Wat is het oordeel over het bidden van de Taraweeh'' als geheel of een gedeelte ervan samen met de Witr en dit afsluiten door één Tesliem (vredesgroet)?
Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:
Dit is een daad die het gebed ongeldig maakt, omdat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Het nachtgebed in tweevoud in tweevoud."
Als men het gebed als geheel bidt met één tesliem als afsluiting dan is het niet in tweevoud, en op dat moment is het in tegenstrijd met wat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft bevolen. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden."
Al-Imaam Ah'mad (moge Allah hem genadig zijn) heeft bepaald dat: "Degene die opstaat om een 3de rak'ah te bidden tijdens nachtgebeden is te vergelijken met iemand die opstaat om een 3de rak'ah tijdens het Fadjr-gebed te bidden. Dus als hij daarmee doorgaat nadat hij het zich heeft herinnerd dan wordt zijn gebed ongeldig zoals dit ook het geval zou zijn bij het Fadjr-gebed. Daarom is het hem verplicht als hij opstaat om een derde rak'ah in de Taraweeh''-gebeden te verrichten - uit vergeetachtigheid - en het zich herinnert dat hij weer gaat zitten en Tashahhoed verricht en neerknielt voor soedjoed as-Sahw (twee neerwerpingen voor vergeetachtigheid) na de Tesliem. Als hij dit niet doet dan is zijn gebed ongeldig.
Het is noemenswaardig dat sommige mensen dit (verwijzend naar de vraag) hebben begrepen uit de h'adieth van "Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) toen ze gevraagd werd: "Hoe was het gebed van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) tijdens de Ramadhaan?" En ze antwoordde: "Hij heeft niet in de Ramadhaan noch daarbuiten meer gebeden dan 11 raka'aat, hij verrichtte 4 raka'aat, vraag niet naar de schoonheid en lengte ervan, en dan verrichtte hij 4 raka'aat, vraag niet naar de schoonheid en lengte ervan en dan verrichtte hij 3 raka'aat."
Dit wil echter niet zeggen dat de eerste 4 met één tesliem werden afgesloten en de tweede 4 met één tesliem en de overgebleven 3 ook maar met één tesliem, maar deze h'adieth duidt aan wat genoemd is en het is mogelijk dat ze daarmee wilde zeggen dat hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) 4 raka'aat verrichtte met 2 keer tesliem en dan even ging zitten om te rusten en daarna weer 4 raka'aat verrichtte, en deze mogelijkheid is dichterbij de correcte uitspraak dan hetgeen zij eruit denken te begrijpen. Uit deze h'adieth kunnen wij dus opmaken dat hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) 2 raka'aat bad en daarna weer 2 raka'aat, maar na de eerste 4 ging hij zitten om te rusten; en ook de tweede serie van 4 raka'aat bad hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) in koppels van 2 en daarna ging hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) weer zitten.
Dit wordt bijgestaan door zijn uitspraak: "Het gebed van de nacht in tweevoud in tweevoud."
Hierin berust een overeenstemming tussen zijn daad en zijn uitspraak. En de mogelijkheid dat het 4 raka'aat waren met één tesliem is genoemd, maar het is minder juist vanwege hetgeen wij hebben genoemd waarbij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Het gebed van de nacht in tweevoud in tweevoud."
Wat het Witr-gebed betreft, als hij dit doet d.m.v. 3 raka'aat dan kan dit op twee manieren geschieden: de eerste manier is dat hij na 2 raka'aat tesliem verricht en dan de derde rak'ah verricht met wederom een tesliem; en de tweede manier is dat hij de 3 raka'aat in één keer achter elkaar bidt met één Tashahhoed en één tesliem.
(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)