Ik had een werkelijk verlangen om moslim te worden. Ik heb deze site bezocht om uit te zoeken hoe ik deze religie kan betreden. En terwijl ik dit deed, ben ik veel over deze religie te weten gekomen wat ik voorheen niet wist, en deze zaken verontrustten mij. Het is zelfs zo dat dit mij er misschien wel toe leidt om af te zien van mijn bekering tot de Islaam. Ik vind het vreselijk om me zo te voelen, maar het is waar. Een van de dingen waar ik me aan stoor is polygamie, ik zou graag willen weten waar dit in de Qor-aan genoemd wordt. Ik hoop dat u me wat tips kunt geven waarop ik overeen kan stemmen met dit soort zaken.
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Geprezen zij Allah. Allah heeft Zijn boodschap aan de mensheid beëindigd met de Islaam als religie, en Hij vertelt ons dat Hij geen enkele andere religie zal accepteren behalve deze. Allah de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis): "En wie er een andere godsdienst dan de Islaam zoekt: het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers." (Soerat Aal-'Imraan (3), aayah 85)
Het feit dat je je wegkeert van de Islaam wordt slechts als een verlies voor jezelf beschouwd, en een verlies van een vreugde dat op jou wacht, wanneer je de Islaam zou hebben binnengetreden. Je dient je te haasten om de Islaam binnen te treden, en op te passen dit niet uit te stellen, want de uitstel daarvan zou kunnen leiden naar betreurenswaardige consequenties.
Wat datgene betreft wat je noemt over de reden waarom je teruggevallen bent, namelijk vanwege het idee van meervoudige huwelijken (polygamie), wij zullen je het oordeel over meervoudige huwelijken in de Islaam aanbieden, en de wijsheid en de edele doelen erachter.
1. Het oordeel op meervoudige huwelijken in de Islaam:
2. De Sharie'ah tekst die meervoudige huwelijken toestaat is de volgende: Allah de Verhevene zegt in Zijn Heilige Boek (interpretatie van de betekenis): "En indien jullie vrezen de (vrouwelijke) wezen niet rechtvaardig (in hun recht op een bruidsschat) te behandelen, trouwt dan met de vrouwen (niet de vrouwelijke wezen) die jullie aanstaan, twee, drie of vier. En als jullie vrezen hen niet rechtvaardig (te kunnen) verzorgen, dan een, of wat jullie aan slavinnen bezitten. Dat is de beste wijze om niet onrechtvaardig te zijn." (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 3)
Dit is een Qor-aanische tekst die ons toont dat een meervoudig huwelijk toegestaan is. Volgens de Islamitische Sharie'ah is het een man toegestaan om een, twee, drie of vier vrouwen te trouwen, in die zin dat hij dit aantal vrouwen in een keer mag hebben. Het is echter niet toegestaan voor hem om er meer dan vier te hebben. Dit is vermeld door de moefassirien (uitleggers van de Qor-aan) en de foeqahaa-e (juristen), en er is een consensus onder de moslims betreffende dit punt, en er is hierin geen meningsverschil.
Er moet echter wel opgemerkt worden dat er voorwaarden zijn die verbonden zijn aan meervoudige huwelijken:
1. Rechtvaardigheid en eerlijkheid.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): "En als jullie vrezen hen niet rechtvaardig (te kunnen) verzorgen, dan een..."(Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 3)
Deze aayah wijst erop dat rechtvaardige behandeling een voorwaarde om een meervoudige huwelijk toegestaan te stellen. Wanneer een man bang is dat hij niet in staat zal zijn om zijn vrouwen rechtvaardig te behandelen, wanneer hij er meer dan een trouwt, dan is het verboden voor hem om er meer dan een te trouwen. Wat bedoeld wordt met de rechtvaardigheid die vereist is, wil een man de toestemming krijgen om meer dan een vrouw te trouwen, is dat hij zijn vrouwen gelijk dient te behandelen in termen van besteding, kleding, het doorbrengen van de nacht met hen en andere materiële zaken die onder zijn bekwaamheid en toezicht vallen.
Wat betreft de rechtvaardigheid in de liefde, hier wordt hij niet op aangerekend, en dit wordt dus ook niet van hem vereist omdat hij er ook geen macht over heeft. Dit is wat bedoeld wordt met het vers, "En jullie zullen nooit in staat zijn rechtvaardig te zijn voor de vrouwen, hoezeer jullie ook willen..." (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 129, interpretatie van de betekenis)
2. De bekwaamheid om aan iemands vrouwen te besteden:
Het bewijs voor deze voorwaarde is het vers: "En laat degenen die geen (mogelijkheid) vinden tot het huwelijk kuis blijven, tot Allah hen uit Zijn gunst voorziet." (Soerat An-Noer (24), aayah 33, interpretatie van de betekenis)
In dit vers beveelt Allah degenen die in staat zijn te trouwen maar niet de financiële middelen hebben om kuis te blijven. Een voorbeeld hiervan is dat men niet genoeg geld heeft om de mahr (bruidsschat) te betalen en niet in staat is om te besteden aan zijn vrouw. (al-Moefassal fie Ah'kaam al-Mar-ah, deel 6, p. 286)
2. De wijsheid achter het toegestaan verklaren van meervoudige huwelijken
1. Meervoudige huwelijken helpen om het aantal leden van de Oemmah (volk, moslimgemeenschap) te vermeerderen. Het is bekend dat het aantal slechts vermeerderd kan worden door huwelijk, en het aantal nakomelingen die voortkomen uit meervoudige huwelijken zal groter zijn dan het aantal dat voortkomt uit het huwelijk met een vrouw.
