Bibliotheek

Muziek

Door A.Rabe
2019 keer gelezen

Muziek

 

Het mooiste belangrijkste en opvallendste van de Shari’ah (de wetgeving door Allah de Verhevene geopenbaard) is dat het alles in het leven beslaat. De shari’ah geeft alles voor de mens zijn welzijn hierop aarde en om in het hiernamaals goed terecht te komen. De islam leidt de mens in z’n geestelijke en z’n materiele leven. Niets maar dan ook niets is gelaten. Allah’s kennis is alomvattend. Allah kent ons beter dan dat wij onszelf kennen. De islam beveelt ons ‘Ibaadah aan Allah de Verhevene alleen. Dit zal ons geestelijke rust geven en ook tevreden laten zijn met de rizq (voorziening) van Allah de Verhevene. Het is dus ook noodzakelijk dat er naast de geboden ook verboden zijn, om ons te beschermen tegen het kwade, ons te beschermen tegen shaytaan. Om zo onze imen te laten groeien en de imen te beschermen tegen alle slechte invloeden. Dit principe staat mooi omschreven in de volgende hadieth:

De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.” (Ahmed Ibn Khoezaymah).

Deze hadieth laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soenna terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Vanuit dit gegeven kunnen we dus stellen dat muziek verboden is binnen de islam.

De bewijzen hiervoor vinden we in de koran en Soenna. Imam Al-Qoertoebie heeft drie ayaat als bewijs genoemd. 

De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: “Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen”

“Wa entoem saamidoen” betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor’aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.

De tweede ayah staat in Soerah al-isra’. Nadat iblies geweigerd had voor Adam te buigen vroeg hij uitstel bij Allah de Verhevene tot Yawm al-qiyamah zodat hij mensen kan afleiden van de Rechte weg, Allah de Verhevene zegt dan:

“En “istafziz” (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem (zingen, muziek en iedere andere roep voor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene). Val hen aan met je cavalerie (paarden) en infanterie (voetvolk), wees een deelgenoot van hen in hun rijkdom en kinderen (door hen te verleiden op illegale wijze geld te verdienen en kinderen te verwekken) en maak hen beloften. Maar Shaytan belooft het niets dan bedrog” (Soerah al-isra:64).

Ibn Abbaas heeft ook over deze aya gezegd “istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roepvoor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene”

De derde aya staat Soerah Loeqman ayah 6: “En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah’s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn.

Nadat in de ayaat hiervoor, degenen die goed doen worden beloond, openbaart Allah hier de toestand van degenen die weigeren te luisteren en het voordeel te verkrijgen van de Woorden van Allah de Verhevene. Zij wijden zich aan nodeloos, dom gepraat, leeg amusement en alle andere valse werken en handelingen met als doel anderen weg te halen van Allah’s Weg en te bespotten.

Imaam At-tabari zegt dat de geleerden verschillende meningen hebben over de betekenis van lahwal hadieth (nutteloos gepraat).

Zingen en luisteren naar liedjes

Het aankopen van professionele zangers en zangeressen. Het kopen van instrumenten, bijvoorbeeld de drum (tabl)

Abdullah Ibn Mas’oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: “Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)” Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken” (Al-Bayhaqi).

Lahwal hadieth kan nog meer betekenen:- gesprekken die uitnodigen tot shirk,

- Alle handelingen, valse woorden enz. die laten afdwalen van de islam.

Dus deze ayah geeft een algemene betekenis. Alles wat afleidt van de Rechte Weg valt eronder, dus ook zingen, muziek, enz. ook al wordt dit niet expliciet genoemd. Maar zoals we weten halen we ons kennis vanuit Qor’aan en Soenna. In de Soenna vinden we een aantal duidelijke Ahadieth die onbetwistbaar het feit geven dat muziek, instrumenten, zingen met muziek enz. verboden zijn door de Islamitische Shari’ah. Er zijn uitzonderingen, die we straks bespreken, op deze algemene regel. Dit zijn wat onschuldige toegestane vormen van zingen of dichten zonder muzikale begeleiding of alleen door de daff (soort tamboerijn zonder belletjes) en dit bij bepaalde gelegenheden precies door de Soenna aangegeven. Straks gaan we hier verder op in.

De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: ”Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om wettig te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van gamr en het gebruiken van ma’aazif (muziekinstrumenten). Sommige mensen zullen bij de zijkant van de berg blijven en als hun herders ‘s avonds komen om te vragen wat zij nodig hebben zullen zij zeggen: “kom morgen terug”. Dan zal Allah de Verhevene hen gedurende de nacht vernietigen door de berg op hen te laten vallen, terwijl hij anderen in apen en zwijnen verandert. Zij zullen in deze situatie blijven tot de Dag der Opstanding” (Al-Boekharie).

In het Arabisch wordt hier “ma’aazief’ gebruikt (meervoud van Mi’zaf of ‘azf) dit betekent: muziekinstrumenten. Het geluid van instrumenten (muziek). Zingen met begeleiding van muziek.

