Mijn vraag is: Zal Allah ons bestraffen als we de Soennah van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) verwaarlozen? Ik bedoel hierbij elke soort Soennah, of het nu het scheren van de baard van de man is of het niet bidden van de 2 raka'aat voor al-Fadjr. Djazaakoem llaahoe khayran
Alle lof zij Allah. Het woord Soennah heeft twee betekenissen;
1) Het Pad en de Leiding, en dit is de betekenis die dit woord in vele ah'adieth heeft, zoals de h'adieth waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zegt: "Degene die zich afkeert van mijn Soennah daar neem ik afstand van."
2) Wat de geleerden van Osool en Fiqh "Moestah'abb" (aangeraden) noemen. Dit zijn daden waarvoor men een beloning krijgt, maar degene die ze niet uitvoert wordt niet bestraft. Voorbeelden daarvan zijn onder andere as-Soenen ar-Rawaatib (De Soennah gebeden die de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) regelmatig deed zoals salaat ad-Dhoh'a e.d.
Een persoon zal dus niet bestraft worden voor het nalaten van de daden die tot Soennen behoren, zoals bij het tweede punt genoemd is. Wat betreft de Soennah met de eerste betekenis, daarbij is dat niet het geval, want deze daden zijn verdeeld in twee takken; daden die verplicht (waadjib) zijn, en daden die optioneel zijn (naafil).
Soennat al-Fajr en al-Witr zijn Soennen Moe-akkadah, gebeden die de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) altijd verrichte ongeacht of hij op reis was of niet op reis.
Het laten groeien van de baard is een verplichting (waadjib); het valt niet onder de categorie Soennah (vrijwillige daden) zoals de foeqahaa-e (fiqh geleerden) gebruiken. Degene die zijn baard scheert imiteert hierdoor de Madjoes (de vuuraanbidders), hij gaat tegen zijn fitrah in en hij brengt verandering aan in de Schepping van Allah.
Degene die een verplicht daad van de Soennah verwaarloost, zal bestraft worden. Terwijl degene die een moestah'abb verwaarloost, niet bestraft zal worden, maar hij mist hierdoor wel een groot deel van de beloning en mist een kans om de tekortkomingen in zijn verplichtingen (wadjjibaat) op te vullen. Want op de Das des Oordeels zullen de tekortkomingen in de verplichtingen worden opgevuld met de moestah'abb handelingen. De (moestah'abb) Soennah praktiseren is ook een manier om de waadjib handelingen beter te kunnen volhouden.
De geleerden gebruiken het woord Soennah ook om daarmee de tegenstelling tot Bid'ah (innovaties in de religie) aan te duiden. Zij zeggen "Ahloe s-Soennah" (de mensen of volgelingen van de Soennah) om hen te onderscheiden van de dwalende sektes zoals de Djahmiyyah, of mensen van Bid'ah die nog wel binnen de Islaam vallen zoals de Ash'ariyyah en anderen.
De Soennah met deze betekenis moet gevolgd worden. De weg van Ahloe s-Soennah is een verplichting voor elke moslim, en degene die deze weg verlaat is verdoemd. Imaam Maalik (moge Allah hem genadig zijn) zei: "De Soennah is als het schip van Noeh' (vrede zij met hem); Degene die aan boord gaat wordt gered en degenen die achterblijven zullen verdrinken.
En Allah weet het het beste.
Het team van al-Islaam.Com