Ik heb in een boek over de manier van het gebed van de profeet gelezen dat het plaatsen van de handen over de borst, na het opkomen uit de Roekoe', een innovatie en een dwaling is; wat is de correcte dan wel, moge Allah jullie met het goede belonen voor het leiden van ons en alle moslims?
Sheikh Mohammed Ibn Saalih' Al-'Oethaymin heeft gezegd: Ten eerste: ik vermijd het zeggen dat iemand die tegen de Soennah indruist in een kwestie waarin het toegestaan is Idjtiehaad uit te oefenen, een vernieuwer (Moebtadi') is. Degenen die hun handen op hun borst plaatsen na het omhoogkomen uit de Roekoe', baseren deze mening van hun enkel op bewijs uit de Soennah.
Het bestempelen van iemand als innovatie-invoerder (moebtadi') omdat zijn mening indruist tegen onze Idjtiehaad is erg hard voor een persoon en het past niet om het woord innovatie op kwesties als deze toe te passen. Dit zal namelijk leiden naar een situatie waarin mensen elkaar tot moebtadi'ah uitmaken in kwesties van Idjtiehaad waarin de waarheid deze of de andere opinie zou kunnen zijn. Tevens zal het verdeeldheid en onenigheid zaaien tot een niveau waarover enkel Allah kennis heeft.
Derhalve zeg ik dat het tot moebtadi' bestempelen van iemand die zijn handen na het buigen op zijn borst plaats, en het zeggen dat zijn daad een innovatie is, een zware beschuldigen is en het past niet dat men zijn broeder op deze manier beschrijft.
De correcte opinie, is dat het plaatsen van de rechterhand over de linker na het opkomen uit de Roekoe' de juiste Soennah is. Het bewijs hiervoor is de h'adieth welke in sah'ieh' Al-Boekhaarie vermeld is, overgeleverd door Sahl ibn Sa'd (moge Allah tevreden met hem zijn) die zei: "De mensen werden opdracht gegeven dat een man tijdens het gebed zijn rechterhand over zijn linkervoorarm dient te plaatsen." Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Adzaan, in het Hoofdstuk: Het plaatsen van de rechterhand over de linker (740).
Het bewijskundige aspect van de h'adieth is afgeleidt van het onderzoeken en bestuderen ervan. Als we gevraagd worden over de positie van de handen tijdens de soedjoed.
Het antwoord hierop is: op de grond. En we zeggen: waar worden ze tijdens de Roekoe' geplaatst?
Het antwoord hierop is: op de knieën. En we zeggen: waar worden de handen tijdens het zitten geplaatst?
Het antwoord hierop is: op de bovenbenen. En zo is de situatie wanneer men staat, zowel voor als na de Roekoe', inbegrepen in de woorden van Sahl (moge Allah tevreden met hem zijn): "De mensen werden opdracht gegeven dat een man tijdens het gebed zijn rechterhand over zijn linkervoorarm dient te plaatsen." Derhalve toont de h'adieth aan dat tijdens het staan, zowel voor alsook na de Roekoe', de rechterhand over de linkerhand geplaatst wordt, en dit is de waarheid die met de Soennah van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) bewezen is. Het antwoord op deze vraag bestaat dus uit twee delen:
1. Dat het ons niet past om achteloos te zijn wat betreft het toepassen van het woord innovatie op een daad waarin ruimte is voor Idjtiehaad.
2. De correcte opinie is dat het plaatsen van de rechterhand over de linkerhand na het omhoogkomen uit de Roekoe' een Soennah en geen innovatie is, zoals met de eerder vermelde h'adieth, de h'adieth van Sahl Ibn Sa'd (moge Allah tevreden met hem zijn), is bewezen, omdat deze toepasbaar is. De Roekoe', soedjoed en het zitten zijn hier echter van uitgesloten, omdat de Soennah een specifieke plaats voor de handen in deze posities heeft vastgesteld.
En Allah weet het het beste.
Het team van al-Islaam.Com