Bibliotheek

H’ikmah (wijsheid), de betekenis en voorbeelden van toepassing

Vertaald door Oemm Noeh’
1422 keer gelezen

H’ikmah (wijsheid), de betekenis en voorbeelden van toepassing

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

As salam aleykum wa rahmatulahi wa barakatuh broeders en zusters,

Dit artikel gaat over H’ikmah; Een prachtig woord met grote betekenis. Een belangrijke eigenschap voor een goede moslim. Als je nu om je heen kijkt in de moslim Oemmah zie je dat H’ikmah vaak ontbreekt bij de moslims. Het is belangrijk bij het oplossen van problemen, binnenshuis en buitenshuis. Belangrijk bij het doen van da’wah. Vanzelfsprekend is ons beste voorbeeld de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) die ons zoveel voorbeelden van zijn toepassing van H’ikmah naliet, evenals de sah’aabah. Laten we goed nadenken over de betekenis en toepassing van H’ikmah en moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons moslims meer H’ikmah geven, ameen.

Het woord H’ikmah komt van het Arabische woord ‘H’akama’ wat beheersen betekend of een oordeel maken. Het woord H’ikmah komt twintig keer voor in de Qor-aan, in verschillende vormen. Een voorbeeld is de volgende aayah: “Nodig uit tot de Weg van jouw Heer, met wijsheid en goed onderricht, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze. Voorwaar, jouw Heer weet het beste wie van Zijn Weg afgedwaald is en Hij weet beter wie de rechtgeleiden zijn.” (soerat an-Nah’l (16), aayah 125)

Hier in deze aayah zitten drie ingrediënten die wij moeten toepassen wanneer we het niet met iemand eens zijn. Dezelfde die Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons leert om toe te passen bij da’wah, nl.:

- H’ikmah.

- Goede onderricht.

- Gedachten uit wisselen op de beste wijze                                                                                                                              

Wat betekent het om H’ikmah te hebben wanneer je met iemand van mening verschilt?

De kleinzonen van de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) hebben ons een van de mooiste voorbeelden van H’ikmah laten zien, bij het adviseren van anderen. Al-H’asan en Al-H’oessein (moge Allah tevreden met hen zijn) zagen toen ze jong waren een oudere man die niet correct zijn woedhoe-e maakte. Samen maakten ze een plan om de man te onderwijzen, zonder hem te vernederen, door hem te adviseren op een manier dat bij zijn leeftijd paste.

Samen gingen ze naar de oudere man en kondigden aan,”Mijn broer en ik verschillen van mening over wie van ons het beste de woedhoe-e doet. Wilt u onze rechter zijn om vast te stellen wie van ons werkelijk het beste de woedhoe-e uitvoert?”

De man keek nauwkeurig hoe de twee kleinzonen van de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) de woedhoe-e op duidelijke wijze uitvoerden. Nadat zij klaar waren, bedankte hij hen en zij: ”Bij Allah, ik wist hiervoor niet hoe ik woedhoe-e moest uitvoeren. Jullie hebben mij beiden geleerd hoe ik het correct moet uitvoeren.”

We moeten weten dat er twee vormen van H’ikmah bestaan. Ten eerste, is er de H’ikmah van kennis - H’ikmah I-‘ilmiyyah. Ten tweede, is er de H’ikmah van handeling - H’ikmah Al-‘amliyyah.

Sommige mensen hebben misschien H’ikmah van kennis. Maar als we kijken hoe zij anderen proberen te onderwijzen, te adviseren, zien we dat ze tekort komen in H’ikmah ‘Amaliyyah. 

Om even een voorbeeld te geven van deze H’ikmah van kennis zonder H’ikmah van handeling, het volgende: Op een keer had een broeder zijn salaat beëindigd, in de lokale moskee, en ging toen verder met het schudden van de handen van de mensen aan zijn rechter en linkerkant. De broeder die direct naast hem zat, aan de rechterkant, sloeg op zijn hand en snauwde,”Dat is niet een deel van de Soennah!” Waarop de man antwoordde,”Oh, is het geen respect tonen en het beledigen van mensen een deel van de Soennah?”

Als er meningsverschillen zijn, waar dan ook in je omgeving, moet je de volgende punten in acht nemen, bij het tonen van H’ikmah:

Oprechtheid

Een: Als we van mening verschillen, moeten we de intentie hebben dat we discussiëren met de hoop dat we uitkomen bij de waarheid. Onze intenties moeten oprecht zijn voor Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

We moeten niet met iemand discussiëren en van mening verschillen alleen om wat haat en nijd kwijt te kunnen. We moeten niet discussiëren om iemand te vernederen zoals wij misschien zijn vernederd.

Vriendelijkheid en beschaafdheid

Twee: Door H’ikmah te hebben wanneer er meningsverschillen zijn, betekend dat we niet de atmosfeer van vriendelijkheid en beschaafdheid moeten verlaten; we moeten proberen onszelf niet toe te staan om kwaad te worden en onze stemmen te verheffen.

