Maakt het door vergeetachtigheid knakken van de vingers tijdens het gebed; het gebed ongeldig?
Sheikh Ibn 'Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:
Het knakken van de vingers maakt het gebed niet ongeldig. Het is echter een nutteloze daad, en wanneer het tijdens het gezamenlijke gebed verricht wordt, dan kan dit degene die het hoort, storen (d.w.z. zijn Khoeshoo' verminderen). Zo zijn de nadelige gevolgen ervan groter dan wanneer er geen mensen om hem heen zouden zijn.
En ik zou graag van deze gelegenheid gebruik willen maken om te zeggen dat de bewegingen in het gebed onder vijf categorieën vallen:
1) Verplichte bewegingen,
2) Bewegingen die Soennah zijn,
3) Bewegingen die afkeurenswaardig (makroeh) zijn,
4) Verboden bewegingen,
5) Toegestane bewegingen.
Wat de verplichte bewegingen betreft; deze zijn gebaseerd op de verplichte handelingen in het gebed, zoals wanneer men in het gebed staat en men zich vervolgens herinnert dat er zich iets onreins op zijn hoofddeksel bevindt. In dit geval is het hem verplicht om het hoofddeksel te verwijderen, en zo is dit bewegen verplicht. Het bewijs hiervoor is dat toen Djibriel (vrede zij met hem) naar de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) kwam en hem informeerde dat zich enige viezigheid op zijn schoenen bevond, hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) ze tijdens het gebed uittrok en zijn gebed vervolgde. Overgeleverd door Aboe Daawoed in het Boek van Gebed, in het Hoofdstuk: "Bidden met de schoenen aan." H'adieth (650); en authentiek verklaard door Ibn Khozaymah 1:384 (786); en het is tevens overgeleverd door Ibn H'iebbaan 5:560 (2185).
Deze beweging is dus verplicht, en het is gebaseerd op de stelregel dat de uitgevoerde beweging leidt tot het verrichten van het verplichte of het vermijden van het verbodene.
Wat betreft de bewegingen in het gebed die Soennah zijn; dit zijn die bewegingen waarvan de perfectie van het gebed afhangt, zoals het opschuiven in de rij wanneer er een plek leegkomt. Men schuift dan dichter tegen zijn buurman aan om zo het gat te dichten; dit is een Soennah, en zo wordt zijn daad ook Soennah.
Wat betreft de afkeurenswaardige bewegingen; dit houdt onnodige bewegingen in, welke geen verband hebben met de perfectie van het gebed.
Wat de verboden bewegingen betreft; dit zijn frequente en herhaaldelijke bewegingen, zoals wanneer een persoon nutteloze dingen doet wanneer hij staat, wanneer hij buigt, wanneer hij de soedjoed verricht en wanneer hij zit, waardoor het gebed uiteindelijk van haar voorgeschreven vorm afwijkt. Deze bewegingen zijn verboden, daar dit het gebed ongeldig maakt.
Wat betreft de toegestane bewegingen; daar valt datgene onder wat hierboven niet genoemd is, zoals wanneer men jeuk krijgt en vervolgens gaat krabben, of zijn hoofddeksel zakt over zijn oog, en hij doet het vervolgens omhoog. Dit zijn toegestane handelingen. Of iemand vraagt hem bijvoorbeeld om toestemming en hij steekt zijn hand op om zijn toestemming te geven. Dit zijn dus toegestane bewegingen.
Het team van al-Islaam.Com