Is er een vastgesteld tijdstip voor het begrafenisgebed? En is het toegestaan de overledene 's nachts te begraven? En is er een bepaald aantal aanbidders voor nodig? En is het toegestaan op de begraafplaats en aan de grafzijden te bidden?
Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) heeft hierover het volgende gezegd:
Er is geen vastgesteld tijdstip voor het begrafenisgebed omdat er geen bepaald tijdstip voor de dood is. Dus wanneer een persoon overlijdt, dan dient hij gewassen en ingewikkeld te worden en men dient over hem te bidden op welk moment van de dag of de nacht dan ook. De uitzonderingen hierop zijn de drie tijdsbestekken waarop het niet toegestaan is om een begrafenis uit te voeren, en deze (tijden) zijn:
-Van zonsopgang totdat de zon zo hoog is opgekomen dat de schaduw van een speer even groot als de speer zelf is (ongeveer tot 20 minuten na de shoeroeq (zonsopgang)).
-Wanneer de zon haar hoogste stand heeft bereikt, totdat het weer afwijkt; dit houdt ongeveer tien minuten voordat het haar hoogste stand passeert in.
-Vanaf het tijdstip dat de zon in het westen begint onder te gaan, tot na zonsondergang. En haar verlaging in het westen is wanneer er ongeveer een speerlengte tussen haar en haar ondergang overblijft.
Tijdens deze drie tijdsbestekken is het niet toegestaan een begrafenis uit te voeren. En het verbod op een begrafenis tijdens deze tijdsbestekken is een absoluut verbod, conform de h'adieth van "Oeqbah bin "Aamir (moge Allah tevreden met hem zijn) die zei: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) verbood ons het bidden voor en begraven van onze doden op drie tijdsbestekken." (Overgeleverd door Moeslim in het Boek van het gebed van de reizigers, in het Hoofdstuk: De tijdsbestekken waarin het verboden is te bidden (1:568)).
Er is geen bepaald aantal aanbidders nodig; het is zelfs voldoende wanneer een enkele persoon over de overledene bidt.
Het is toegestaan om op de begraafplaats te bidden; de geleerden beschouwen dit als uitzondering op het verbod om op de begraafplaatsen te bidden. Eveneens is het toegestaan over het graf te bidden, daar het authentiek van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) is overgeleverd dat hij bad over het graf van de vrouw die gewoon was de moskee schoon te maken, en ze ging op een nacht dood, en de metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) begroeven haar. Toen zei de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Doelloenie "alaa qabrihaa (Wijs me haar graf)." Dus ze wezen het hem en hij bad over haar. (Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Over het graf bidden nadat de overledene begraven is (1337); en door Moeslim in het Boek van Begrafenisgebeden, in het Hoofdstuk: Over het graf bidden (956)).
En Allah weet het best.