De tijd nemen en toe te lichten

Drie: Door H’ikmah te hebben bij het omgaan met anderen moet je geduldig zijn en dingen goed uitleggen voordat je de conclusies gaat behandelen.

Vriendelijk spreken

Vier: Gebruik altijd vriendelijke woorden in plaats van wrede taal, vooral bij de omgang met andere moslims.

Kijk naar de kracht van een oprecht en vriendelijk woord:

Moes’ab ibn ‘Oemayr was de eerste ambassadeur van de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) in Madinah. Voordat de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) in Madinah arriveerde,  had Moes’ab de mensen in Madinah over Islam onderwezen en er waren steeds meer mensen die moslim werden.

Dit maakte Sa’d ibn Moe’aadz woedend, een van de hoofdmannen in Madinah. Hij pakte zijn zwaard en ging naar Moes’ab ibn ‘Oemayr. Toen hij tegenover Moes’ab stond dreigde hij,”Stop met deze onzin die je verkondigt of je zult vermoord worden!”

Moes’ab antwoordde op een manier, wat een les voor ons allen moet zijn. Deze man voor hem was niet alleen wreed en ongehoorzaam, hij wilde zijn keel doorsnijden!

Moes’ab zei,”Zult u niet gaan zitten en even willen luisteren. Als u het eens bent met wat ik zeg, neem het dan aan, en als dit niet het geval is, zullen we ophouden met praten.” Sa’d ging zitten.

Moes’ab sprak over Allah en Zijn Boodschapper totdat het gezicht van Sa’d ibn Moe’aadz glansde als een volle maan en hij zei:”Wat moet iemand doen om dit geloof te betreden?” Nadat Moes’ab het had verteld zei hij,”Er is een man, als die dit geloof aanvaardt, er geen huishouding in Madinah zal zijn dat niet moslim zal worden. Sa’d ibn Moe’aadz.”

Toen Sa’d ibn Moe’aad hoorde wat er gebeurde, was hij woedend. Hij verliet zijn woning om deze man, genaamd Moes’ab ibn ‘Oemayr te vermoorden. Hij dreigde Moes’ab op te houden met zijn da’wah, anders zou Moes’ab worden vermoord. Kijk wat er daarna gebeurde. Kijk wat de vriendelijke woorden deden. Sa’d ibn Moe’aadz ging ‘s nachts naar huis, naar zijn stam, en verkondigde aan de alle mensen daar,”Ieder van jullie is h’araam voor mij, totdat jullie allen Islam aanvaarden.”

Die nacht, ging iedere huishouding in Madinah naar bed met Laa ilaaha illa llaah, alles door wat vriendelijke woorden! Soebh’anaallah.

Nog meer voorbeelden van de prachtige eigenschap, H’ikmah:

Moe’aawiyah ibn Al-H’akam As-Salami. Toen hij naar Madinah kwam vanuit de woestijn, wist hij niet dat het verboden was om tijdens de salaat te spreken. Hij vertelde:”Ik stond tijdens het gebed achter de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem), toen een man nieste, dus zei ik:”Yarh’amoeka Allah”. De mensen keken me woedend aan, dus zei ik:”Moge mijn moeder mij verliezen! Wat is er mis met jullie dat jullie me zo aankijken?” Ze begonnen met hun handen tegen hun dijen te slaan, en toen ik zag dat zij bedoelden dat ik stil moest zijn, stopte ik met praten (met andere woorden, ik wilde bijna antwoorden, maar ik beheerste mezelf en bleef stil). Toen de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) klaar was met het gebed - mogen mijn vader en moeder geofferd worden voor hem, ik heb nooit een betere leraar gezien dan hij - hij gaf mij geen uitbrander of sloeg me of liet me beschaamd doen staan. Hij zei alleen, “Dit gebed mag geen spraak van mensen bevatten; het is alleen tasbieh’ en takbier en recitatie van de Qor-aan.”” (Sah’ieh’ Moeslim).

Islam laat ons zien hoe om te gaan met meningsverschillen. Sommige mensen denken dat we meningsverschillen moeten vermijden. Maar dit is niet een juiste opvatting, omdat de Qor-aan en Soennah duidelijk aangeven dat wanneer er een fout gemaakt wordt, het verbeterd dient te worden. Men moet anderen helpen wanneer er fouten gemaakt worden en het goede onderwijzen volgens de kennis uit de Qor-aan en de Soennah, met oprechte intentie voor Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

Iedereen maakt soms fouten en die fouten moeten verbeterd worden. We leren van onze fouten. Waar we onze aandacht op moeten vestigen, is hoe we mensen op hun fouten wijzen en hoe wij ze kunnen leren het te verbeteren.

