De christenen zijn van mening dat het niet nodig en overbodig is dat Allah een eed aflegt bij Zichzelf of sommige van zijn schepsels, maar in onze wetgeving zijn er vele verzen gekomen waarin Allah een eed aflegt bij sommige van Zijn schepsels. Ik zou graag duidelijkheid hierover willen hebben.
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Als eerste:
Het is noodzakelijk dat wij dienen te weten dat Allah doet wat Hij wil. Hij wordt niet gevraagd wat Hij doet en zij (mensen) worden wel gevraagd wat zij doen. Het is niet aan de dienaar om zijn Heer te vragen: "Waarom doet U dit?!" Maar de verplichting voor de dienaar is dat hij datgene uitvoert waarmee zijn Heer hem heeft opgedragen. Iblies verzette zich tegen het Bevel van zijn Heer toen Hij hem opdroeg om de knieling te doen voor Aadam. Allah (de Verhevene) zegt: "En toen Wij tot de Engelen zeiden: "Kniel jullie neer voor Adam," toen knielden zij allen, behalve Iblies (Satan). Hij zei: "Moet ik (mij) neerknielen voor iemand die U uit aarde heeft geschapen?" (Soerat al-Israa-e (17) aayah 61) Allah heeft hem hierna vervloekt en verwijdert van Zijn Barmhartigheid.
Imaam al-Qortobi zei: "Het is aan Allah om een eed af te leggen bij wie Hij wil van Zijn scheppingen van dieren en levenloze dingen, al weten wij niet de wijsheid die erachter schuilt." Einde citaat. (Zie al-Djaami' li Ah'kaam al-Qor-aan: 19/237).
Sheikh ibn "Oethaymien zei ook: "Dit (zweren) behoort tot een Daad van Allah, en Allah wordt niet gevraagd waarom Hij iets doet. Het is aan Allah om te zweren bij wie Hij wil van Zijn schepping, Hij is de Ondervrager en niet de ondervraagde, de Regeerder en niet over wie geregeerd wordt." Einde citaat. (zie Modjmoo' al-Fataawa wa r-rasaa-iel ibn "Oethaymien: 10/797).
Als tweede: Deze zaken waarmee Allah een eed heeft afgelegd zijn Tekenen van Allah's Eenheid, en bewijzen van Zijn Almacht, en Zijn Macht de doden te doen herleven. Het afleggen van een eed bij deze schepsels duidt op de Grootsheid van Zijn Almacht, en de volmaaktheid van Zijn Heerschappij. Hierin (de eden) is gegeven dat dienaren geen excuus hebben aangezien Allah een eed aflegt bij deze geweldige schepsels om de dienaren te wijzen naar de Grootheid van Allah.
Sheikh al-Islaam zei: "Het is aan Allah om een eed af te leggen bij wie Hij wil van Zijn schepsels, omdat deze schepsels Zijn Tekenen en zijn schepsels zijn, deze schepsels zijn een bewijs van Zijn Heerschappij, Goddelijkheid, Eenheid, onbegrensde Kennis, Macht, Wil, Barmhartigheid, Grootsheid, en Zijn Trots en Glorie. Allah zweert bij deze schepsels, omdat de eed die hiermee afgelegd wordt de Grootsheid van Allah inhoudt. En wij als schepselen van Allah mogen niet een eed afleggen met deze schepsels. Hierover is er een consensus tussen geleerden." Einde citaat. (Zie Madjmoo' al-Fataawa: 1/290).
Sheikh ibn "Oethaymien (moge Allah hem Barmhartig wezen) heeft de wijsheid achter de eed van Allah bij Zijn schepsels uiteengezet:
"Als er gevraagd wordt: wat is het nut van de eed van Allah terwijl wij weten dat dit absolute Waarheid is zonder een eed?! Want wanneer een eed voor een gelovig volk bestemd is, is dit overbodig want zij geloven de Woorden van hun Heer. En als de eed bedoeld is voor een ongelovig volk, heeft het geen nut, immers: zij geloven toch niet. Allah (de Verhevene) zegt: "En als jij aan degenen aan wie de Schrift is gegeven alle Tekenen brengt, dan nog zullen zij jouw Qiblah niet volgen." (Soerat al-Baqarah (2) aayah 145). Dan is het antwoord als volgt:
Ten eerste: de meerwaarde van het afleggen van een eed vanuit verschillende invalshoeken:
1. Dit is een manier die gebruikt wordt in de Arabische taal om zaken kracht bij te zetten middels een eed, ondanks dat het bekend is bij eenieder, of dat het ontkent wordt bij degene die aangesproken wordt. De Qor-aan is neergezonden met een duidelijke heldere en zuivere Arabische taal.
