De moderne mens wordt soms verleidt door de verleende vrijheid van het hebben van vrije seksuele relaties. En het zijn van ongetrouwde moeders brengt ook verleiding teweeg.
Het hebben van vrije omgang, het scheiden zonder beperkingen en het bestaan van een kunstmatige gelijkheid van man en vrouw leiden meestal tot problemen. Maar we moeten het beestje bij zijn naam noemen. De sekse zijn niet alleen fysiek anders maar ook functioneel.
De Islam accepteert dit natuurlijk onderscheid als een gift en niet als een kunstmatige vertoon van gelijkheid of vrijheid.
Iedere vader of moeder, broer of zus heeft een vaste rol te spelen in zijn familie en sociale relaties; niet nabootsend of in conflict met, maar complementair om zodoende vrede en harmonie in deze wereld te bewaren.
De Islam gaf vrouwen de basisrechten op leven, vrijheid, bezit en waardigheid om hun eerzame rol te spelen. Een man kan geen kind in zijn buik dragen of borstvoeding geven, noch kan een vrouw alleen een kind verwekken.
Het is niet nodig om voor een tijdelijk pleziertje de zuivere huwelijksband en het voortbrengen van een nageslacht te ontheiligen. Het hebben van meer dan een vrouw in geval van gelijke behandeling, het werken van een vrouw op gebieden waarin zij gespecialiseerd is en de scheiding van man en vrouw voor natuurlijke en morele doeleinden zijn enkele van die verschillen die door Allah slechts vereist worden ten nutte van de mens.
Door deze aard van de schepping uit te dagen hebben we vele ziekten en stoornissen in de maatschappij gecreëerd. En de Islam staat dit niet toe, maar vraagt de mens binnen de grenzen te blijven die door Allah gesteld zijn in Zijn goddelijke leiding.
Huwelijk, niet overspel; het scheiden van mannen en vrouwen, niet de vrijheid van vrije omgang van man en vrouw en seksuele misbruik.Het behoud van privacy, bescheidenheid en kuisheid, niet obsceniteit en perversie zijn enkele, van dergelijke morele waarden van Allah voor het welzijn van de mensheid.
Naast het individu wordt de familie beschouwd als het meest belangrijke orgaan van de samenleving in de islam. Dit is de reden waarom de familiebanden van liefde, begrip en zorg het meest worden benadrukt, om de maatschappij hecht en gelukkig te houden.
De Islam gelooft niet alleen in, maar garandeert de mensenrechten op het gebied van persoon, bezit en geweten, sinds het begin van de menselijke beschaving. De meest aanzienlijke factor van deze rechten is dat het ook een plichtsgedeelte heeft. De mens ontvangt deze rechten in zijn persoonlijke, familie en sociopolitieke relaties en is aan de familie en aan Allah deze plicht verschuldigd.
Het accepteren van de goddelijke leiding is bedoeld voor het welzijn van de mens, dus door vrijwillige overgave aan deze leiding wordt men een moslim, een ideale mens die toename van criminaliteit verafschuwt, die vrede en harmonie vestigt, die conflicten, onderdrukking, corruptie, uitbuiting en discriminatie voor zichzelf en de maatschappij vermijdt.
Menselijke broederschap verzekert het recht op leven en vrijheid zowel op persoonlijke als collectieve gebieden, zoals gespecificeerd in de koran en de Soennah Overleveringen over de profeet Mohammed, vrede zij met hem).
Het verdedigen van deze rechten en plichten op leven, bezit, vrijheid, rechtvaardigheid en gelijkheid, leidden de Arabieren, van de woestijn uit de tijd van onwetendheid, om gerespecteerde moslims te worden voor de komende eeuwen.
De Islam verspreidde zich dus naar het oosten, westen, noorden en het zuiden met respect, en erkenning van de mensenrechten en zelfs nu wint het hierdoor terrein.