Ik heb een vraag, die vaak door mijn gedachten spookt. Toen Adam en Eva kinderen kregen, trouwden hun kinderen onder elkaar, neem ik aan. Maar staat het niet in de Qor-aan vermeld dat het trouwen van broers en zussen niet toegestaan is?
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Sheikh Mohammed Saalih' al-Moenadjjid antwoordde op deze vraag met het volgende: zolang je zeker bent in je hart over je geloof, dan zullen dergelijke influisteringen je niet deren. Als een gelovige aan het twijfelen wordt gebracht door iets, dat volgens hem lijkt op een tegenstelling in de sharie'ah, dan moet hij geloven dat er antwoorden bestaan die zijn twijfel kunnen wegnemen. Ook al weet een persoon niet wat de antwoorden op zijn vragen en is hij ook niet in staat om de antwoorden te vinden, dan nog moet hij geloven in het feit dat er antwoorden zijn. Een persoon moet echter niet alle twijfelachtigheden in zijn hart verzamelen en zich zorgen maken over de ingewikkeldheden en het opdoen van nuttige kennis links laten liggen. Het is namelijk een verplichting voor elke moslim om kennis op te doen en zoveel mogelijk op de hoogte te zijn van zaken die duidelijk beschreven zijn in de sharie'ah (Moeh'kamaat), zodat alle twijfels weggenomen kunnen worden.
Wat betreft de vraag die je gesteld hebt; het is een bekend feit dat de wetgeving van de ene sharie'ah afwijkt van de wetgeving van de andere, terwijl alle principes en overtuigingen hetzelfde zijn. Het maken van portretten was bijvoorbeeld toegestaan in de sharie'ah van Soelaymaan, maar het is verboden in de onze. Op dezelfde manier was het maken van een knieval ter begroeting toegestaan in de sharie'ah van Yoesoef, maar in onze sharie'ah is het streng verboden. Tevens is het zo dat oorlogsbuit niet toegestaan was voor de volkeren die voor ons leefden, maar volkomen wettig zijn voor ons. De Qiblah (de richting waarheen gebeden wordt) van de mensen voor ons was vroeger naar Baytoe l-Maqdis, terwijl wij in de richting van de ka'bah bidden. Zo was het trouwen tussen broers en zussen toegestaan in de sharie'ah van Adam, terwijl het verboden was voor de volkeren erna.
Het volgende is een uitleg van Al-H'aafidhz Ibn Kathier over deze situatie:
Allah stond Adam toe om zijn dochters te huwen aan zijn zonen, wegens noodzaak. Elke koppel had een zoon en een dochter. Vandaar dat hij het meisje van het ene koppel liet trouwen met de jongen van het andere. Deze uitspraak is gedaan door Soeddi, doordat Aboe Maalik en Aboe Saalih' dit gehoord hebben van Ibn "Abbaas, en doordat Moerrah dit gehoord heeft van Ibn Mas'oed en andere metgezellen van de profeet. Zij (moge Allah tevreden met hen zijn) zeiden namelijk dat Adam geen jongens kreeg (als kleinkind), tenzij het vergezeld werd door een meisje, zodat hij het jongetje van het ene koppel huwde aan het meisje van het andere, en het meisje van het ene koppel huwde aan de jongen van het andere.
Bronnen:
Tefsir Ibn Katheer, Soerat Al-Maa-iedah, 5:27
En Allah weet het het beste.
Het team van al-Islaam.Com