Ik had ruzie met mijn vader het laatste paar keer dat ik hem zag voordat hij stierf. Hij is plotseling gestorven door een hartaanval. Ik heb hem uit zitten schelden en ben heel slecht voor hem geweest, hij was teleurgesteld in mij. Nou is mijn vraag nu hij gestorven is wat ik nog voor hem kan doen, om hem mijn goedheid jegens hem te bewijzen tegenover god en tegen over mijn vader zelf zodat hij voor mij kan getuigen op de dag des oordeels dat ik goed voor hem ben geweest, of is het er te laat voor. veel mensen zeiden dat ik de Qor-aan voor hem moet lezen en dat doe ik ook en ik vraag voor hem om vergeving en de mensen zeggen dat de Qor-aan die ik voor hem lees gelijk naar zijn graf gaat om dat ik zijn kind ben en de Qor-aan de graf een betere plek voor hem maakt. is dat zo? gaat de Qor-aan er echt gelijk heen? verder zeggen ze dat ik de H'adjj voor hem moet verrichten en dat ben ik ook van plan inshallah, maar ik moet nog een aantal jaren wachten om geld te hebben om op H'adjj te gaan om dat ik 18 ben, en ik heb gehoord dat ik zelf eerst H'adjj moet doen voordat ik H'adjj voor een ander kan doen. Als ik dus de Qor-aan voor hem lees, om vergeving aan GOD voor hem vraag en voor hem op H'adjj ga, is het mogelijk dat god mij het slechte gedrag dat ik jegens mij vader had mij vergeeft, aangezien ouders eren in de islam heel belangrijk is.
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Beste broeder/zuster
De grootste zonde na shirk (deelgenoten toekennen aan Allah) is het ongehoorzaam zijn aan de ouders. Allah zegt in de Qor-aan: "En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw afwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: "O mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was." (Soerat Al Israa-e, aayah 23-24).
Aboe 'Amr As-Shaybaanie zei:"De eigenaar van dit huis, (en hij verwees naar het huis van "Abdoellaah) heeft ons verteld dat hij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) vroeg, zeggende: "O Boodschapper van Allah, welke handelingen zijn geliefd bij Allah? Hij antwoordde: "Het gebed verrichten op vastgestelde tijdstippen." Hij ("Abdoellaah) zei: "En dan?" De boodschapper van Allah zei: "Gehoorzaamheid aan de ouders" En hij vroeg: "En vervolgens?" De profeet antwoordde: "Djihaad in de naam van Allah" (al-Boekharie 496).
Wij raden u aan om berouw te tonen aan Allah, en Hem om vergiffenis te vragen vanwege het zeer slecht en vernederend behandelen van uw ouders. Aboe 'Abdoerrah'maan 'Abdoellaah ibn 'Oemar ibn Al-Khattaab verhaalt dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft: "Allah, de Heer van de Eer en Glorie zal het berouw van een dienaar van Hem accepteren totdat zijn doodsgerochel begint". (At-Tirmidzie).
Er bestaat consensus onder de geleerden over het feit dat de overledene baat heeft bij de smeekbedes die voor hem verricht worden. Bewijs hiervoor zegt Allah in de Qor'aan in Soerat Al-h'ashr aayah 10: "En degenen die na hen kwamen, zeiden: "Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof...".
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) in een h'adieth die overgeleverd is door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn): "Wanneer de zoon van Adam sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve de volgende drie daden: Een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet. (At-Tirmidzie onder nr. 1297). Naast de smeekbedes is de achtergelaten kennis en liefdadigheid ook een bron waarbij beloningen voor de overledene ontvangen kunnen worden.
Verder is het verrichten van de H'adjj (pelgrimstocht) of Al 'Oemrah voor een ouder die overleden ook mogelijk. Dit heeft wel voorwaarden en wel dat de persoon deze zuil eerst zelf moet verrichten en dan voor de ouders.
Ibn 'Abbaas heeft gezegd:"Ik gebood de vrouw van Sienaan bnoe Salamah al-Djahadanie om de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) een vraag te stellen: "Dat haar moeder overleden is en geen H'adjj verricht heeft. Is het mogelijk voor de dochter om voor haar moeder al-H'adjj te verrichten?" De boodschapper van Allah zei: "Jawel, als haar moeder een lening had, dan was het ook aangeraden voor haar om het af te lossen hetzelfde geldt voor al-H'adjj, ze kan het in plaats van haar moeder verrichten." (An-Nasaa-ie, Sheikh Al-Albaanie heeft deze h'adieth goed verklaard). Verder zijn er geen ah'adieth die andere zaken toestaan die men namens een overledene doet.
Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) u en ons vergeven voor alle zondes die wij hebben begaan. Alle zonen en dochters van Adam zijn zondaren en de beste van hun zijn de zondaren die leren van hun zondes en berouw tonen, vervolgens leven als oprechte moslims.
En Allah weet het het beste.
Het team van al-Islaam.com