1. | Vraag |
2. | Bewijs van verbod in de Qor-aan en Soennah |
3. | De standpunten van de Islamitische geleerden (imams) |
4. | Een gepaste uitzondering |
5. | Een ongepaste uitzondering |
6. | Conclusie |
Een uitzondering op het bovenstaande is de deff ? zonder enige ring (d.w.z. een handdrum dat lijkt op een tamboerijn, maar zonder gerammel) ? die werd gebruikt op Eids (feesten) en bruiloften. Dit is aangetoond door Sah’ieh’ verslagen. Sheikh al-Islaam (moge Allah hem zegenen) zei: Maar de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) maakte een uitzondering voor zekere types muzikale instrumenten voor bruiloften en dergelijke. En hij gaf vrouwen toestemming om de deff te bespelen op bruiloften en op verheugende gelegenheden. De mannen bespeelden in zijn tijd geen deff en klapten ook niet in hun handen. In as-Sah’ieh’ is overgeleverd dat hij zei: “Klappen is voor vrouwen en tasbeeh (het zeggen van ‘Subhaan Allaah’) is voor mannen”. En hij vervloekte vrouwen die mannen imiteren en mannen die vrouwen imiteren, want zingen en de deff bespelen zijn zaken die vrouwen doen. De Salaf waren gewend om elke man die dat deed mukhannath (verwijfde man) te noemen ? En hoeveel zijn er tegenwoordig wel niet!
In een gelijksoortige stemming is de h’adith van ‘Aa-ieshah (moge Allah haar behagen). Toen haar vader (moge Allah hem behagen) bij haar binnen ging tijdens ‘Eid, waren er twee kleine meisjes bij haar die bepaalde verzen aan het zingen waren die door de Ansaar werden gezegd op de dag van Boe’aath ? en elk verstandige persoon zal weten wat mensen zeiden over oorlog. Abu Bakr (moge Allah hem behagen) zei: “Muzikale instrumenten van de Shaytaan in het huis van de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem)!” De Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) had zich van hen afgewend en was naar de muur aan het kijken ? vandaar dat sommige geleerden zeiden dat Abu Bakr (moge Allah hem behagen) niemand een aanwijzing zou geven vóór de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem). Abu Bakr (moge Allah hem behagen) dacht dat de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) geen aandacht schonk aan wat er gebeurde. En Allah weet het, het beste. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Laat hen met rust, O Aboe Bakr, elk volk heeft z’n ‘Eid en dit is onze ‘Eid,de mensen van de Islam”. Deze h’adith laat zien dat het niet de gewoonte was van de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zijn metgezellen, zich te verzamelen om te luisteren naar zang. Vandaar dat Abu Bakr al-Siddheeq het “de muzikale instrumenten van de Shaytaan” noemde. De Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) keurde deze benaming goed en ontkende het niet toen hij zei: “Laat hen met rust, O Abu Bakr, elk volk heeft z’n ‘Eid en dit is onze Eid”. Dit geeft aan dat dit was toegestaan slechts omdat het ‘Eid was en het verbod blijft geldig op andere tijden dan ‘Eid. Deze is anders dan de uitzonderingen die zijn gemaakt voor bruiloften in andere ah’adith. Sheikh al-Albaanie legde dit uit in zijn waardevolle boek Tah’reem Aalaat at-Tarab (het verbod op Muzikale instrumenten). De Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) keurde het zingen van de jonge meisjes tijdens ‘Eid goed, zoals in de h’adith staat: ‘Zodat de moeshrikeen (ongelovigen) zullen weten dat er in onze religie ruimte is voor ontspanning”. Er is geen aanwijzing in de h’adith over de twee jonge meisjes dat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) naar hen luisterde. De bevelen van het verbod hebben betrekking op het luisteren, niet enkel op het horen. Net als in het geval van zien. De regels hebben betrekking op het opzettelijk kijken en niet wat er per ongeluk gebeurd is. Dus het is duidelijk dat dit slechts voor vrouwen is. Imam Abu ‘Oebayd ( moge Allah hem zegenen) omschreef de deff als “datgene wat gespeeld wordt door vrouwen”. (Ghareeb al-H’adieth, 3/64).