zegt: deze auto is nieuw, het model is zus-en-zo en het is nieuw en hij prijst het met woorden die het niet toekomen, dan zeggen wij: wat hij heeft gezegd is een leugen. En als hij de auto verkoopt terwijl er een gebrek in zit, zonder dat hij dit gebrek heeft laten zien, dan zeggen wij: dit is het verstoppen en het niet duidelijk maken, terwijl de zegeningen zitten in het duidelijk maken. Het verschil tussen waarachtig zijn en het duidelijk maken, is dat er gesproken wordt van waarachtigheid bij het (beschrijven) van de positieve kenmerken (van de handelswaar), terwijl er wordt gesproken van verduidelijking bij de negatieve eigenschappen. Het verbergen van de gebreken is dus het tegenovergestelde van het vertonen en het omschrijven van de handelswaar met onterechte woorden, dit is het tegenovergestelde van waarachtigheid. Een ander voorbeeld: als iemand een geit verkoopt en het heeft een bepaalde ziekte die niet te zien is, maar hij heeft deze ziekte verborgen; in dit geval zeggen we dat hij (het) niet verduidelijkt heeft. En als hij het (d.w.z. de geit) omschrijft met de gewenste eigenschappen, die echter niet (in de geit) terug te vinden zijn, dan is dit leugenachtigheid en is iemand niet waarachtig (of eerlijk) geweest. En hiertoe behoort wat bepaalde mensen vandaag de dag doen – wij vragen Allah om ons hier voor te behoeden: de goede exemplaren van een product (b.v. fruit) wordt bovenop geplaatst en de slechte beneden: deze (handelaar) heeft niet verduidelijkt en is niet waarachtig geweest. Hij heeft niet (de werkelijke eigenschappen) verduidelijkt omdat hij de slechte vruchten niet heeft laten zien en hij is niet waarachtig omdat hij de vruchten heeft doen overkomen als goed terwijl dat niet zo is. Zie "Sharh' Riyaadh As-Saalieh'ien" van Sheikh Ibn "Oethaymien (volume 1, pagina 191).


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN