Is het toegestaan om te vasten na halverwege Sha'baan?
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Sheikh Moh'ammed Ibn Saalih' Al-Moenaddjied heeft gezegd: Het is overgeleverd van Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Wanneer Sha'baan half voorbij is, vast dan niet." Overgeleverd door Aboe Daawoed, 3237; at-Tirmidzie, 738 en Ibnoe Maadjah, 1651; geclassificeerd als authentiek door Sheikh al-Albaanie in Sah'ieh'at-Tirmidzie, 590.
Deze h'adieth geeft aan dat het niet toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan. Er bestaat echter ook overleveringen die aangeven dat het toegestaan is om in die periode te vasten. Enkele voorbeelden zijn:
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Anticipeer niet op Ramadhaan door een of twee dagen te vasten voor het begint, maar als een man uit gewoonte vast, laat hem dan vasten." Overgeleverd door Al-Boekhaarie, 1914; Moesliem, 1082.
Het is tevens overgeleverd dat "Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) zei: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen." Overgeleverd door Al-Boekhaarie, 1970; Moesliem, 1156.
Al-Imaam An-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen - de tweede zin geeft een uitleg van de eerste zin, en het geeft (hiermee) aan dat het woord "alles" de betekenis draagt van "grootste (gedeelte)"
Deze overleveringen geven aan dat het toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan, maar dit is dus enkel toegestaan voor degenen die doorgaan met vasten nadat zij aan het begin van Sha'baan waren begonnen met vasten, tevens is het toegestaan om te vasten voor degenen die een vast patroon hebben in hun vastdagen.
De geleerden van de Shafi'itische wetschool volgden al deze overleveringen en zeiden: "Het is niet toegestaan om te vasten na de helft van Sha'baan, behalve voor degenen die een gewoonlijk patroon hebben van vasten, of degenen die doorgaan met vasten nadat zij al begonnen waren met vasten aan het begin van de maand." Zie al-Madjmoe', 6/399-400; Fat-h' al-Baari, 4/129.
Al-Imaam an-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei in Riyaadh as-Saalih'ien (pagina 412): "Hoofdstuk over het verbod op het anticiperen van de Ramadhaan door te vasten na de helft van Sha'baan, behalve door degene die doorgaat met vasten (waarmee hij begonnen is) voor de helft van de maand, of degene die een regelmatig patroon heeft van vasten, zoals het vasten op maandagen en donderdagen."
Sheikh "Abdoe l-"Aziez Ibn baaz (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd over de h'adieth waarin wordt gesproken over het verbod om na de helft van Sha'baan te vasten. Hij zei: "Dit is een authentieke h'adieth zoals Sheikh al-Albaanie heeft gezegd. Wat hiermee (d.w.z., de h'adieth) bedoeld wordt is dat het niet toegestaan is om te beginnen met vasten na de helft van de maand. Echter, als een persoon bijna de hele maand vast of de hele maand, dan volgt hij de Soennah." Madjmoe' Fataawa as-Sheikh Ibn Baaz, 15/385.
Sheikh Ibn "Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei in zijn commentaar op Riyaadh as-Saalih'ien (3/394): "Zelfs als de h'adieth sah'ieh' is, het verbod erin betekent niet dat dit (d.w.z vasten) h'araam is, het is juist enkel makroeh, zoals sommige geleerden dit eruit begrepen.
Degene die echter de gewoonte heeft om regelmatig te vasten dient te vasten, zelfs als het na de helft van Sha'baan is."
Het team van al-Islaam.Com