Ik wil graag de volgende vraag stellen: "Nadat de twee engelen klaar zijn met de ondervraging van de mens in zijn graf... blijft de buitensporige (Faadjir) een Straf ondergaan tot de Dag van de Wederopstanding? En ook: blijft de gelovige in zijn genieting tot aan de Dag van de Wederopstanding? Kunnen jullie wat meer duidelijkheid hierover geven moge Allah jullie Barmhartig wezen.
Alle lof is voor Allah. De levens die de mens leeft in zijn bestaan worden onderverdeeld in drie (Sommigen noemen ook als een leven: het leven in de baarmoeder. Aldus zijn het vier stadiums en dimensies.) soorten en dimensies:
1.Het wereldse leven die eindigt met de dood.
2.Het "Barzakh' leven: het leven van de dood tot aan het aanbreken van het Uur.
3.Het leven in het Hiernamaals. Dit is het leven wanneer de mensen zullen opstaan uit hun graven. Ze zullen of naar het Paradijs geleid worden - wij vragen Allah van Zijn gunsten- of naar het Hellevuur- wij vragen Allah ons hiervoor te beschermen.
Het "Barzakh' leven is dus het leven dat plaats zal vinden na iemands dood, het maakt overigens niet uit of hij (de mens) begraven, gecremeerd of opgegeten wordt door wilde dieren. Wat dit leven o.a. bewijst is wat gekomen van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) dat de overledene nadat hij in zijn graf gelegd wordt hij de voetstappen hoort van degene hem hebben begraven. Dit leven kan een verrukking en genieting zijn of juist ellende en ondraaglijke pijn en straf inhouden. Het graf is een tuin van de tuinen van het Paradijs of juist een kuil van de kuilen van het Hellevuur. De uitspraak van Allah (de Verhevene): "Ze zullen 's ochtends en 's avonds voor de Hel geplaatst worden. En de Dag waarop het Uur valt (zegt Allah tegen de Engelen:) "Laat Fir'awn en zijn volgelingen de hardste bestraffing binnengaan!" (Soerat Ghaafir (40) aayah 46).
Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "De zielen van Fir'awn en zijn volgelingen en soortgelijken van de ongelovigen zullen s'ochtend en s'avonds voorgeleid worden langs het Vuur en er zal tegen hen gezegd worden: "Dit is jullie uiteindelijke bestemming en jullie verschrikkelijk verblijfplaats!"
De exegese geleerde ibn Kethier zei: "Dit vers is de oorsprong van Ahloe Soennah die zij als bewijs gebruiken in het bevestigen van de Staf in het graf." (Zie Tefsier ibn Kethier: 4/84).
De geleerde al-Qortobi zei: "Sommige geleerden nemen de uitspraak van Allah: "Ze zullen 's ochtends en 's avonds voor de Hel geplaatst worden" (Soerat Ghaafir (40) aayah 46). als bewijs voor de Straf in het graf. Dit is tevens gezegd door de geleerden Moedjaahid, "Iekrimah, Moeqaatil, en Moh'ammed ibn Ka'b. Allen zeggen zij: "Dit vers duidt op de Straf in het graf, zie je niet dat Allah zegt over de Straf in het Hiernamaals (in hetzelfde vers): "En de Dag waarop het Uur valt (zegt Allah tegen de Engelen:) "Laat Fir'awn en zijn volgelingen de hardste bestraffing binnengaan!" (Zie Tefsier al-Qortobi: 15/319).
Op het gezag van "Abdoellah ibn "Oemar dat hij zei: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Wanneer één van jullie komt te overlijden wordt zijn eindbestemming hem getoond en wordt hij hier voorgeleid s'ochtends en s'avonds. Wanneer hij zal behoren tot de mensen van het Paradijs dan behoort hij (de Dag des Oordeels) tot de mensen van het Paradijs en als hij behoort tot de mensen van het Hellevuur dan tot de mensen van het Hellevuur." (Overgeleverd door imaam al-Boekhaarie en Moeslim).
Op het gezag van "Aa-ieshah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat er een joodse vrouw bij haar kwam en de Straf in het graf noemde en tegen "Aa-ieshah zei: "Moge Allah jouw beschermen tegen de Straf in het graf!" "Aa-ieshah vroeg daarna de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) over de Straf in het graf en hij zei: "Jazeker, de Straf in het graf...!" "Aa-ieshah zei daarna: "Ik zag de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) geen gebed bidden of hij zocht hierna zijn toevlucht hiervan bij Allah tegen de Straf bij Allah." (Overgeleverd door al-Boekhaarie (1283) en Moeslim (903)).
De voorgaande verzen en overleveringen duiden op de waarheid van de Straf in het graf en de voortzetting hiervan voor sommige mensen tot de Dag des Oordeels.
Sheikh Moh'ammed ibn Saalih al-"Oethaymien (moge Allah hem barmhartig zijn) zei over de straf in het graf: "Wanneer de overleden persoon een ongelovige is, moge Allah ons hiervoor hoeden, is er geen enkele weg meer voor hem om de verrukking en genieting (in het graf en Hiernamaals) te bereiken. En wanneer hij een buitensporige was maar ondanks dit een gelovige was (dat betekent dat deze persoon wel zijn verplichtingen nakwam naar Allah toe, maar zonden beging) zal hij een Straf ondergaan in zijn graf naargelang zijn zonden. Het kan zijn dat de Straf voor zijn zonden in het graf korter is dan de gehele Barzakh periode tussen zijn dood en het aanbreken van het Uur en derhalve dus dat de Straf aan zijn einde komt (voor de gelovige die buitensporig was)." (Zie Sharh' al-Moemti': 3/253).
Bron: www.islamqa.com, vraagnummer: 21212. Zie ook vraag nummer 7862.