Vanuit de zin “Die zullen proberen wettig te maken” kunnen we dus opmaken dat het verboden was. En kijk bij welke ernstige zonden het wordt genoemd, overspel, drankgebruik en het dragen van zijde.

In een andere hadieth lezen we: De boodschapper van Allah de Verhevene zei: “mensen van mijn Oemmah zullen wijn (gamr) drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen”. (Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).

De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “zeker, Allah heeft gamr, gokken en Al-koebah verboden: en ieder bedwelmingsmiddel is verboden. “Soefyan zei: “Ik vroeg degene die het had overgeleverd, Ali bin Badhiemah: “Wat is Al-koebah? “. Hij antwoordde: “ Het is de drum”. (Ahmed, bekrachtigd door sheich Al-Albaani).

In een andere overlevering staat dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) de hand van zijn metgezel, Abdul-Rahman ibn ‘Auf en zij gingen naar het ijlende zoontje van de profeet, Ibrahiem. Zij vonden het kind in doodsstrijd en dus nam de profeet hem tegen zijn borst en hield hem vast tot de roeh (de ziel) hem verliet. Toen legde hij het kind neer en huilde waarop Abdul-rahman verbaasd vroeg “ jij huilt, O boodschapper van Allah terwijl je huilen verbiedt

Het volgende antwoordde de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem): “zeker  verbod ik huilen niet, maar ik verbood twee geluiden welke gek, een teken van geesteszwakte zijn en zondig schaamteloos: een, een stem (zingend) begeleid door muziekinstrumenten en shaytaan’s (wond / blaas) instrumenten: de andere, een stem (huilend, weeklagend) ten gevolge van een beproeving, vergezeld door in het gezicht slaan en stuk trekken van kleding. Maar dit (mijn huilen) komt dor medeleven / medelijden en wie geen medeleven toont zal het niet krijgen”.

Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal da als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).

Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: “weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dar er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor’aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor’aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor’aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op e verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het nar iedere schaamteloze wens en lust te brengen…”

Een van de tekenen van huichelarij die het  gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor’aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor’aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z’n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!

Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,

Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. “En da degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg” (Alhadj ayah54).

Er zijn zoals ik al eerder heb gezegd enige uitzonderingen op de algemene regel. De algemene regel is dus verbod, haraam. Er zijn bepaalde situaties waarin bepaalde vormen van zang toegestaan zijn. De enige manier om dit precies te weten is de Soenna   te bestuderen. In het zo precies uitgebalanceerde systeem plaats voor vertier, vermaak en sport omdat de mens deze ontspanning ook nodig heeft. Maar de islaam schept de juist wegen voor gezonde sport en vermaak welke vrij zijn van iedere zonde en slechtheid die zich altijd bij  de verboden vormen voordoen. De islaam laat de nafs ook niet doorslaan, alles heeft z’n grenzen.

Voorbeelden:

Djihaad en wat daarmee samenhangt. Oorlogsliederen om de mensen te sterken voor of tijdens djihaad. Er zijn verschillende Ahadieth dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) liederen zei tijdens djihaad om de mensen aan te moedigen, sterker te maken, enz.

Een voorbeeld hiervan is het volgende wat dor de profeet en zijn metgezellen werd gezegd: “Bij Allah als het niet door hem kwam zouden we nooit geleid zijn, noch meelevend, noch hebben gebeden. Zo stuur vrede en rust neder op ons en maak onze voeten standvastig als we de vijand ontmoeten. Zeker, de anderen rebelleerden tegen ons. Wanneer zij fitnah wensen, weigeren wij, weigeren wij.” (Al-boekharie en moeslim)

-Tijdens de viering van de twee ee’ds (feesten).

Onschuldige liederen en slaan op de daff is toegestaan. Hier zijn ook weer meerdere ahadieth over, bijvoorbeeld: “‘Aicha zei: Allah’s boodschapper kwam bij mij terwijl twee jonge meisjes liedjes van boe’aath zongen, waarop hij ging liggen en zijn gezicht afkeerde. Aboe Bakr kam binnen en zei tegen mij: “De fluit van Shaytan voor de profeet?”. Allah’s boodschapper keerde zich naar Aboe bakr en zei: “Laat hen”.. ‘Aicha ging verder: “Toen de profeet indutte gaf ik hen een teken en zij gingen weg.” (Al-Boekharie).

In een andere versie:

‘Aicha vermeldt dat haar vader Aboe Bakr gedurende de dagen van mina bij haar kam. Er waren twee meisjes bij haar die op de daff sloegen terwijl de profeet zich bedekte met z’n kleed. Aboe Bakr schreeuwde tegen de meisjes waarop de profeet z’n gezicht ontblootte en zei: “laat hen Aboe Bakr, want dit zijn de dagen van de Ied!”. (Al-boekharie)

Het huwelijksfeest: Walima. Tijdens de walima is het toegestaan de daff te slaan. Dit om zo bekend te maken dat er een walima is en om vreugde en plezier bij de gasten te brengen.

