Waarom is het getuigenis van twee vrouwen gelijk aan het getuigenis van een man?
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Geprezen zij Allah. Wat met het getuigenis bedoeld wordt is iets waarmee men kan bewijzen dat hetgeen waarover getuigd wordt waar en juist is, het is dus informatie hierover. Wat betreft dat het getuigenis van twee vrouwen gelijk is aan het getuigenis van een man, Allah heeft hier de wijsheid achter genoemd bij het specificeren van het aantal van twee, zodat wanneer een vrouw vergeet of verward raakt de andere vrouw haar kan herinneren, zoals Hij zegt: "En laat twee getuigen van onder jullie mannen getuigen, en als er niet twee mannen zijn, dan een man en twee vrouwen, die jullie als getuigen goedkeuren, zodat als een van hen zich vergist, een andere van hen haar kan verbeteren." (Soerat al-Baqarah (2), aayah 282, interpretatie van de betekenis) Wat betreft het gezegde, zodat als een van hen zich vergist'
Ibn Kathier zegt hierover: "Het betekent, de twee vrouwen, als een van hen het getuigenis vergeet,"een andere van hen haar kan verbeteren" d.w.z: ze kan haar herinneren aan de zaak waarover het getuigenis wordt afgelegd. (Tafsier ibn Kathier, deel 1, blz 724).
Allah heeft het getuigenis van twee vrouwen bevolen om er zeker van te zijn dat zij zich dit (het getuigenis) kunnen herinneren, omdat het verstand en geheugen van twee vrouwen de plaats inneemt van het verstand en het geheugen van een man. (Zie I'laam al-Moewaqqi'ien, deel 1, blz 75).
Dit betekent echter niet dat een vrouw niets begrijpt of dat ze zich dingen niet kan herinneren, echter, ze is meestal zwakker dan de man in deze aspecten. Wetenschappelijke en gespecialiseerde studies hebben getoond dat het verstand van mannen volmaakter zijn dan die van vrouwen, en de werkelijkheid en de ervaring getuigen hiervan. De boeken van kennis is de beste getuige hiervan; de kennis die door mannen is overgebracht en de ah'adieth die door mannen uit het hoofd geleerd zijn overtreft de kennis en ah'adieth die via vrouwen gekomen zijn.
Dit heeft met het geslacht te maken; het geslacht van mannen is volmaakter dan die van de vrouw. Allah de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis): "De mannen zijn toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de een boven de andere bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen). En de oprechte vrouwen zijn de gehoorzame vrouwen en zij waken (over zichzelf en de eigendommen) in de afwezigheid (van haar man), zoals Allah (ook) waakt." (Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 34)
Desondanks zijn er ook een aantal vrouwen die ver verheven zijn boven de mannen in hun verstand en inzicht, maar zij zijn slechts weinig, en het oordeel is gebaseerd op de algemeenheid en de meerderheid.
Een vrouw zou haar zwakheid kunnen compenseren door zich hard in te spannen, en mannen te overtreffen wanneer zij nalatig zijn. Daarom zien we dat in sommige colleges, vrouwelijke studenten de mannelijke studenten overtreffen vanwege hun grotere inspanningen en hun vurig verlangen om succes te behalen wanneer veel van de mannelijke studenten nalatig zijn en niet begerig zijn om te leren. Een man zou ook over een vrouw kunnen uitblinken in gebieden waarin de vrouw gespecialiseerd is, zo zien we bijvoorbeeld dat een aantal van de meest bedreven koks, kleermakers, schoonheidsspecialisten en verloskundigen op internationaal niveau mannen zijn.
Het gaat hier dus om het algemene en hetgeen het meest voorkomt -en geen enkele wijze persoon zal tegenspreken- dat de meeste van de beroemde mensen in de religieuze wetenschappen, zoals Fiqh, h'adieth, Tefsier, 'Aqiedah en preken, en de wereldlijke wetenschappen zoals geneeskunde, astronomie, bouwkunde, natuurkunde, scheikunde etc, mannen zijn.
Als we naar de westerse maatschappijen kijken waarin mannen en vrouwen beschouwd worden als gelijken in alle aspecten, dan zien we dat ondanks dat, mannen nog steeds de overhand hebben. Nog altijd heeft Allah de vrouwen op andere gebieden voorrang gegeven en Hij heeft hen in sommige aspecten boven de mannen verheven, zoals de zorg voor kinderen en het hebben van geduld, liefde en mededogen tegenover hen, en het beheren van zaken in het huis. Vandaar dat de Sharie'ah hen de zorg heeft geschonken, want de moeder is de eerste school, vanwaar de toekomstige mannen, de leiders van de wereld en de geleerden van de Oemmah voortkomen. Welk verdienste kan geweldiger zijn dan deze?
De Islaam moedigt speciale zorg voor de moeder en haar kinderen aan, en het beveelt de kinderen om hun moeder te eren, haar vriendelijk te behandelen en haar een voorkeursbehandeling te geven boven de vader. Er is overgeleverd dat Aboe Hoerayrah gezegd heeft: "Een man zei, 'O boodschapper van Allah, wie onder de mensen heeft het meest recht op mijn gezelschap?" Hij zei, 'Jouw moeder, dan jouw moeder, dan jouw moeder, dan jouw vader, dan degenen die het dichtst bij jouw staan in de nabijheid." (overgeleverd door Moeslim, 2548).
Welke geweldiger eer kan er zijn dan deze?
Laat daarom iedereen werken in zijn of haar gebied waarin hij/zij gespecialiseerd is. Mannen dienen zich niet te bemoeien met zaken als zwangerschap en borstvoeding; en vrouwen dienen niet deel te nemen aan djihaad, het vechten tegen de vijand, of de positie aan te nemen van khalifah of regeringsleider. Alles wat toegestaan is voor beide dient gedaan te worden volgens de regels van de Sharie'ah, zoals het niet mixen van mannen en vrouwen en door niet andere verplichtingen te verwaarlozen zoals die van de echtgenoot of de echtgenote.
En Allah is de bron van Kracht.
Sheikh Mohammed Saalih' Al-Moenadjjid (www.islam-qa.com)
Het team van al-Islaam.Com