Wijze mensen weten dat het vermeerderen van het aantal nakomelingen de Oemmah zal versterken en het aantal werkers hierin zal vermeerderen, wat het economische peil zal verhogen- indien de leiders de zaken van de staat goed regelen en op een juiste wijze gebruik maken van haar middelen. Negeer de beweringen van degenen die zeggen dat het vermeerderen van het aantal mensen een gevaar vormt voor de hulpbronnen van de aarde, welke onvoldoende zijn, want Allah de Meest Wijze Die meervoudige huwelijken heeft voorgeschreven, heeft verzekerd dat Hij Zijn dienaren voorzieningen zal verschaffen en Hij heeft op aarde geschapen wat meer dan voldoende voor hen is. Welk tekort er ook bestaat, dit komt door de onrechtvaardige besturen, regeringen en individuen, en vanwege de slechte regelingen. Kijk bijvoorbeeld naar China, het grootste volk op aarde wat betreft het aantal inwoners, en het wordt gezien als een van de sterkste volkeren in de wereld, het is ook een van de grootste geïndustrialiseerde naties. Wie durft het in zijn hoofd te halen om China aan te vallen? En waarom?
2. Statistieken tonen ons dat het aantal vrouwen groter is dan het aantal mannen; als elke man slechts een vrouw zou trouwen, dan zou dit betekenen dat een aantal vrouwen over zouden blijven zonder man, hetgeen een schadelijk effect op haar en op de maatschappij zou kunnen hebben: Het schadelijke effect is dat zij nooit een man zal kunnen vinden die voor haar belangen zou kunnen zorgen, haar een plek kan geven waar ze kan wonen, aan haar kan besteden, haar kan beschermen van h'araam verlangens, en haar kinderen kan schenken die een troost voor haar ogen kunnen zijn. Dit zou kunnen leiden tot afwijking en ontsporing, behalve degenen die Allah begenadigt.
Wat betreft de schadelijke effecten op de maatschappij; het is welbekend dat deze vrouwen die zonder man overblijven zich van het rechte pad zullen keren en de wegen zullen volgen van vrije omgang, dus valt ze in het moeras der overspel en prostitutie, moge Allah ons hiervoor behoeden en gezond houden, welke leidt naar de verspreiding van immoraliteit en de verschijning van fatale ziektes zoals Aids en andere besmettelijke ziektes waarvoor geen genezing is. Het leidt ook tot familiebreuk en de geboorte van kinderen wier identiteit onbekend is, en die niet weten wie hun vaders zijn.
Deze kinderen vinden niemand die mededogen tegenover hen kan tonen of een volwassen man die hen op correcte wijze groot kan brengen. Wanneer zij er in de wereld op uit gaan en achter de waarheid komen, namelijk dat zij op onwettige wijze geboren zijn, dan reflecteert dit zich in hun gedrag, en zij worden blootgesteld aan afwijking en ontsporing. Zij zouden zelfs wrok tegenover de maatschappij kunnen koesteren, en wie weet wat nog meer... Zij zouden de middelen kunnen vormen voor de vernietiging van hun land, leiders van bendes, zoals het geval is in vele gemeenschappen in de wereld.
3. Mannen zijn blootgesteld aan incidenten die hun levens zouden kunnen beëindigen, aangezien zij in gevaarlijke beroepen werken. Zij zijn bijvoorbeeld de soldaten die in veldslagen strijden, en dit zorgt ervoor dat er meer mannen sterven dan vrouwen. Dit is een van de zaken die het percentage vrouwen zonder echtgenoot verhogen, en de enige oplossing voor dit probleem is een meervoudig huwelijk.
4. Er zijn mannen die een sterke lichamelijk verlangen hebben, en voor wie een vrouw niet voldoende is. Als de deur voor zo iemand gesloten is en hem verteld zou worden dat hij niet meer dan een vrouw mag hebben, dan zal dit grote moeilijkheden voor hem veroorzaken, en zijn verlangens zouden een uitweg kunnen zoeken in verboden zaken.
Bovendien menstrueert een vrouw elke maand, en wanneer ze bevalt, verkeert ze gedurende veertig dagen in een periode van 'nifaas' (geboortenabloeding), in deze periode kan een man geen gemeenschap hebben met zijn vrouw, omdat het op het moment van menstruatie of nifaas verboden is, en de schade die het veroorzaakt is medisch bewezen. En daarom is een meervoudig huwelijk toegestaan voor degene die in staat is om eerlijk en rechtvaardig te zijn.