Mohammed bin Haatib Al-djoemahi heeft overgeleverd dat de boodschapper zei: “de grens tussen haraam en halaal (in het huwelijksfeest) is de daff en de stem.” (sahieh, At-tirmidhie).

‘Aicha heeft overgeleverd dat de profeet zei “verkondig dit huwelijk, voltrek het in de moskee en sla op de dass als het plaatsvindt” (sahieh, At-tirmidhi).

‘Aicha heeft overgeleverd dat een vrouw was uitgehuwelijkt aan een man van de Ansaar. De profeet zei: “O ‘Aicha was er vermaak want de Ansaar houden van vermaak.”

In een andere versie staat dat de profeet heeft gezegd: “Zond je een jong meisje met de bruid mee op de daff te slaan en te zingen?”

‘Aicha zei: “Wat moest zij zeggen in haar gezang?”. Hij (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Laat haar zeggen: naar jullie zij wij gekomen, naar jullie zijn wij gekomen. Verwelkom ons zoals wij jullie verwelkomen!”.

Hierbij moeten we ook opmerken dat de daff en zingen alleen voor vrouwen en meisjes is.

Andere gelegenheden die de geleerden opnoemen zijn: tijdens het werk of het dragen van zware spullen of ander zwaar werk(zoals toen de profeet de greppel rond medina groef). Tijdens lange reizen te paard, kameel enz. om zo verveling tegen te gaan en het rijdier harder te laten lopen.

Maar moslims zijn gebonden aan de regels neergelegd in de Soenna gebonden aan de specifieke gelegenheden. Waarom?

Ten eerste: Algemene regel is haraam, zowel zang als muziek. Deze speciale gelegenheden zijn een bepaald soort zang en het slaan op de daff is ook bij uitzondering toegestaan op de algemene regel van verbod. De begrensde uitzonderingen op een vaststaande regel kunnen niet zomaar zelf worden uitgebreid tot andere zaken. Er kan ook geen qiyaas (overeenkomst) worden toegepast (Oesoeloel-Fiqh). Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld betreffende trots en arrogantie. Deze zaken zijn verboden. “Al wie in zijn hart trots heeft ter grootte van een mosterdzaadje zal Al-DJannah niet binnengaan” (moeslim). maar er is een uitzondering op deze algemene regel. Tijdens djihaad is trots tegenover de vijand toegestaan. Een duidelijk begrensde uitzondering op de algemene regel. Men mag echter geen vergelijkingen gaan maken voor bijvoorbeeld de spelers van een moeslim voetbalelftal tegen een kafir elftal om dus dan ook arrogantie te hebben. Trots is verboden op een uitzondering na, namelijk tijdens de djihaad. Geen andere uitzonderingen tenzij duidelijk bewijs uit Qor’aan, Soenna of idjmaa’ (overeenstemming).

Ten tweede: Er zijn geen Ahadieth die zeggen dat zingen of het gebruik van daff constant gebruikt mogen worden tijdens blijde gebeurtenissen en bijeenkomsten. Anders was dit overgeleverd.

Ten derde: als het bij iedere blijde gebeurtenis is toegestaan, waar stopt het dan. Dan zijn we altijd lichtzinnig bezig. En zo is de islaam niet. Men moet boven al dit vermaak staan en ervan af zien behalve in die gevallen genoemd in de Soenna. Ook wat betreft de daff, dit is een uitzondering, men kan geen vergelijking met andere instrumenten gaan maken. Niets is toegestaan behalve de daff. Door weer hetzelfde principe: algemene regel: alle muziekinstrumenten haraam, uitzondering: de daff. En vergelijking maken mag in de Fiqh-leer niet als het een uitzondering betreft op een algemene regel:

Zingen: Het is verboden te zingen onder begeleiding van muziek. Zingen met de daff is toegestaan tijdens een walima. En alleen zingen is toegestaan zonder bepaalde voorwaarden en speciale omstandigheden. -De teksten moeten zuiver en onschuldig zijn en natuurlijk binnen de morele grenzen van de islaam vallen. 

Vrouwen mogen niet voor mannen zingen. De beste teksten zijn teksten die gaan over het doen van goede daden voor Allah en teksten die onze vroomheid sterken.

Het is dus de plicht van iedere moeslim muziek te vermijden en er nooit naar te luisteren. Als een moeslim het kan moet hij het ook afzetten als het ergens buiten is zoals in een taxi, op de markt, in een winkel, enz. Probeer te praten en de dingen uit te leggen, misschien helpt het hen om vrees voor Allah te krijgen en te stoppen met haraam. Weet dat het een van de grote zonden is zoals we hebben gezien. Het wordt in de Ahadieth genoemd met gamr drinken en overspel plegen. Zaken die het individu vernietigen als ook de Oemmah (gemeenschap).

Moge Allah ons sterken en ons helpen de da’wah uit te dragen en de werken van Shaytan te vernietigen. Wa’l hamdoellilahie rabbie’ amamien.

 


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN