Als een reiziger aankomt bij een gemeenschap en hij weet niet of de Imaam ook een reiziger is (zodat hij het gebed kan verrichten met de intentie om het in te korten), of een inwoner is (zodat hij het volledige gebed achter hem kan verrichten), wat dient hij dan te doen?
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Volgens de sterkste mening, dient deze persoon te handelen op basis van de tekenen die hij ziet van het reizen (aan de Imaam), zoals de kledingdracht of reisbepakking. Als het blijkt, dat de Imaam een inwoner is, dan dient men het volledige gebed achter hem te verrichten.
Het bewijs hiervoor is de h'adieth, overgeleverd door Ah'mad, van Ibn 'Abbaas, aan wie gevraagd werd: "wat is de reden dat een reiziger twee raka'aat verricht wanneer hij alleen is en vier raka'aat verricht wanneer hij achter een inwoner bidt?" Hij antwoordde: "Dat is de Soennah" Volgens een andere overlevering zei hij: "Dat is de Soennah van Aboe l-Qaasim (de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem))." Al-H'aafidhz gaf geen commentaar op deze h'adieth in at-Talkhies, 2/50, maar Ah'mad Shaakir heeft zijn isnaad als Sah'ieh' geclassificeerd in zijn commentaar op al-Moesned, 3/260.
Als men in de veronderstelling is dat de Imaam een reiziger is en vervolgens twee raka'aat verricht met de intentie om een verkort gebed te verrichten, en na de Salaam (beëindiging van het gebed) ontdekt hij dat de Imaam in feite een inwoner is en dat deze twee raka'aat de derde en vierde raka'aat waren die de Imaam verricht heeft, dan dient hij op te staan en twee raka'aat te verrichten, om het gebed af te maken. Na het afronden van het gebed dient men soedjoed as-Sahw te verrichten (twee neerwerpingen ter vergeetachtigheid). Al-Madjmoo' li n-Nawawi, 4/356
Er is geen kwaad gedaan, wanneer men woorden gesproken heeft, of vragen gesteld heeft, die essentieel waren voor het gebed.
Het team van al-Islaam.Com