5. Meervoudige huwelijken bestaan niet alleen in de Islamitische religie, het was veeleer ook bekend onder de vroegere volkeren. Sommige profeten waren getrouwd met meer dan een vrouw. De profeet van Allah, Soelaymaan (Salomo) had negentig vrouwen. Ten tijde van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) waren er een aantal mannen die moslim werden en vijf of acht vrouwen hadden. De profeet vertelde hen dat ze vier vrouwen mochten houden en van de rest moesten scheiden.
6. Een vrouw zou onvruchtbaar kunnen zijn, of ze zou niet in de behoeften van haar man kunnen voorzien, of hij zou geen gemeenschap met haar kunnen hebben omdat ze ziek is. Een man zou ernaar kunnen verlangen kinderen te hebben, welke een legitiem verlangen is, en hij zou een seksleven kunnen wensen in zijn huwelijk, hetgeen eveneens toegestaan is, en de enige manier is dan om een andere vrouw te trouwen. Het is dan slechts gunstig voor de vrouw om hiermee overeen te stemmen en zijn vrouw te blijven, en hem toe te staan om iemand anders te trouwen.
7. Een vrouw zou een van de familieleden van een man kunnen zijn, en ze zou niemand kunnen hebben die voor haar kan zorgen. Ze zou ongetrouwd kunnen zijn of een weduwe wier echtgenoot gestorven is. En de man zou kunnen denken dat het beste wat hij voor haar kan doen is haar op te nemen in het gezin als vrouw, samen met zijn eerste vrouw, zodat hij zowel haar kuisheid kan bewaren als kan onderhouden. Dit is beter dan dat hij haar alleen laat en slechts geld aan haar uitgeeft.
8. Er zijn andere belangen die oproepen tot meervoudige huwelijken, zoals het versterken van de banden tussen families, of het versterken van de banden tussen een leider en een aantal mensen van zijn groep, en hij zou kunnen denken dat een van de manieren om dit doel te bereiken is verbonden aan hen te zijn via een huwelijk, ookal zou dit een meervoudig huwelijk zijn.
Bezwaar:
Sommige mensen hebben hier bezwaar tegen en zeggen dat een meervoudig huwelijk, schadelijke gevolgen heeft wanneer men meerdere vrouwen in een huis heeft, en dat de conflicten en vijandigheid die tussen de vrouwen ontstaan effect zullen hebben op de echtgenoot, kinderen en anderen, en dit is schadelijk en dient vermeden te worden, en de enige wijze om dit te kunnen verhinderen is door meervoudige huwelijken uit te bannen.
Reactie op dit bezwaar:
Familietwisten kunnen zelfs ontstaan wanneer er slechts een vrouw is, en ze zouden daarentegen zelfs niet kunnen ontstaan wanneer er meer dan een vrouw is, zoals we in werkelijkheid zien. Zelfs als we zouden veronderstellen dat er meer conflicten zouden kunnen zijn dan in een huwelijk met een vrouw, en zelfs als we zouden accepteren dat ze schadelijk en slecht zouden kunnen zijn, de schade wordt overtroffen door de vele goede zaken die een meervoudig huwelijk bevat. Het leven is niet volledig slecht of volledig goed, maar wat men hoopt is dat het goede het slechte zal overtreffen, en dit principe is wat bij de toestemming voor meervoudige huwelijken geldt.
Bovendien heeft elk vrouw recht op haar eigen, gescheiden huisvesting zoals in de Islaam is beschreven. Het is niet toegestaan voor de echtgenoot om zijn vrouwen te dwingen om samen in een huis te wonen.
Een ander bezwaar:
Als we mannen toestaan om meerdere vrouwen te hebben, waarom is het vrouwen dan niet toegestaan om meerdere mannen te hebben, waarom heeft een vrouw met andere woorden niet het recht om met meer dan een man te trouwen?
Respons op het bezwaar:
Het is niet gepast om een vrouw het recht te geven om met meerdere mannen te trouwen, aangezien dit zich niet onder haar bekwaamheid en waardigheid bevindt en de afkomst van haar kinderen zou hierdoor verloren kunnen gaan, omdat zij degene is die de nakomelingen draagt, en het is niet toegestaan voor het nageslacht om gevormd te worden van de sperma van een aantal mannen opdat de afkomst van het kind niet verloren zal gaan en niemand zal weten wie verantwoordelijk is voor het grootbrengen van het kind; dit zal leiden tot familiebreuken, verlies van banden tussen vaders en kinderen, hetgeen niet toegestaan is in de Islaam evenals het de vrouw,het kind of de maatschappij in zijn geheel ook niet ten goede komt.
Al-Moefassal fie Ah'kaam al-Mar'ah deel 6, pag. 290
Het team van al-Islaam.Com