2. De zekerheid (al-Yaqeen) van de gelovige in het geloof neemt toe en wordt door deze eed gesterkt, en er is geen bezwaar om zaken waarvan men al zeker is nog zekerder en sterker te maken waardoor het hart nog meer rust vindt hierin. Allah (de Verhevene) zegt over de profeet Ibraahiem (vrede zij met hem): "En toen Ibraahim zei: "Mijn Heer, toon mij hoe U de doden doet leven." Hij (Allah) zei: "Geloof jij dan niet?" Hij zei: "Jawel maar opdat mijn hart tot rust komt." (Soerat al-Baqarah (2) aayah 260).
3. Allah zweert bij geweldige zaken die duiden op de perfectie en volmaaktheid van Zijn Macht, Geweldigheid, en Kennis. Allah maakt middels deze geweldige zaken waarmee een eed afgelegd wordt dat hetgeen waarover Hij zweert Waarheid is
4. Aandacht en overpeinzing over datgene waarmee een eed wordt afgelegd.
(Zie Madjmoo' Fataawa wa r-Rasaa-iel ibn "Oethaymien: 10/612-613).
Ten tweede:
Wat betreft de bewering van de christenen dat het niet nodig is dat er een eed wordt afgelegd, om daarmee de moslims te provoceren en aan het twijfelen te zetten: wij hebben reeds gezegd dat het Gebod en Bevel voordien en nadien behoort aan Allah. Het is aan Allah om te zweren bij Hij wil, en datgene te doen wat Hij wil: "Hij kan niet over Zijn handelen ondervraagd worden, terwijl zij wel ondervraagd worden." (Soerat al-Anbiyaa-e (21) aayah 23). Ondanks dit feit is het aan de christenen niet te oordelen dat er in zijn geloof en boeken geen eed afgelegd wordt. Het is een onjuiste bewering dat God in hun boeken (Evangelie) geen eed aflegt bij Zijn schepsels. Wij lezen als voorbeeld: (De Heer zweert bij de trots van Jakob: "Ik zal nooit hun handelingen vergeten)" (Het boek van Amos 8: 7).
In de vertaling tussen de christelijke denominaties die zij allen gemeen hebben in dezelfde paragraaf: (zwoer de Heer bij de status van Jakob: Nooit zal IK hun daden die zij hebben verricht vergeten!)
Dus volgens de Bijbel heeft God gezworen bij een dief en een bedrieger en een overspelige...!Omdat, volgens hen, Jakob de profetie gestolen heeft van zijn broer "Esau" (Genesis 27) ..en zijn oom "Laban" heeft bedrogen bij schapen (Genesis: 30 [32-43]) .. Hij was ook getrouwd met meer dan een vrouw; namelijk "Rachel" en "Lea" (twee zussen!) .. (volgens hen) ging hij binnen bij twee slavinnen "Bilha" en "Zilfa" die behoorden tot zijn twee vrouwen Rachel en Lea (Genesis 30 [4] en Genesis: 3 [9-10]. Volgens de maatstaven van de christenen is dit pure overspel...!! (Verheven is Allah boven wat zij over Hem zeggen! En ver zijn de profeten en boodschappers van de smet en zonde waarmee zij beschuldigd worden). En wij moslims eren en respecteren de edele profeet Jakob en vrijwaren hem van de leugens en aantijgingen waarmee hij besmeurd wordt door van de leugenaars. Maar wij zeggen tegen hen:
Wat kijk je naar de splinter in het oog van een ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?!
[1] "Werp je niet op als rechter, opdat je niet onder het oordeel valt. [2] Want onder het oordeel dat jullie vellen, zul je vallen, en met de maat waarmee jullie meten, zul je gemeten worden. [3] Wat kijk je naar de splinter in het oog van een ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? [4] Of hoe kun je tegen een ander zeggen: Laat me de splinter uit je oog halen, en kijk, de balk zit in je eigen oog? [5] Schijnheilige, haal eerst de balk uit je eigen oog, en pas dan zie je scherp genoeg om de splinter uit het oog van de ander te halen." (Matheus: 7 [1-5]).
Dit als je denkt dat er een splinter is in het oog van de ander, hoe zit het dan als deze splinter in je eigen oog zit?!
En Allah weet het beste.
Bron: www.islamqa.com, vraagnummer: 154463