Ik las onlangs in Sah’ieh’ al-Boekhaarie waarin vermeld is dat de Dadjjaal (Antichrist) komt en de stad al-Medinah heeft destijds zeven poorten en bij elk poort is er een engelen die er bewaken en hem tegenhouden al-Medinah binnen te gaan. Voor zover ik weet heeft de stad op dit moment geen zeven poorten, maar het zijn alleen wegen die er naartoe leiden. Mijn vraag is: “Heeft het woord “poort” in de overlevering de een symbolische betekenis, als een verbeelding voor een weg? Als het antwoord ja is, hoeveel wegen zijn er die leiden naar de stad al-Medinah?
Alle lof is voor Allah.
Wat betreft de overlevering die genoemd is door de vraagsteller is onderworpen aan fout in de vermelding ervan. De overlevering is overgeleverd door Imaam al-Boekhaarie (moge Allah hem genadig zijn) in het boek “De deugden van de stad al-Medinah (Kitaab Fadaa-iel al-Medinah)”(nr.1879), evenals in het “boek van opruiing” (Kitaab al-Fitan) (nr.7125). Het is de overlevering die overgeleverd is via Aboe Bakrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “De angst voor de Dadjjaal zal al-Medinah niet binnengaan, en de stad heeft dan zeven poorten (Al-abwaab) en bij elk poort zijn er twee bewaakengelen.” ‘Iyaad zei: “Dit geeft aan dat de betekenis ervan de smalle bergpassen (al-Anqaab) zijn tussen bergen zoals in de overlevering van Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: ”En bij de bergpassen van al-Medina zijn er engelen, de pest noch de Dadjjaal zullen er binnengaan.” Ibn H’adjar (moge Allah hem genadig zijn) zei in Feth al-Baarie (4/96): “al-Anqaab is de meervoudsvorm van an-Naqab . Ibn Wahhaab zei dat de betekenis ervan “de toegang tot een stad is” en de oorsprong van de betekenis van an-Naqab is een smalle bergpas tussen bergen in. Er is ook gezegd dat de betekenis van al-Anqaab de wegen zijn die door de mensen afgereisd worden zoals in de uitspraak van Allah (de Verhevene): “En hoeveel generaties vóór hen hebben Wij niet vernietigd, die machtiger waren dan zij? Zij reisden toen in de landen (Fa naqqaboe fie l-bilaad), was er een kans om te vluchten?” (Soerat Qaaf (50) aayah 36).
Dit is wat genoemd is door al-H’aafid’hz ibn H’adjar over de betekenis ervan. Dan blijven er zaken over waar al-Idjtihaad van geleerden mogelijk is, bijvoorbeeld:
1 –Het kan zijn dat er in de toekomst toegangspoorten zullen zijn voor de stad al-Medinah, wanneer de komst van de Dadjjaal een feit is, hoewel deze poorten er niet zijn in de huidige tijd.
2 –Het kan ook zijn dat de betekenis ervan de hoofdingangen van de stad zijn, al is dit niet in de vorm van een poorten of deuren.
3 –Het kan ook zijn dat de engelen die als bewakers van de stad al-Medinah aangesteld zijn zeven omgevingen bewaken en bij elke omgeving zijn er twee engelen die er de wacht houden. De omgeving is ermee bedoeld terwijl de term ‘Baab’ gebruikt wordt en dit is toegestaan in de taal van de Arabieren.
En Allah weet het beste.
Bron: Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjied.