Vraag & Antwoord

Als een vastende gezien wordt, terwijl hij uit vergeetachtigheid aan het eten is op een da

Als een vastende gezien wordt, terwijl hij uit vergeetachtigheid aan het eten is op een dag van de Ramadhaan, moet hij dan hieraan herinnerd worden of niet?

Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:

Wie een vastende ziet drinken of eten op een dag van de Ramadhaan dient hem hierop te attenderen. Dit gezien de uitspraak van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) toen hij zich vergist had tijdens zijn gebed: "Als ik vergeet, herinner mij dan."

Degene die zich vergist heeft wordt niets verweten op grond van zijn vergeetachtigheid, maar degene die het ziet, en op de hoogte is dat deze daad zijn vasten ongeldig maakt, en hem daarop niet attendeert zou laks zijn; deze persoon is namelijk zijn broeder en men dient voor zijn broeder te wensen, wat hij voor zichzelf wenst.

De conclusie is dat degene die een vastende op een dag van de Ramadhaan ziet eten of drinken uit vergeetachtigheid hem hieraan moet herinneren, en de vastende moet onmiddellijk ophouden met eten. Het is hem niet toegestaan om door te gaan met het eten of drinken. Als er in zijn mond iets aan water of eten zit dan moet hij dit uitspuwen, het is hem niet toegestaan om het door te slikken, nadat hij eraan herinnerd is of zich heeft herinnerd dat hij vastende is.

Hierbij zou ik graag willen verduidelijken dat de zaken die het vasten van een vastende verbreken, het vasten niet verbreken in drie situaties:

1.Als hij zich vergist heeft,

2.Als hij onwetend is,

3.Als hij dit onbedoeld deed.

Als hij zich vergist en eet of drinkt, dan is zijn vasten correct gezien de uitspraak van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Wie zich vergist als hij vastende is en eet of drinkt, laat hem zijn vasten continueren, Allah (de Verhevene) heeft hem gevoed en te drinken gegeven."

En als hij eet of drinkt met de gedachte dat de Fadjr nog niet aangebroken is, of met de gedachte dat de zon onder is gegaan en nadat de zaak duidelijk geworden is en het anders bleek te zijn dan hij dacht, dan is zijn vasten correct gezien de H'adieth overgeleverd door Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (moge Allah tevreden met hen zijn): "Wij hadden in de tijd van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) het vasten verbroken op een bewolkte dag, daarna was de zon verschenen. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft ons niet bevolen om de dag in te halen."

Als het inhalen verplicht zou zijn dan zou hij hen het inhalen bevolen hebben, en als hij hen dit had bevolen dan zou dit aan ons overgeleverd zijn. Als het een bevel was geweest om de dag in te halen dan zou dit behoren tot de wetgeving van Allah en deze zal beschermd blijven tot de Dag des Oordeels.

Als hij onbedoeld iets heeft gedaan wat zijn vasten verbreekt, dan heeft hij zijn vasten niet ongeldig gemaakt. Zoals iemand die zijn mond spoelt en een hoeveelheid water per ongeluk doorslikt. Zijn vasten is daarmee niet verbroken, omdat hij dit niet met opzet heeft gedaan.

En zoals iemand die een natte droom krijgt, terwijl hij vastende is. Dit maakt zijn vasten niet ongeldig, omdat hij slaapt en dit niet met opzet doet. Allah (de Verhevene) zegt: "En er is geen zonde voor jullie in de fouten die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen." Soerat Al-Ahzaab (33), aayah 5.

(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN