Wat is het oordeel over ar-Roqya? En wat is het oordeel van het schrijven van aayaat en deze te hangen om de nek van de zieke?
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Sheikh Ibn "Othaymien heeft op deze vraag een antwoord gegeven en zei:
Roqya voor de zieke die geraakt is door sih'r of andere ziekten is toegestaan, als het de Edele Qor-aan bevat of andere toegestane smeekbeden. Er is overgeleverd van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) dat hij de roqya gebruikte voor zijn metgezellen en onder de smeekbeden die hij gebruikte is: "Rabboena llaahoe lladzie fie s-samaa-ie taqaddasa smoek, amroeka fie s-samaa-ie wa l-ardhe kamaa rah'matoeka fie s-Samaa-e, fadj'al rah'mataka fie l-ardh anziel rah'matan mien rah'amatiek wa shiefaa-an mien shiefaa-iek "ala l-wadja'."- "Onze Heer is Allah Die zich boven de Hemelen is, Heilig is Uw Naam, Uw bevel betreft de hemel en de aarde zoals Uw Barmhartigheid in de hemel en aarde is. Breng Uw Barmhartigheid naar de aarde en laat een deel van Barmhartigheid en genezing van U op de pijn neerdalen." En vervolgens geneest men. En onder de toegestane smeekbeden hoort: "Biesmiellaahie oerqieqa mien koellie daa-ien yoe-edziek, mien sharri koellie nefsien aw "aynie h'aasied, Allahoe Yashfieka, biemiellaahie oerqiek." – "In de Naam van Allah doe ik voor je de roqya tegen alles wat je schaadt en van alle kwade zielen, of een oog van iemand die jaloers is, Allah zal je genezen, in de Naam van Allah doe ik voor jou de roqya."
Ook is het toegestaan dat een persoon zijn hand boven de pijn op zijn lichaam legt en zegt: "A'oedzoe biellaahie wa "iezzatiehie mien sharrie maa adjiedoe wa oeh'aadzier." – "Ik zoek toevlucht bij Allah en Zijn Glorie tegen het kwaad wat ik ondervind en aan leid." Er zijn andere smeekbeden die de geleerden hebben genoemd en die gebaseerd zijn op ah'adieth van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem).
Wat het schrijven van aayaat en smeekbeden betreft, waarbij deze vervolgens om de nek worden gehangen; hierover hebben de geleerden een meningsverschil. Sommigen hebben het toegestaan verklaard en anderen hebben het verboden verklaard. En de meest juiste uitspraak is om het te verbieden, omdat het niet overgeleverd is van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Het enige wat overgeleverd is, is het reciteren (van aayaat en smeekbeden) voor de zieke. Dat de aayaat en smeekbeden om de nek van de zieke gehangen worden of aan zijn hand of onder zijn kussen e.d. dit behoort tot de zaken die verboden zijn volgens de meest juiste mening, omdat het niet gebaseerd is op een bewijs.
Elke persoon die gebruik maakt van bepaalde zaken als middel om tot een bepaald resultaat te komen zonder toestemming van de wetgeving, zijn praktijken zullen een vorm van polytheïsme (shirk) zijn, omdat het een bevestiging is van een middel dat Allah niet tot de middelen heeft doen toebehoren.
Het team van al-Islaam.Com
^