Een eigenaar van een bedrijf heeft niet-moslimwerknemers in dienst. Is het toegestaan om hen te verbieden om te eten en te drinken waar andere moslimwerknemers in hetzelfde bedrijf gedurende een Ramadhaan dag bij zijn?
Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord:
Allereerst zeggen wij, het past niet dat iemand niet-moslimwerknemers in dienst neemt als hij in staat is om moslims in dienst te nemen, omdat de moslims beter zijn dan niet-moslims. Allah de Verhevene zegt: "En een gelovige slaaf is zeker beter dan een veelgoden-aanbidder, ook al bevalt hij jullie." Soerat Al-Baqarah (2), aayah 221.
Maar als er noodzaak is om niet-moslimwerknemers in dienst te nemen, dan is daar niets mis mee, (dit geldt echter) alleen op grond van de noodzaak. Er is niets mis met hun eten of drinken op een Ramadhaandag waar vastenden bij zijn, omdat de vastende moslim Allah (de Verhevene) dankt dat Hij hem tot de Islaam heeft geleidt, waarmee het geluk van deze wereld en het hiernamaals wordt bereikt. Hij dankt Allah (de Verhevene) omdat Hij hem heeft beschermd tegen datgene waarmee Hij hen geraakt heeft, zij die niet geleid zijn door de leiding van Allah (de Verhevene). Het verbod voor de moslim om te eten en te drinken in deze wereld, volgens de Islamitische wetgeving tijdens de dagen van de Ramadhaan, zal hem zijn beloning op de dag des oordeels bezorgen. Wanneer er tegen hem wordt gezegd: " (Er wordt gezegd:) "Eet en drinkt smakelijk wegens wat jullie hebben verricht in de vroegere dagen." Soerat Al-H'aaqqah (69), aayah 24.
Echter, de niet-moslims wordt verboden om te eten en te drinken in openbare plaatsen omdat dit niet overeenkomt met de Islamitische vertoning in het land.
(Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten)