Vraag & Antwoord

Welke zaken verbreken het vasten?

Welke zaken verbreken het vasten?

Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:

Er zijn drie zaken die het vasten kunnen verbreken volgens de Qor-aan: Eten, drinken en het hebben van gemeenschap gedurende het vasten. Het bewijs hiervoor is Zijn Uitspraak (de Verhevene): "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden zijn, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang." Soerat Al-Baqarah (2), aayah 187.

- Wat het eten en drinken betreffen: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen voedsel dat toegestaan of verboden is, nuttig of schadelijk, niet nuttig noch schadelijk is, weinig of veel; het is in alle gevallen verboden. Op grond van het voorgaande is het roken iets dat het vasten verbreekt, ongeacht het Islamitische oordeel dat het schadelijk en verboden is.

Het is zelfs zo dat de geleerden zeggen, dat als een man een kraal ingeslikt heeft, hij daarmee zijn vasten heeft verbroken. De kraal is niet nuttig voor het lichaam en toch wordt het gezien als iets dat het vasten verbreekt. Als hij deeg eet dat gemengd is met iets onreins dan is daarmee zijn vasten verbroken ondanks het feit dat het schadelijk is.

- Het hebben van gemeenschap: dit valt onder de gruwelijkste zaken die het vasten verbreken, omdat dit de persoon tot een Kaffaarah (boetedoening) verplicht. De Kaffaarah hier is het bevrijden van een slaaf; als dit niet mogelijk is dan dient men twee maanden achtereen volgend te vasten en als men hiertoe niet in staat is dan dient men 60 armen te voeden.

- Masturbatie. Als iemand hierdoor een ejaculatie krijgt, dan wordt het vasten ongeldig. Men is echter niet gebonden aan Kaffaarah, omdat dit specifiek geldt voor geslachtsgemeenschap.

- Vaccinaties die het voedsel en het drinken vervangen, zijn vaccinaties die voeden, maar de vaccinaties die niet voeden maken het vasten niet ongeldig ongeacht of deze in een ader worden gegeven of in de spieren wordt ingespoten, omdat het geen eten of drinken is en ook niet de betekenis daarvan heeft.

- Het opzettelijk braken; als de mens opzettelijk overgeeft dan wordt het vasten ongeldig, maar als het overgeven vanzelf komt dan is er niets aan de hand.

- Het vloeien van menstruatiebloed of kraambloeding; als er uit de vrouw menstruatie of kraambloeding vloeit, ook al is het slechts een ogenblik voor de zonsondergang, dan is haar vasten ongeldig en als dit een paar ogenblikken na zonsondergang plaats vindt dan is haar vasten geldig.

- Het laten vloeien van bloed d.m.v Al-h'idjaamah (vastzuigen van laatkoppen) De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "het vasten van zowel hij die Al-h'idjaamah doet als degene bij wie het gedaan wordt is verbroken." Overgeleverd door Aboe Daawoed nr. 2367.

Als iemand Al-h'idjaamah doet en er komt bloed uit hem dan is zijn vasten ongeldig en het vasten van degene die de handeling verricht is ook ongeldig zolang het gebeurt op de manier die bekend was in de tijd van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem).

En dit is wanneer Al-H'aadjim (degene die de handeling verricht.) zuigt op de buis/fles waarin het bloed komt maar als het d.m.v. apparaten gebeurt die los staan van Al-H"aadjim, dan is het vasten van degene bij wie de handeling wordt verricht verbroken en het vasten van Al-H'aadjim niet.

Als één van deze zaken die het vasten verbreken plaats vinden op een dag tijdens de Ramadhaan, dan zal er sprake zijn van de volgende vier zaken: 1. Het begaan van zonde, 2. Het ongeldig worden van het vasten, 3. De verplichting om de rest van de dag te vasten, 4. De verplichting om de dag in te halen.

Als het vasten is verbroken, doordat er geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden dan ontstaat op grond daarvan een 5de zaak en dat is de Kaffaarah.

Maar wij moeten ervan op de hoogte zijn, dat deze vasten verbrekende zaken het vasten ongeldig maken op drie voorwaarden: 1. Kennis. 2. Het niet vergeten zijn. 3. De wil.

Als een vastende iets van deze Moeftiraat (zaken die het vasten ongeldig maken) neemt uit onwetendheid dan is zijn vasten correct, hetzelfde geldt als hij niet op de hoogte is van de tijd of het Islamitische oordeel hierover. Een voorbeeld van iemand die niet op de hoogte is van de tijd is dat iemand opstaat aan het eind van de nacht en denkt dat het nog geen Fadjr is en eet en drinkt, echter blijkt dat het al Fadjr is geweest: Zijn vasten is correct omdat hij niet op de hoogte was van de tijd.

Het voorbeeld van degene die niet op de hoogte is van het oordeel: dat iemand Ih'tidjaam laat verrichten terwijl hij niet weet dat Al-h'idjaamah het vasten verbreekt, dan wordt er tegen hem gezegd: je vasten is correct en het bewijs is Zijn Uitspraak (de Verhevene): "..Onze Heer, bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken." Soerat Al-Baqarah (2), aayah 286.

Dit is een bewijs uit de Qor-aan. En in de Soennah komen wij het volgende bewijs tegen: de h'adieth van Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (moge Allah tevreden met hen zijn): die overgeleverd is door Al-Boekhaarie in zijn Sah'ieh', zij zei: "Wij hebben het vasten verbroken op een bewolkte dag in de tijd van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem), waarna de zon zichtbaar werd en dus het vasten verbroken was gedurende de dag; zij waren hier echter niet van op de hoogte en dachten dat de zon was ondergegaan. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft hen niet bevolen om de dag in te halen en als het inhalen verplicht was dan zou hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) hen dit bevelen en als hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) hen dit had bevolen dan zou het overgeleverd zijn aan ons. Als iemand het vasten verbreekt met de gedachte dat de zon is ondergegaan en de zon blijkt nog niet te zijn ondergegaan dan is men verplicht om het vasten voort te zetten totdat de zon ondergaat en het vasten zal dan correct zijn.

De 2de voorwaarde: dat men zich herinnert, en het tegenovergestelde van het zich herinneren is vergeetachtigheid. Als de vastende zich vergist en vervolgens eet of drinkt, dan is het vasten correct gezien zijn Uitspraak (de Verhevene): "..Onze Heer, bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken." Soerat Al-Baqarah (2), aayah 286.

En de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd in hetgeen overgeleverd is door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn): "Wie vergeet en eet of drinkt terwijl hij aan het vasten is, laat hem zijn vasten voortzetten, hij heeft te eten of te drinken gekregen van Allah"

3de voorwaarde: de wil, als de vastende niet uit vrije wil iets doet van deze Moeftiraat, dan is zijn vasten correct. Het vasten van degene die zijn mond spoelt met water en het per ongeluk doorslikt is dus ook geldig, doordat hij hier niet zelf voor koos – het gebeurde niet met de wil van de persoon.

Als de man zijn vrouw dwingt tot het hebben van gemeenschap en zij was niet in staat om hem te weren, dan is haar vasten correct, omdat zij dit niet wilde, en het bewijs daarop is Zijn Uitspraak (de Verhevene) over degene die gedwongen ongelovig is geworden: "Wie aan Allah ongelovig is na geloofd te hebben, behalve wie gedwongen is terwijl zijn hart in het geloof tot rust gekomen was." Soerat An-Nah'l (16), aayah 106.

Als een vastende tegen zijn zin in wordt gedwongen om zijn vasten te verbreken of iets doet dat zijn vasten kan verbreken zonder wil, dan treft hem niks en zijn vasten is correct.

(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)

Het team van al-Islaam.Com

^^


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN