Wat is het oordeel over het eten en drinken terwijl de Moe-addzin de Adzaan verricht of een klein ogenblik na het verrichten van de Adzaan, vooral als er geen precisie is over het aanbreken van de Fadjr?
Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:
De grens die een scheiding tussen het niet-vasten en vasten vormt is het aanbreken van de Fadjr, dit gezien de Uitspraak van de Verhevene: "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr." Soerat Al-Baqarah (2), aayah 187.
En gezien de uitspraak van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Eet en drinkt tot dat Ibn Oem Maktoem oproept tot het gebed, hij roept pas op tot het gebed als de Fadjr is aangebroken."
Dus er wordt gekeken naar het aanbreken van de Fadjr...als de Moe-addzien betrouwbaar is en hij zegt dat hij pas oproept naar het gebed als de Fadjr is aangebroken, dan is het verplicht om te beginnen met vasten op het moment dat je zijn Adzaan hoort, maar als de Moe-addzien de Adzaan gissenderwijs verricht dan is het beter voor de mensen om te beginnen met vasten bij het horen van de Adzaan, tenzij zij zich op het platteland bevinden en het aanbreken van de Fadjr kunnen waarnemen. In dat geval is men niet verplicht om te beginnen met vasten ook al hoort hij de Adzaan, (men kan blijven eten) totdat hij het aanbreken van de Fadjr ziet als er op dat moment geen belemmering is om dit waar te nemen. De reden hiervoor is dat Allah (de Verhevene) het oordeel heeft gekoppeld aan het onderscheid tussen de witte draad en de zwarte draad van Fadjr, en de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei over de Adzaan van Ibn Oem Maktoem: "Hij roept pas op tot het gebed als de Fadjr is aangebroken."
Ik wil hierbij waarschuwen voor iets wat sommige Mo-addzinien doen, en dat is dat zij 4 of 5 minuten vóór het aanbreken van de Fadjr oproepen tot het gebed en beweren dat dit behoort ter voorzorg dat men tijdig begint met vasten. Dit omschrijven wij als "overdreven" en niet als het voorzorg nemen volgens de Islamitische wetgeving... en de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Degenen die overdrijven zullen zich verwoesten",
En het is geen juiste voorzorgmaatregel, omdat zij het gebed hieronder laten lijden. Veel mensen beginnen met bidden nadat de Moe-addzien klaar is met de Adzaan, en als de Moe-addzien de Adzaan verricht vóór het aanbreken van de Fadjr, dan bidden deze personen de Fadjr te vroeg, en het gebed is ongeldig als het voortijdig verricht wordt. Hierdoor worden dus degenen die het gebed verrichten geschaad en ook degenen die vasten, omdat degenen die willen vasten onthouden worden van het nuttigen van eten of drinken, terwijl Allah (de Verhevene) dit hen heeft toegestaan. Deze Moe-addzien is onrechtvaardig jegens de vastenden, omdat hij hen hetgeen heeft verboden wat Allah (de Verhevene) hen heeft toegestaan, en hij is onrechtvaardig jegens degenen die het gebed verrichten omdat zij het gebed voortijdig hebben verricht en dat maakt hun gebed ongeldig.
Dus de Moe-addzien behoort Allah (de Verhevene) te vrezen en naar het juiste te zoeken van wat bewezen is door het Boek en de Soennah.
(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)