Wanneer Moslims discussiëren, is het alsof men discussieert met de wens om de discussie te winnen. Als we de Soennah bestuderen is dit niet altijd hoe de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) handelde. Kijk naar de volgende voorbeelden:

Een bedoeïen kwam naar de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zei tegen hem, “Geef me van wat Allah jou heeft gegeven, niet van de rijkdom van je moeder of van de rijkdom van je vader.” De sah’aabah waren woedend op de man en stapten naar voren om hem tot orde te roepen voor zijn uitspraken. De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) gaf de order dat iedereen hem met rust moest laten.

Toen bracht de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) hem naar zijn huis en opende zijn deur en zei, “Neem wat je wil en laat liggen wat je wil.” De man deed dat vervolgens en nadat hij klaar was, vroeg de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) aan hem, “Heb ik je met eer behandeld?” “Ja, bij Allah”, zei de bedoeïen. “Ash- hadoe allaa ilaaha illa llaah, wa ash-hadoe anna Moeh’ammadan r-Rasoeloe llaah.”

Toen de sah’aabah hoorden hoe de man veranderd was, leerde de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) hen. “Werkelijk het voorbeeld van mijzelf, jullie en de bedoeïen is zoals dat van een man wiens kameel weggelopen was. De dorpsbewoners probeerden de kameel te vangen door erachteraan te rennen en te schreeuwen, en dreven het hierdoor alleen maar verder weg. De man schreeuwde, “Verlaat mij en mijn kameel, ik ken mijn kameel beter.” Toen pakte hij wat gras in zijn hand, schudde het voor de kameel, totdat het wilde komen. 

“Bij Allah, als ik jullie bij deze bedoeïen had gelaten, hadden jullie hem geslagen, hem pijn gedaan, en dan zou hij weg zijn gegaan zonder Islam en uiteindelijk in het hellevuur terechtkomen.”

Soms moet een moslim de waarheid meteen zeggen, zonder ruimte voor vleierij.

Toen de Makhzoomi vrouwen - vrouwen van een invloedrijke familie - iets gestolen hadden, benaderden mensen de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) om hen te laten bestraffen. De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) werd erg boos en stond op de preekstoel en kondigde aan, “Bij Allah, als Fatimah de dochter van Mohammad iets gestolen zou hebben, zou ik haar hand afhakken.”

Het laatste voorbeeld dat ik geef is van Aboe Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn); Een prachtig voorbeeld voor ons moslims dat aantoont hoe wij moeten omgaan met onze broeders en zusters. Broeder- en zusterschap in Islam is zo belangrijk voor de groei van de Oemmah vandaag de dag. Onze arrogantie moet aan de kant gezet worden. Onze intentie moet zijn om het goede te leren en het goede door te geven aan anderen, op een manier met wijsheid; H’ikmah. Wij dienen Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te vrezen in al onze handelingen en te werken voor de verspreiding van de goede normen en waarden van Islam. 

Aboe Bakr had eens een meningsverschil met een andere metgezel over een boom. Gedurende het meningsverschil zei Aboe Bakr iets wat hij liever niet had willen zeggen. Hij vervloekte niet, noch viel hij iemands eer aan, hij zei alleen iets wat de gevoelens van de andere metgezel pijn kon hebben gedaan.

Meteen nadat Aboe Bakr zijn fout had opgemerkt, zei hij tegen hem, “Zeg het terug tegen me!” De metgezel zei, “Ik zeg het niet terug.” “Zeg het terug tegen me,” zei Aboe Bakr, “Of ik zal me beklagen bij de Boodschapper van Allah.” De metgezel weigerde om het terug te zeggen en ging weg.

Aboe Bakr ging naar de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en vertelde hem wat er gebeurd was en wat hij had gezegd. De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) vroeg naar de metgezel en vroeg hem, “Heeft Aboe Bakr zus en zo tegen je gedaan?” Hij zei, “Ja.” Hij vroeg, “Wat heb je geantwoord?” Hij zei, “Ik heb het niet terug gezegd tegen hem.” De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei, “Goed, zeg het niet terug tegen hem (doe Aboe Bakr geen pijn). Zeg in plaats daarvan, “Moge Allah je vergeven oh Aboe Bakr!”

De metgezel richtte zich tot Aboe Bakr en zei, “Moge Allah je vergeven oh Aboe Bakr! Moge Allah je vergeven oh Aboe Bakr!” Aboe Bakr draaide zich om en huilde toen hij weg liep.

Laat ons proberen om dit gedrag van de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en de sah’aabah te laten herleven! Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons hierbij helpen, amien.

Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons moslims H’ikmah geven, in alle zaken van het leven in deze wereld, amien.

Succes broeders en zusters, ik hoop dat jullie deze voorbeelden op jullie laten inwerken en er iets goeds mee doen… Wa salam aleykum wa rahmatulahi wa barakatuh.


AL.ISLAAM.COM
Uw mobiele kennisbron over de Islaam

BESCHIKBAAR OP DE VOLGENDE APPARATEN